Volledig scherm
© ANP XTRA

Gekte op huizenmarkt in Nederland en Slovenië het grootst

De Nederlandse huizenprijzen zijn in het derde kwartaal van vorig jaar veel harder gestegen dan in de meeste andere landen van de Europese Unie. Alleen in Slovenië werden woningen verhoudingsgewijs nog duurder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een vergelijkende studie.

Wie een nieuwbouwhuis kocht telde daar in juli, augustus en september gemiddeld 17 procent meer voor neer dan een jaar eerder. De prijzen van bestaande koopwoningen stegen in dezelfde periode met 9,2 procent, waardoor de stijging van de Nederlandse huizenprijzen alles bij elkaar uitkwam op 10,2 procent.

Europabreed werden huizen door de bank genomen maar 4,3 procent duurder. Behalve Slovenië, waar sprake was van een plus van meer dan 15 procent, vertoonde de woningmarkt in de meeste landen een minder oververhit beeld. Groot-Brittannië, Frankrijk en België kenden bijvoorbeeld maar een kleine prijsstijging. In Italië en Zweden liepen de huizenprijzen in het derde kwartaal op jaarbasis zelfs iets terug.

Aanbod stijgt weer iets

De gekte op de Nederlandse huizenmarkt begint overigens wel iets af te nemen, stelde de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) onlangs. De makelaarsorganisatie merkte dat het aanbod aan te koop staande woningen in het vierde kwartaal sinds lange tijd weer iets is gestegen. Ook gingen de huizenprijzen volgens hun statistieken in de laatste maanden van 2018 niet meer zo hard omhoog.

Het verschil tussen de NVM-cijfers en die van het CBS en het Kadaster is vooral dat de laatstgenoemden de transacties pas registreren op het moment dat de koopakte bij de notaris is verwerkt. De NVM registreert de verkoop doorgaans enkele maanden eerder in de koopakte.

  1. TUI-topman: Vliegen te goedkoop? Tja, dat is marktwerking
    PREMIUM

    TUI-top­man: Vliegen te goedkoop? Tja, dat is marktwer­king

    Fritz Joussen (55) is de hoogste baas van TUI, de grootste reisorganisatie ter wereld. Onder zijn bewind transformeerde TUI zich van traditionele reisaanbieder die pakketreizen verkoopt, naar een bedrijf dat vooral zelf hotels, cruiseschepen en vliegtuigen heeft. Zo bood de onderneming tegenwicht aan de sterke opkomst van digitale reisplatforms als Booking.com. ,,We weten steeds beter wat onze klanten willen.’’
  2. Nieuwe prijzenoorlog in supermarktland?

    Nieuwe prijzenoor­log in supermarkt­land?

    Maken supermarkten zich op voor een nieuwe prijzenoorlog? Plus verlaagde onlangs de prijzen van groente en fruit structureel tot wel 30 procent. Daarnaast heeft Dirk van den Broek de aanval geopend op Albert Heijn. In een paginagrote advertentie in onder meer deze krant steekt Dirk de draak met AH door te melden dat het toch wel zonde is dat de Zaandamse grootgrutter is gestopt met het aanbieden van de zogeheten ‘goedkoopjes’. Voor echte goedkope boodschappen moet je volgens de Amsterdamse supermarktketen niet bij Albert Heijn zijn, maar bij Dirk.