Eten en drinken wordt de komende tijd nog duurder
Eten en drinken wordt nog duurder, concluderen economen van ABN AMRO in een nieuw rapport. Doordat de samenleving van het slot gaat, zullen meer voedingsmiddelen worden geproduceerd. Maar omdat de productiekosten hard oplopen kan het niet anders dan dat consumenten dat in de portemonnee gaan voelen.
Producenten zijn meer geld kwijt aan onder meer grondstoffen en transport en door stijgende energiekosten. Hogere kosten zetten een rem op de productiegroei, aldus de bank. De productie van voedingsmiddelen zal volgens ABN AMRO dit jaar maar 1 procent stijgen. De drankenproductie zal zo’n 5 procent toenemen.
Producenten zullen stevige onderhandelingen moeten voeren met supermarkten over de prijzen. Door concurrentiedruk kunnen ze niet de hoofdprijs vragen.
Hoe de producenten uit ‘deze strijd’ komen is volgens ABN AMRO afhankelijk van een aantal factoren. Naast merk en schaalgrootte speelt ook de beschikbaarheid van alternatieven een rol. Verder verschilt het per producent hoeveel efficiëntiemaatregelen ze kunnen nemen. Als de winstmarges te veel onder druk komen te staan, kan dit de investeringen van bedrijven raken. Dat kan weer ten koste gaan van de innovatiekracht en de duurzame koers, meent ABN AMRO.
Volgens de bank gaan consumenten bij te grote prijsstijgingen op zoek naar goedkopere alternatieven. Uit onderzoek van de bank komt naar voren dat prijs bij 40 tot 55 procent van de consumenten een grotere rol speelt dan bijvoorbeeld gemak en duurzaamheid. Verder zegt ruim een kwart van de ondervraagden minder op duurzaamheid te letten als de boodschappen daardoor flink duurder worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergierekening
Harmen: ‘Mijn huis had energielabel C, maar dat was misschien een beetje optimistisch’
-
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
PREMIUMColumn
Na 54 jaar begreep Ilse waarom ze altijd tweede werd in sollicitatieprocedures
De generatie 50-plussers is opgevoed onder het motto ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’, wat een bescheiden generatie heeft opgeleverd die liever geen fouten maakt. Ilse (54) heeft van die opvoeding nog steeds last en zoekt hulp bij Anne-Marije Buckens (34), zij heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. -
PREMIUM3
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
Drie op de tien Nederlanders rijden inmiddels op een elektrische fiets. Ook relatief jonge fietsers zijn overstag. Is dat nou goed nieuws? Want trappen met ondersteuning is toch lang niet zo gezond als jezelf verplaatsen op een gewone fiets? De Fietsersbond en een bewegingswetenschapper zetten op een rij wat de verschillen zijn. -
Met video1
Staking AH gaat door, vakbond en supermarkt steggelen nog over weekendtoeslagen
Albert Heijn heeft een nieuw loonbod van 10 procent voor de medewerkers van de distributiecentra gedaan. Vakbond FNV zegt vanmorgen inderdaad een officieel bod te hebben ontvangen, maar gaat daar nog niet mee akkoord omdat nieuwe medewerkers veel minder zouden gaan verdienen in het weekend. De stakingen gaan door.
-
PREMIUMStop na 27 jaar
Duitse kernreactor werd pretpark: ‘In het begin stonden mensen met witte overalls voor de deur’
-
-
-
PREMIUM
Klimaatactivisten verstoren aandeelhoudersvergaderingen: heeft dat zin?
De anders zo saaie aandeelhoudersvergaderingen van ING en andere grote bedrijven worden tegenwoordig regelmatig verstoord door klimaatactivisten, die vinden dat multinationals veel te vervuilend zijn. Bekende Nederlanders als Carice van Houten of Bénédicte Ficq komen opdraven en stellen lastige vragen. Activisten denken dat het succes heeft, maar wat vinden de directeuren er van? -
Nederlanders blijven goede doelen steunen, maar geven minder gul
Ondanks alle prijsstijgingen blijven Nederlanders volop geld doneren aan goede doelen. Wel zijn ze iets minder gul geworden ten opzichte van een jaar geleden.