Volledig scherm
© ANP

Geld terug voor reizigers die geen voucher willen na geannuleerde vlucht

Luchtvaartmaatschappijen mogen alleen vouchers geven ter compensatie van geannuleerde vluchten als de klant daarmee akkoord gaat. Als reizigers geen waardebon willen, dan moeten zij gewoon hun geld terugkrijgen. Dat stelt EU-commissaris voor Transport, Adina Valean.

Passagiers met een los vliegticket hebben bij een vluchtannulering normaal gesproken recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling van het betaalde ticket binnen zeven dagen. Nederland wil het gebruik van vouchers vanwege de uitbraak van het nieuwe coronavirus tijdelijk toestaan, zei minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) eerder deze week. 

Zij wees erop dat luchtvaartmaatschappijen nauwelijks alternatieve vluchten kunnen aanbieden en te weinig in kas hebben om alle getroffen passagiers te compenseren. Voorwaarde voor de minister is wel dat vouchers maximaal twaalf maanden geldig zijn en dat klanten na afloop van die periode alsnog hun geld terugkrijgen als ze er dan nog geen gebruik van hebben gemaakt. 

Europees Commissaris Valean ging niet specifiek in op dat Nederlandse voorstel maar maakte duidelijk dat klanten niet verplicht zijn om de voucher te accepteren. De Consumentenbond liet zich ook al kritisch uit over de voucher. 

Termijn

Zo wijst de consumentenorganisatie erop dat passagiers die vouchers krijgen met lege handen staan als de luchtvaartmaatschappij alsnog failliet gaat. Het voorstel van Van Nieuwenhuizen is voor de organisatie daarom alleen aanvaardbaar als de overheid daar garant voor staat. De bond hekelt ook de termijn van twaalf maanden waarna reizigers alsnog de voucher kunnen omwisselen voor geld.

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond: ,,Waarom niet gekozen voor zes maanden, net zoals de aanbieders van pakketreizen doen? Die termijn moet voldoende zijn om de luchtvaartmaatschappijen de benodigde ruimte en flexibiliteit te bieden. We realiseren ons dat de omstandigheden vragen om bijzondere maatregelen. Maar in deze vorm komen consumenten er te bekaaid vanaf.”

Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de voucherregeling onder de loep genomen. De toezichthouder heeft ‘begrip voor het verstrekken van vouchers maar zal niet aarzelen om in te grijpen als de rechten van consumenten onvoldoende worden gerespecteerd'.

Luister ook naar Achter het Verhaal, deze podcast staat nu geheel in het teken van de coronacrisis:

  1. TUI hoopt op 1 juli weer naar zonbestemmingen te vliegen

    TUI hoopt op 1 juli weer naar zonbestem­min­gen te vliegen

    Nu het coronavirus in Europa minder agressief om zich heen grijpt, proberen reisorganisaties in allerijl voor het zomerseizoen te redden wat er te redden valt. TUI, de grootste touroperator van Nederland, hoopt vanaf 1 juli weer toeristen naar zonbestemmingen te brengen. Dinsdag moet duidelijk worden of de reisadviezen voor het buitenland versoepeld worden. ,,We beginnen met twee vluchten per week, vanuit daar gaan we verder werken.”