‘Coronavoucher verloopt niet na een jaar’
Consumenten maken zich zorgen omdat de vervaltermijn van hun coronavoucher dichterbij komt. Veel van de in afgelopen maart uitgegeven vouchers voor geannuleerde reizen en vluchten verlopen volgens reisorganisaties na één jaar. Maar dat klopt niet, volgens voucherplatform Checkkie.nl.
Delen per e-mail
,,De vouchers zijn aan reizigers aangeboden omdat de reis werd geannuleerd door de reisorganisatie. In die situatie behouden consumenten recht op teruggave van de reissom omdat de dienst – de reis – niet is geleverd’’, aldus Remco Kuilman, initiatiefnemer van het platform. Volgens hem is er geen regelgeving die aan deze vouchers een vervaltermijn van één jaar verbindt. ,,Dat geldt voor vouchers van vliegtickets, pakketreizen én voor vakantieparken en evenementen. We krijgen nu veel berichten van ongeruste consumenten, zij willen voorlopig niet op vakantie en halen die vervaltermijn niet. Maar ze staan juridisch gezien altijd in hun recht, wettelijk gezien kunnen de vouchers niet verlopen.’’
SGR-garantie
De vouchers die vallen onder de garantie van SGR moeten binnen een jaar minus één dag worden uitbetaald als consumenten geen gebruik willen maken van deze vouchers. Na een jaar worden vouchers niet meer gedekt door het SGR-fonds. Als een reisorganisatie failliet gaat en vouchers zijn nog niet uitbetaald, zijn consumenten hun geld kwijt.
Nu de lockdown in veel landen is verlengd, pleit Checkkie.nl voor verlenging van de SGR-garantie. ,,Het mes snijdt dan aan beide kanten. Consumenten hebben de zekerheid dat zij hun geld terugkrijgen en de reisbranche zorgt ervoor dat er geen run komt om de vouchers te gelde te maken”, aldus Kuilman.
Checkkie.nl is een initiatief van Aviclaim in samenwerking met juridisch dienstverlener DAS. Het platform werd afgelopen voorjaar opgericht nadat veel vluchten, vakanties, concerten en evenementen werden geannuleerd door de coronacrisis. ,,Zowel consumenten als bedrijven hebben veel vragen over deze vouchers. 'Moet ik de voucher accepteren? Hoe beheer ik de verschillende vouchers die ik aangeboden heb gekregen?’ We proberen antwoorden te geven op deze vragen.’’
Wettelijk gezien kunnen de vouchers niet verlopen
Dat er veel vragen zijn over vouchers blijkt ook uit het aantal reacties dat de Consumentenbond binnenkreeg. In drie weken tijd zijn er ruim 2600 meldingen binnengekomen bij het coronavakantiemeldpunt van de bond. In de meeste gevallen -4 op de 5 meldingen- gaat het om een klacht. De andere reacties zijn complimenten. De meeste klachten gaan over vluchten (1116), gevolgd door pakketreizen (616). Consumenten klagen het minst over accommodaties (394).
De klachten over losse vliegtickets gaan vooral over trage terugbetaling bij annulering van de vlucht door de luchtvaartmaatschappij. Vooral consumenten die boekten via ticketwebsites zijn de dupe. Travix, het moederbedrijf van Budgetair, Cheaptickets en Vliegwinkel.nl, valt in het bijzonder op met 353 klachten. Hun klanten melden massaal dat zij hun geld of voucher niet of veel te laat ontvangen. Ook de onbereikbaarheid van de ticketwebsites is een groot probleem.
Rechtstreeks boeken
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ,,De klachten laten duidelijk zien dat consumenten die rechtstreeks boeken bij een luchtvaartmaatschappij vaker en sneller hun geld of voucher ontvangen. We vermoeden dat airlines eerder hun eigen klanten terugbetalen dan dat ze bemiddelaars compenseren. We gaan hierover in gesprek met de sector en de betrokken toezichthouders.’’
Bij de luchtvaartmaatschappijen valt het grote aantal klachten over Transavia op. Consumenten ergeren zich vooral aan de ruime tijd die Transavia neemt om de reissom terug te betalen. Bij pakketreizen gaan veel klachten over het niet kunnen inwisselen van vouchers voor geld. Vooral het grote aantal klachten over Corendon valt op. Consumenten krijgen bij deze reisaanbieder vaak nul op het rekest als ze hun voucher willen inwisselen voor geld. Maar wettelijk hebben ze daar recht op. De Consumentenbond deelt deze signalen met de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Deze sprak Corendon hier al eerder op aan.
Complimenten
Over pakketreizen komen ook veel complimenten binnen. De meesten gaan over de goede bereikbaarheid van de reisaanbieder en de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Een groot deel van de complimenten gaat over TUI. Al krijgt deze reisorganisatie ook veel klachten, voornamelijk over het niet kunnen inwisselen van een voucher voor geld.
Ook de vakantieparken krijgen heel wat complimenten. Onder andere over terugbetaling van de reissom in plaats van het verstrekken van een voucher.
Bekijk hier onze video's over de coronacrisis:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Amerikaanse politiek en justitie bezorgd over beursgekte
Leden het Amerikaanse Congres willen via hoorzittingen meer inzicht krijgen over het uitzonderlijke koersverloop van een aantal aandelen op de beurs. De aankondiging komt dagen nadat kleine beleggers zich via social media begonnen te organiseren om de beurswaarde van min of meer afgeschreven bedrijven flink op te pompen. -
Reiziger die voucher weigert, moet geld terugkrijgen
Reizigers die geen voucher hebben geaccepteerd ter compensatie van hun geannuleerde vlucht, moeten alsnog per direct hun geld terugkrijgen. Dat stelt de Geschillencommissie Reizen, aldus De Telegraaf. -
PREMIUM
Miljoenen vouchers uitgegeven: wie geld wil zien, zal geduld moeten hebben
De overheid wil een voucherbank oprichten waarmee reisondernemingen goedkoop geld kunnen lenen om hun klanten met vouchers sneller te kunnen terugbetalen. Vijf vragen. -
Personeel Miss Etam en Steps bereidt faillissementsaanvraag winkels voor
Werknemers van kledingwinkels Miss Etam en Steps bereiden een faillissementsaanvraag voor. De 350 medewerkers hebben nog geen loon over januari ontvangen en hebben het volgens vakbondsbestuurder Martin Pikaart (AVV) ‘helemaal gehad’ met eigenaar Martijn Rozenboom. -
Coronavoucher gekregen? Dit is waar je recht op hebt
Ruim een half jaar na de uitgifte van de eerste coronavouchers voor geannuleerde reizen laat de informatie nog altijd te wensen over en weten reizigers vaak niet welke risico’s zij lopen. Dat meldt het voucherplatform Checkkie.nl.
-
PREMIUMVIDEO
Boeren willen deel Noordzee inpolderen voor landbouwgrond
Maak nieuw land in de Noordzee en gebruik het vooral voor landbouw. Daarvoor pleit LTO Nederland in een nieuw plan. De ruimtelijke druk in Nederland is volgens de land- en tuinbouworganisatie nog nooit zo hoog geweest. -
PREMIUMcolumn
Niet corona maakt rijken nog rijker
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. -
illegale prostitutie
Zangeres Eva Simons geschrokken van arrestatie fitnessgoeroe: 'Dit moet een misverstand zijn’
De Nederlandse fitnessgoeroe en zangeres Margretha van de L. (46) hangt een gevangenisstraf van maximaal vijf jaar boven het hoofd vanwege verdenking van betrokkenheid bij illegale prostitutie en uitbuiting. Van de L. en haar ex-man Johan (52) zouden tientallen escortdames in België en Nederland hebben aangestuurd en het grootste deel van de inkomsten voor zichzelf hebben gehouden. Ze moeten zeker een maand langer in de cel blijven zitten, besliste de raadkamer in Antwerpen vanochtend.