Fleecedekens, pantoffels en toiletpapier vliegen de winkels uit bij Action
Hoe meer ellende, hoe beter voor de Action lijkt wel. De koopjesketen profiteerde volop van de energiecrisis en hoge inflatie.
Nu de consument de thermostaat lager zet vanwege de torenhoge energieprijzen explodeert de vraag naar spullen om het toch behaaglijk te hebben. Plaids, pantoffels, elektrische kacheltjes en bijvoorbeeld kaarsen vlogen de winkels uit afgelopen jaar, maakte Action bekend.
Ook de dagelijkse boodschappen worden met de dag duurder. En daar profiteerde de winkelketen van. ,,Action heeft steeds meer trouwe klanten door heel Europa. In een jaar dat we de koopkracht zagen dalen en prijzen zagen stijgen, waarderen onze klanten de samenstelling van ons assortiment, de kwaliteit, lage prijzen en sfeer in de winkel’’, aldus Hajir Hajji, topvrouw bij Action.
Koopgedrag
Vooral de prijs is belangrijk geworden. ,,We zien dat het koopgedrag van de consument verandert. Die kijkt nu veel meer: waar kan ik het goedkoopst winkelen’’, zegt een woordvoerder van de keten.
En dan komt Action in beeld als het gaat om dagelijkse artikelen als wasmiddel, shampoo, tandpasta of toiletpapier. ,,Toen we de eerste tekenen zagen dat klanten bij ons kwamen voor de dagelijkse artikelen hebben we extra voorraden aangelegd’’, aldus de woordvoerder. Daardoor kon Action aan de stijgende vraag blijven voldoen.
Wat betekent koopkracht, inflatie en modaal inkomen ook alweer? Lees het in onze economie-woordenlijst.
Daarnaast profiteerde de keten van het einde van de coronamaatregelen. Daardoor kwamen klanten meer naar de winkel. De totale omzet in Europa steeg met 30 procent tot 8,9 miljard euro. De bestaande winkels zagen de omzet met 18 procent stijgen. De winkels die het afgelopen jaar geopend werden zorgden voor 12 procent extra omzet. Action geeft geen aparte cijfers voor Nederland. Maar de omzetontwikkeling is in lijn met de algemene ontwikkeling, volgens de keten.
Inflatie
Action heeft zelf ook last van de inflatie. Daardoor moeten producten in veel gevallen ook duurder worden ingekocht. ,,Maar we berekenen die kostenstijging niet altijd volledig door aan de consument’’, verzekert de woordvoerder.
Action merkt dat de winkel een steeds diverser publiek trekt. ,,Het concept ‘discounter’ is geaccepteerd in Nederland. Jong en oud, rijk en arm winkelt nu bij ons. We krijgen steeds meer nieuwe klanten en we zien dat bestaande klanten meer bij ons kopen.’’
Aan de expansie van Action komt voorlopig nog geen einde. Afgelopen jaar kwamen er 280 nieuwe winkels bij. Daarmee kwam het totaal op 2263 winkels. Dit jaar start de keten in Slowakije.
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Europese Centrale Bank
ECB schroeft rente verder op, laat zich niet van de wijs brengen door onrust in bankensector
De Europese Centrale Bank (ECB) heeft de rente in de eurozone met de eerder aangekondigde half procentpunt verhoogd. Dat betekent dat de beleidsmakers in Frankfurt zich niet van de wijs hebben laten brengen door de onrust in de bankensector van de afgelopen dagen. -
Massaclaim tegen tarieven energiebedrijven: ‘2 miljard euro te veel betaald’
Claimbedrijf Gobaxter wil een massaclaim beginnen tegen energiebedrijven die vorig jaar hun variabele tarieven verhoogden. Volgens Gobaxter hebben 4,7 miljoen huishoudens samen bijna 2 miljard euro te veel betaald voor hun gas en elektriciteit. -
Ook Essent heeft nu vaste contracten onder het prijsplafond
Energiebedrijf Essent biedt vanaf nu vaste contracten aan ‘net onder’ het prijsplafond, heeft bestuursvoorzitter Resi Becker woensdag gezegd tijdens een toelichting op de jaarresultaten. -
PREMIUMEnergie
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging
-
PREMIUM
Afhankelijkheid van Chinese zonnepanelen zorgt voor ongemak in Duitsland
Duitsland verkwanselde tien jaar geleden de zonnesector. Tegenwoordig zijn de Duitsers volledig aangewezen op de productie van zonnepanelen in China. Het ongemak daarover is groeiende. -
-
-
PREMIUMTopvrouw
Waarom de Action goedkoper is dan concurrenten: ‘We doen aan gigantische inkoopvolumes’
Het succes van koopjesketen Action houdt aan met deze week opnieuw daverende kwartaalcijfers. Naast groei is duurzaamheid prioriteit, zegt topvrouw Hajir Hajji. ,,Duurzaam hoeft niet altijd duur te zijn.’’ -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer