Een gezamenlijk onderzoek van de Landelijke Eenheid en de FIOD.
Volledig scherm
Een gezamenlijk onderzoek van de Landelijke Eenheid en de FIOD. © Politie

FIOD: Nieuwe aanpak moet coronafraude in de kiem smoren

De fiscale opsporingsdienst FIOD probeert met een nieuwe aanpak ‘coronafraude’ aan te pakken. Waar de dienst normaal probeert tot aanhoudingen te komen in complexe en langdurige onderzoeken, gaan FIOD-rechercheurs bij coronafraude in veel gevallen gewoon bij mensen langs. 

,,We bellen aan en zeggen: ‘Luister, we hebben je in de smiezen. En we waarschuwen je, als je hiermee doorgaat, zitten daar gevolgen aan’”. Dat zegt FIOD-teamleider Martine Suijkerbuijk in De Telegraaf.

De afgelopen twee maanden kwamen bij de dienst tweehonderd signalen van ‘coronafraude’ binnen, meldt de krant. Suijkerbuijks collega Peter Beening stelt dat ruim de helft van alle zaken te maken heeft met oplichting via handel in beschermingsmiddelen, zoals het voor veel geld aanbieden van niet-bestaande medische mondkapjes.

Beening is de afgelopen weken onder meer bezig geweest met meldingen van banken die op hun rekeningen ongebruikelijke transacties voorbij zagen komen, waar in de omschrijving coronamedicijnen of beschermingsmiddelen werden genoemd. ,,Die rekeninghouders kregen onze aandacht.”

De laatste weken komen er volgens Beening daarnaast meer meldingen binnen over misbruik van steunmaatregelen. Het gaat dan vooral om de maatregel waarbij zzp’ers aanspraak kunnen maken op inkomenssteun van 4000 euro. Beening zegt dat slapende ondernemingen nieuw leven worden ingeblazen om steun aan te vragen. Andere worden speciaal daarvoor ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. ,,Ook zulke mensen gaan we een bezoekje brengen.”

  1. Veel souvenirwinkels staan op omvallen: ‘Misschien wel de meest vergeten bedrijfstak’

    Veel souvenir­win­kels staan op omvallen: ‘Misschien wel de meest vergeten bedrijfs­tak’

    Buitenlandse toeristen zijn na 15 juni weer welkom in ons land. Dat is goed nieuws voor de honderden souvenirwinkels in Nederland. De souvenirbranche is voor bijna 100 procent afhankelijk van buitenlandse bezoekers en zag de omzet sinds half maart teruglopen tot nagenoeg nul. De verwachting is dat veel winkeltjes het niet zullen redden. ,,We moeten het vooral hebben van Aziaten en Zuid-Amerikanen. Die zien we voorlopig niet terug.’’