Vliegtuigen van KLM staan geparkeerd op de Aalsmeerbaan van Schiphol tot het reguliere vliegverkeer wordt hervat.
Volledig scherm
Vliegtuigen van KLM staan geparkeerd op de Aalsmeerbaan van Schiphol tot het reguliere vliegverkeer wordt hervat. © ANP

KLM maakt alle vouchers 15 procent meer waard

KLM geeft reizigers van wie de vlucht wordt geannuleerd 15 procent meer waarde aan vouchers dan dat de tickets kostten. De luchtvaartmaatschappij gaat ook alle al eerder uitgegeven vouchers meer waard maken. Met die stap wil KLM het voor reizigers aantrekkelijker maken om hun tickets om te zetten in een voucher.

Eerder deze week maakte KLM bekend dat het reizigers van wie de vlucht vanaf deze week wordt geschrapt ook weer de mogelijkheid biedt om geld terug te krijgen. 

De afgelopen tijd gaf de luchtvaartmaatschappij met goedkeuring van de overheid alleen vouchers uit, maar de Europese Commissie maakte duidelijk dat dit niet is toegestaan. Om reizigers toch voor vouchers te laten kiezen en te voorkomen dat het bedrijf veel geld terug moet betalen, biedt KLM nu dus extra waarde aan.

Als de vouchers na een jaar niet gebruikt zijn en worden uitbetaald, vervalt de 15 procent extra waarde overigens weer. Dan geeft KLM weer gewoon de originele ticketprijs terug.

In strijd met wet

Volgens het Europees passagiersrecht moet een reiziger kunnen kiezen of hij zijn geld terugkrijgt of omboekt bij een geschrapte vlucht. Verschillende Europese landen hebben de afgelopen tijd het gebruik van een voucher als enig alternatief toegestaan. Ook Nederland. Dat is in strijd met de wet, benadrukte de Europese Commissie.

KLM kon daarmee bijna niet anders dan zijn beleid aanpassen. De afgelopen tijd verstrekte de maatschappij op grote schaal vouchers aan klanten van wie de vlucht niet doorging. ,,We vragen begrip voor ons schipperen tussen vele factoren”, zei KLM gisteren.

3 miljard euro

Volgens het bedrijf is het financieel niet te doen om alle gedupeerde reizigers terug te betalen. Als iedereen zijn geld zou terugeisen, dan zou het het bedrijf meer dan 3 miljard euro kosten. 

De Consumentenbond begreep de problemen maar vond dat KLM de voucher dan maar aantrekkelijker moest maken voor klanten. 

Bekijk hieronder onze video's over de coronacrisis:

  1. Veel souvenirwinkels staan op omvallen: ‘Misschien wel de meest vergeten bedrijfstak’

    Veel souvenir­win­kels staan op omvallen: ‘Misschien wel de meest vergeten bedrijfs­tak’

    Buitenlandse toeristen zijn na 15 juni weer welkom in ons land. Dat is goed nieuws voor de honderden souvenirwinkels in Nederland. De souvenirbranche is voor bijna 100 procent afhankelijk van buitenlandse bezoekers en zag de omzet sinds half maart teruglopen tot nagenoeg nul. De verwachting is dat veel winkeltjes het niet zullen redden. ,,We moeten het vooral hebben van Aziaten en Zuid-Amerikanen. Die zien we voorlopig niet terug.’’