Volledig scherm
© ANP

Consumenten bezorgder over de eigen financiële situatie

Nederlanders omschrijven hun financiële situatie als (zeer) goed, maar toch maken ze zich meer zorgen over hun huishoudboekje dan twee jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek van overheidsplatform Wijzer in geldzaken.

Wijzer in geldzaken ondervroeg voor de vijfde keer een groep van 1000 consumenten. Net als de laatste keer, in 2017, noemt de helft van de ondervraagden zijn financiële situatie goed tot zeer goed. Ook geeft ongeveer de helft aan (zeer) gemakkelijk rond te kunnen komen in een gemiddelde maand, evenveel als in 2017.

Des te opvallender is dat het aantal consumenten dat tevreden zegt te zijn over de eigen financiële situatie is gedaald. Twee jaar geleden was nog bijna zes op de tien Nederlanders tevreden, nu is dat ongeveer de helft.

Verder blijkt dat consumenten gemiddeld minder vaak het gevoel hebben dat zij controle hebben over hun financiële situatie. Dat de zorgen groeien, valt ook op te maken uit het aantal Nederlanders dat zegt moeite te hebben om los te komen van gedachten over de eigen financiën. Zo zegt een op de drie dat die gedachten hierover nooit ver weg zijn, terwijl in 2017 ongeveer een op de vijf dat zei.

Btw-verhoging

Of de btw-verhoging en de hogere energierekening een rol spelen bij die groeiende bezorgdheid, durft Wijzer in geldzaken niet te zeggen. ,,Dat hebben we niet gevraagd”, laat een zegsman weten. Wel noemen consumenten die hun financiële situatie hebben zien verslechteren dan wel een verslechtering verwachten, vaker hogere belastingen als reden. Een andere reden die wordt aangehaald zijn de hoge zorgkosten. 

Verder blijkt uit het onderzoek van Wijzer in geldzaken dat Nederlanders sinds twee jaar spullen iets vaker op afbetaling kopen en iets minder vaak op tijd hun rekeningen betalen. Desalniettemin is het aantal Nederlanders dat een betalingsherinnering ontvangt niet gestegen. Ook is het aantal dat wel eens rood stond ten opzichte van 2017 niet toegenomen.