Cryptovaluta, zoals de Bitcoin, hebben een enorm potentieel maar dragen ook risico's met zich mee.
Volledig scherm
Cryptovaluta, zoals de Bitcoin, hebben een enorm potentieel maar dragen ook risico's met zich mee. © ANP

Europese Unie komt met wetgeving om cryptovaluta te reguleren

De Europese Unie heeft een gezamenlijke benadering nodig voor zogeheten cryptovaluta en komt met wetgeving om het te reguleren. Beoogd eerste vicevoorzitter Valdis Dombrovskis (Economie) kondigde dat vandaag aan tijdens zijn hoorzitting in het Europees Parlement.

In de zomer werd al bekend dat de mededingingsautoriteiten van de EU mogelijke concurrentieverstoring door de digitale munt libra van Facebook onderzoekt. Facebook introduceerde de cryptomunt Libra deze zomer. Het gaat om een eigen betaalmiddel waarmee gebruikers naar elkaar geld kunnen overmaken.

Aan het project doen grote financiële bedrijven mee zoals Visa, Mastercard en PayPal, maar ook techbedrijven zoals Spotify, Uber en Vodafone. Kort na de aankondiging bleken regelgevers al huiverig voor het nieuwe project; politici uit zowel Europa als de VS eisten streng toezicht op het betaalmiddel.


Risico's

Nieuwe financiële technologieën hebben een enorm potentieel, aldus Dombrovskis, maar brengen wel risico's met zich mee op het vlak van concurrentie, cyberveiligheid en financiële stabiliteit. Deze maand stapte betaalplatform PayPal, dat lid was van de ontwikkelgroep Libra Association, uit het project.

De Letse Dombrovskis, die de afgelopen vijf jaar EU-commissaris was, wijst op het belang van innovatie bij kleinere Europese bedrijven. Die hebben nu vaak moeite financiering te vinden. Hij kondigde aan met voorstellen te komen voor een nieuw fonds dat het midden- en kleinbedrijf moet helpen naar de beurs te gaan om kapitaal te vergaren.

  1. Veel souvenirwinkels staan op omvallen: ‘Misschien wel de meest vergeten bedrijfstak’

    Veel souvenir­win­kels staan op omvallen: ‘Misschien wel de meest vergeten bedrijfs­tak’

    Buitenlandse toeristen zijn na 15 juni weer welkom in ons land. Dat is goed nieuws voor de honderden souvenirwinkels in Nederland. De souvenirbranche is voor bijna 100 procent afhankelijk van buitenlandse bezoekers en zag de omzet sinds half maart teruglopen tot nagenoeg nul. De verwachting is dat veel winkeltjes het niet zullen redden. ,,We moeten het vooral hebben van Aziaten en Zuid-Amerikanen. Die zien we voorlopig niet terug.’’