Volledig scherm
© REUTERS

‘Chinezen achter dataroof bij easyJet’: gegevens 9 miljoen klanten op straat

UpdateLuchtvaartmaatschappij easyJet is getroffen door een grote dataroof. Criminelen, mogelijk Chinese hackers, hebben toegang gekregen tot de gegevens van 9 miljoen klanten. Het gaat onder meer om hun mailadressen en reisplannen. De ‘wapens’ die ze hebben gebruikt om binnen te komen, doen denken aan andere recente cyberaanvallen op luchtvaartbedrijven, zeggen twee bronnen rond het onderzoek tegen persbureau Reuters.

Bij 2208 klanten maakten de daders ook creditcardgegevens buit, aldus de Britse prijsvechter. EasyJet zegt dat het al contact heeft opgenomen met die groep en zal de anderen de komende dagen informeren. Volgens de luchtvaartmaatschappij is er snel actie ondernomen en hebben de criminelen geen toegang meer tot de gegevens.

Het is niet bekend door wie de roof is uitgevoerd, maar de maatschappij spreekt van ‘een aanval van een zeer geavanceerde bron’. ,,Er is geen bewijs dat enige persoonlijke informatie van welke aard dan ook is misbruikt", benadrukt de maatschappij. De getroffen klanten krijgen het advies om maatregelen te nemen om mogelijke phishing tegen te gaan. Zo wordt hen gevraagd om alert te zijn op mogelijke nepmailtjes

Niet duidelijk is of ook de gegevens van Nederlandse klanten zijn buitgemaakt. ,,Als we geen contact met je opnemen, is er geen toegang geweest tot je informatie”, laat de easyJet in een reactie weten. Het bedrijf zegt verder het cybersecuritycentrum van de Britse overheid en de Britse privacywaakhond op de hoogte te hebben gesteld.

  1. KLM in de fout: extra schadevergoeding voor ontslagen begeleidster van vips

    KLM in de fout: extra schadever­goe­ding voor ontslagen begeleid­ster van vips

    Luchtvaartmaatschappij KLM moet een ervaren werkneemster die beroemde artiesten en pornosterren begeleidde bij vertrek en aankomst op Schiphol een extra schadevergoeding ter waarde van 75.000 euro betalen. De vrouw, die als vip-begeleidster werkte, werd begin vorig jaar als gevolg van een arbeidsconflict ontslagen. Haar werkgever heeft daarbij ‘ernstig verwijtbaar’ gehandeld, oordeelde het Amsterdamse gerechtshof gisteren in hoger beroep.