Enorme groei onlineverkoop; zelfs Action begint webshop
Discountformule Action wilde vanwege de lage marges nooit een webshop openen, maar nu is de keten alsnog overstag. Een beperkt assortiment wordt online aangeboden en thuisbezorgd. ,,Maar de winkels blijven het belangrijkst.’’
Al een paar weken biedt Action online maximaal zeven artikelen aan die niet in de winkels verkrijgbaar zijn. Het is volgens de keten niet de bedoeling dat het complete assortiment thuis kan worden besteld. ,,Daarvoor zit er te weinig marge op onze artikelen, die meestal niet meer dan 2 euro per stuk kosten. Dan is het voor ons niet rendabel deze producten thuis te bezorgen’’, zegt Action-woordvoerder Frank van Rutten.
Hij benadrukt dat de fysieke winkels het speerpunt blijven van de keten, die groot is geworden door het snel wisselende assortiment dat maakt dat klanten veel impulsaankopen doen. Action telt inmiddels 1816 winkels in negen landen, waarvan 396 in Nederland.
,,Onze groei zit nog steeds in de winkels, maar we hebben tijdens de lockdown gemerkt dat klanten het ook prettig vinden om online te winkelen. Vandaar dat we vanaf nu tot einde van het jaar een proef draaien met producten die alleen online worden aangeboden. Dan moet je denken aan wat grotere en luxere artikelen. Deze week bieden we bijvoorbeeld elektrische kinderstepjes aan en een tent in de vorm van een Volkswagenbus. Vanwege het volume is het prettig dat deze spullen thuis worden bezorgd. Daar rekenen we overigens wel kosten voor: afgerond 4 euro. In de huidige aanloopfase zijn sommige van deze aanbiedingen ook in de fysieke winkels te koop, maar dat bouwen we langzamerhand af. We zien deze onlineproef puur als een aanvulling op onze winkels.’’
Niet zo gek
Dat Action ook voorzichtig naar e-commerce kijkt, is niet zo gek: Nederlanders hebben in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw veel meer online gekocht. Volgens onderzoek in opdracht van onder andere brancheorganisatie Thuiswinkel.org waren de verkopen van webwinkels goed voor meer dan 22 procent van de totale bestedingen in de detailhandel. ,,Dat is het hoogste percentage ooit gemeten, want normaal schommelt dat rond de 10 procent”, zegt Thuiswinkel.org-directeur Marlene ten Ham.
Er werden in totaal 91,6 miljoen aankopen via het internet gedaan, wat neerkomt op een stijging van 31 procent. Hiermee was 7,7 miljard euro gemoeid, 26 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Onder meer aan woonartikelen, consumentenelektronica, speelgoed en eten werd online flink meer geld uitgegeven.
De verkopen kregen een boost doordat veel niet-essentiële winkels vanwege de lockdown waren gesloten. Voor veel aankopen waren consumenten daardoor aangewezen op webwinkels. Niet alleen waren er bijna 1 miljoen onlinekopers meer dan in dezelfde periode vorig jaar, maar het gemiddeld bestede bedrag per onlinekoper steeg ook fors.
Niet alleen Action, ook veel andere (kleinere) fysieke winkels zijn een webwinkel begonnen om toch nog wat omzet te kunnen maken. Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wezen volgens de onderzoekers eerder al uit dat er in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 4600 webwinkels bijkwamen in Nederland. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 2200.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk onze video’s over economie:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Eneco wil energiesubsidie op basis van inkomen om huishoudens te compenseren
Energiebedrijf Eneco meent dat een snelle invoering van een inkomensafhankelijke energiesubsidie kan helpen om de hoge energiekosten voor huishoudens te compenseren. Die kosten zijn fors opgelopen door de internationale energiecrisis. De energieleverancier roept het kabinet op deze maatregel mee te nemen in de begroting voor Prinsjesdag. -
Deze winkel missen we het meest
Van alle winkels die op dit moment gesloten zijn door de lockdown, missen consumenten Action het meest. Ook Hema en Ikea staan hoog op het lijstje van winkels waar mensen graag weer naartoe willen. Dat blijkt uit een inventarisatie van onderzoeksbureau Q&A onder ruim 4500 Nederlanders. -
Deze spullen moet je uit je geparkeerde auto halen tijdens de hitte
De zon schijnt deze zomer weer op volle kracht en daar moeten we in de auto rekening mee houden. Sommige spullen kan je maar beter uit je geparkeerde auto halen, want ze kunnen voor problemen zorgen. -
Twitter noemt afbreken overname door Musk onrechtmatig, stap richting juridische strijd
De advocaten van Twitter noemen het besluit van Elon Musk om de overname van het socialemediabedrijf te beëindigen ‘ongeldig en onrechtmatig’ in een brief aan de advocaten van de miljardair. Daarmee lijkt de berichtendienst een eerste stap te zetten richting een juridische strijd over de deal. -
Koken & Eten
Pizzaoven kopen: 'Voor een etentje met vrienden is zo'n rvs-oventje helemaal prima'
Tijdens warme zomerdagen houden we er bijna allemaal van om lang buiten te blijven zitten. En als je dan ook nog pizza kunt eten, is het meteen extra gezellig. Op internet vind je veel verschillende pizzaovens voor buiten, maar welke moet je hebben?
-
PREMIUM
Expert waarschuwt voor nieuwe eurocrisis: ‘We zitten in de aanloop naar zo’n proces’
De angst voor een nieuwe eurocrisis laaide de afgelopen weken weer op. En een oplossing is nog niet direct voorhanden. ‘We gaan al richting een recessie. Als we daar nog een eurocrisis overheen jagen wordt het wel heel pittig.’ -
Doek valt voor duizenden kantoren: geen energielabel, geen kantoor
Tien jaar hadden kantooreigenaren de tijd om hun bezit milieuvriendelijker te maken. Nu de deadline nadert, voldoet nog altijd een op de drie kantoren niet aan de plicht om tenminste energielabel C te scoren. En dat gaat hun ook niet meer lukken. -
Lissy en Pascal hebben niet één, maar twee banen: ‘Mensen verklaren me voor gek’
Voor het geld doen ze het niet. Dat kunnen ze makkelijk met één baan verdienen. Toch houden Pascal de Vos (37) en Lissy Cornelissen (23) er nóg een baan op na. Sommigen verklaren hen voor gek. Zelf zijn ze juist gelukkiger met twee banen.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer