'Geef geen knalverkopers een prutpromotie, maar kansrijke leiders'
OP DE WERKVLOERGefeliciteerd, je krijgt een baan die je niet aankunt. Klopt dit Peter Principle?
'In een hiërarchie stijgt elke werknemer tot zijn niveau van onbekwaamheid.'' Wereldberoemd is dit Peter Principle van Laurence J. Peter, uit het gelijknamige boek dat hij in 1969 schreef met Raymond Hull. Net zolang promotie maken tot je er niets meer van bakt, zo stapelt dood hout zich op in de directievleugels. Een satirische kijk op de carrièreladder, zeiden de auteurs. Het miljoenensucces verkoopt nog steeds. Maar klopt het?
Onderzoekers in de VS doken met die vraag in data van 214 bedrijven. Waarschijnlijk keken ze zo voor het eerst diepgaand naar de praktijk van het Peter Principle, dankzij ons datatijdperk. Via een bedrijf dat software voor salesperformancemanagement aanbiedt, bestudeerden ze over een periode van zes jaar data van 48.209 medewerkers en 5.369 managers in diverse branches. Hun definitie: promotiebeleid dat sterk presterende medewerkers bevoordeelt ten koste van de beste potentiële managers.
Dit zagen ze. Bij promoties kijken bedrijven vooral naar de prestaties in de huidige baan. Ook als die slechte managersprestaties voorspellen. En ook als er andere middelen zijn die de succeskans als leidinggevende beter kunnen voorspellen. En een kwaliteit als kunnen samenwerken telt al niet sterk mee. Ze merkten dat de prestaties van de medewerkers zelfs daalden als hun splinternieuwe manager daarvoor een puike maar vooral alleen werkende verkoper was.
De onderzoekers schatten in dat bedrijven de verkoopprestaties van medewerkers met zeker 30 procent kunnen opschroeven. Dan moeten ze niet knalverkopers een prutpromotie geven, maar kansrijke leiders. Het Peter Principle bestaat dus. Toch hebben bedrijven argumenten voor dit soort promoties. Verkoopcijfers zijn een eerlijke manier om een goede kracht te belonen. En we houden van fair en eerlijk. We houden niet van die met moeilijk meetbare dingetjes manipulerende collega. En ook niet van pietje favorietje die altijd zo fijn tennist met de directeur. Een slechte werksfeer kost ook productiviteit en dus poen, weten we uit veel onderzoek.
Blijkbaar moet je het Peter Principle zelf tackelen. Maar hoe? Bedenker Laurence J. Peter had tips: doe alsof je al op dat niveau opereert. Wees op het bedrijfsfeest een hork tegen de vrouw van de baas. Parkeer je auto eens op de plek van de ceo. Moet je wel zeker weten dat die baas al is gestegen tot zijn niveau van onbekwaamheid. Anders denkt hij: ha, Peter Principle. Wat een zelfkennis. Misschien tijd voor promotie?
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Horecagasten blijven naar sterrenrestaurants gaan, ondanks hoge inflatie
Sterrenrestaurants hebben niet te klagen over de animo. Ondanks de hoge inflatie en economische onzekerheid blijven de gasten komen, blijkt uit een rondgang langs verschillende restaurants die zijn bekroond met Michelinsterren. -
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
Met video
First Citizens Bank koopt failliete Silicon Valley Bank
De Amerikaanse First Cititzens Bank neemt de omgevallen Silicon Valley Bank (SVB) over. De bank uit de staat North Carolina neemt alle tegoeden en leningen over van overheidsorgaan FDIC. De zeventien filialen van SVB gaan maandag open als First Citizens-kantoren. -
Zorgen in Zwitserland om ‘te grote’ fusiebank UBS/Credit Suisse: ‘Enorm risico’
De fusiebank die ontstaat na de overname van Credit Suisse door UBS is te groot voor Zwitserland. Dat heeft leider Roger Nordmann van de sociaal-democratische SP maandag gezegd. Die partij is de op een na grootste in het Zwitserse parlement en maakt deel uit van de regeringscoalitie. -
Nieuwe technologie ChatGPT nog niet warm ontvangen op werkvloer: ‘We moeten ermee aan de slag’
Nieuwe technologieën als ChatGPT beloven het werk drastisch te veranderen, maar de meeste werkgevers en werknemers lijken er nog niet warm voor te lopen, zo komt naar voren in een CNV-onderzoek onder 3000 werkenden.
-
Consumentenbond: 83 procent van reizen niet te boeken voor aanbiedingsprijs
Reisorganisaties misleiden consumenten op grote schaal met lokkertjes. Zo concludeert de Consumentenbond na onderzoek. Zo’n 83 procent van de reizen die de organisatie bekeek, was niet voor de aanbiedingsprijs te boeken. -
-
-
PREMIUMMet video
Statiegeld op blikjes, zo krijg je je geld terug
Na de kleine plastic flesjes zijn nu de blikjes aan de beurt. Vanaf deze week betaal je daar ook 15 cent statiegeld voor. Maar waar is dat goed voor en ook niet onbelangrijk: hoe krijg je je centjes weer terug? -
PREMIUM
Met deze bomen heb je snel een koeler terras
De beste remedie tegen een hete zomer? Onze tuinexpert Laurence Machiels weet raad: plant nu nog bomen! Afhankelijk van de grootte van je tuin, legt ze uit welke bomen het best tot hun recht komen en welke genoeg (maar ook niet te veel) schaduw geven. ,,Strooi een mulchlaag van compost of bladaarde onder de boom, dat houdt de verdamping tegen.’’