Carnaval goudmijn voor ondernemers: 'Ik draai 5 keer zoveel omzet'
Carnaval is niet alleen een feestje van de hossende en verklede massa, ook ondernemers vieren feest. Natuurlijk is het een hoogtijperiode voor de horeca, maar ook buiten de kroegen wordt de beurs gespekt.
De bekende Bossche horecabaas Jan van Son is helemaal klaar voor carnaval dat dit weekend in 'zijn' Oeteldonk losbarst. ,,Van ons mag het het hele jaar carnaval zijn'', vertelt de eigenaar van de zaken De Carrousel en Ushiwawa tegen De Ondernemer.
Van Son ziet in de zes dagen rond carnaval een vervijfvoudiging van de omzet. ,,Het is ontzettend druk en alle zaken zitten vol. Je merkt dat het bestedingspatroon van bezoekers rond carnaval verandert. Mensen geven meer geld uit, alsof ze op vakantie zijn. Maar dan in Oeteldonk.''
25.000 euro
Ook Otto Schlager, operationeel manager bij Duketown Label en bedrijfsleider bij Bottles & Bites, een wijnbar in Uilenburg midden in Den Bosch, ziet de omzet met carnaval stijgen. Schlager zit al 23 jaar in het horecavak.
Je moet je voorstellen dat ik die omzet in minder drukke periodes in anderhalve maand verdiende
Vroeger runde hij zijn eigen café, niet groter dan een huiskamer. ,,Met carnaval draaide ik dan toch zeker 25.000 euro omzet in vijf dagen. Voor een kleine ondernemer is dat een flink bedrag. Je moet je voorstellen dat ik die omzet in minder drukke periodes in anderhalve maand verdiende.''
Bij de cafés die onder het Duketown Label vallen – naast Bottles & Bites ook Café Cinq, Café Blondt en Opium – komt de gedraaide omzet tijdens carnaval uit op een paar ton. ,,Het verschilt per concept, maar het is goed voor 10 tot zelfs 20 procent van de omzet.''
Elk jaar wordt er door alle bedrijfsleiders van de cafés een carnavalsevaluatie gedaan. ,,We bespreken wat er goed ging, maar vooral wat er niet goed ging. Zo kunnen we het draaiboek aanpassen en verbeteren. Ons draaiboek voor carnaval is heilig.''
Carnavalshoesje
Maar ook buiten de horeca spelen ondernemers slim in op het jaarlijkse feest. Zo richt Fleur ten Bokkel Huinink samen met Josine Vos uit Den Bosch in november vorig jaar carnavalshoesjes.nl op. ,,Veel mensen spelen erop in door sjaals of emblemen te verkopen met bijvoorbeeld het wapen of de vlag van een stad'', legt Ten Bokkel Huinink uit. ,,Telefoonhoesjes met carnavalsontwerp waren er nog niet.''
Telefoonhoesjes met carnavalsontwerp waren er nog niet
Waar het in de eerste twee maanden rustig is en de ondernemers een of twee hoesjes per dag verkopen, schiet de verkoop de laatste drie weken voor carnaval omhoog. ,,Iedereen heeft er zin in en begint met de voorbereidingen. Zo hebben we er nu dagen bij zitten waarop we met gemak 30 hoesjes verkopen.''
De twee Brabantse ondernemers maken nu nog geen winst, maar de potentie is er. ,,We hebben natuurlijk geïnvesteerd in een goede designer, dus voor nu kunnen we er mooi een aantal biertjes van drinken tijdens carnaval. Maar we zijn van plan dit verder uit te breiden en hebben al een hoop aanvragen binnengekregen voor volgend jaar.''
‘Wegens groot succes en enorme drukte kunnen we helaas geen online bestellingen meer aannemen’, luidt de melding op de website van P.W. Hoofs, de Carnavalswinkel in Den Bosch. Zo druk zijn dat er geen online bestellingen meer bij kunnen – het zijn gouden tijden voor de feestkledingverkoper uit Oeteldonk.
Limburg
Hoewel carnaval nog altijd een echte kaskraker is voor ondernemers, zijn de gouden tijden voorbij, aldus branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland. De regiomanager uit carnavalsprovincie Limburg: ,,De laatste jaren valt het tegen. Doordat horecaondernemers veel tijd en geld kwijt zijn aan carnavalsvoorbereidingen en mensen hun eigen drank meenemen, worden de omzetten van voorheen niet meer gehaald.''
Extra omzet zit 'm ook in de raamverkoop en extra buffetten op straat, zoals in Maastricht. Daar staat tegenover dat er wel diverse vergunningen aangevraagd moeten worden, wat ook weer extra kosten met zich mee brengt.
Ook doet de evenementisering geen goed aan het carnaval in de dorpen, waar de organisatie van het feest minder professioneel wordt aangepakt. Een andere trend is dat er voorafgaand aan carnaval al veel evenementen zijn, waardoor de mensen met carnaval al moe zijn en op vakantie gaan, aldus de regiovoorzitter.
Bier
,,Als bierbrouwerij in het zuiden is carnaval onlosmakelijk met ons verbonden'', vertelt Rinske van den Bos, PR manager bij Bavaria. Hoewel er over omzet of aantal biertjes geen uitspraken gedaan kunnen worden, is het duidelijk dat carnaval voor de bierbrouwer een belangrijke periode is.
Halverwege januari startte Bavaria zelfs een campagne om #carnavalvrij te krijgen. Posters van deze actie van de bierbrouwer sieren bushokjes in verschillende carnavalsdorpen en -steden. ,,Wij zijn een strijd begonnen om ervoor te zorgen dat carnaval wordt erkend als officieel feest'', legt Van den Bos uit. Om een onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen, zijn minstens 40.000 handtekeningen nodig. Inmiddels hebben zo’n 170.000 carnavalliefhebbers de petitie ondertekend.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Onderzoek
Carnaval: '1 op de 10 gaat vreemd, maar in Roosendaal blijft iedereen trouw'
Carnaval staat weer voor de deur. Reden voor feestkleding365.nl om het gedrag, tradities en gebruiken van carnavalsvierders onder de loep te nemen. Wat blijkt? Een op de tien gaat tijdens carnaval vreemd. Opvallend is dat alle Roosendalers beweren trouw te zijn. Het onderzoek werd gehouden onder ruim 2.000 Brabanders, Belgen en Limburgers. -
Het carnavalsweer van Oeteldonk tot Mestreech
Veel bier, een iets te luchtig kippenpak en een overdosis aan enthousiasme zouden wel eens garant kunnen staan voor een flinke golf zieken na het carnavalsweekend. Het wordt namelijk best koud tijdens het festijn. -
Massaclaim tegen tarieven energiebedrijven: ‘2 miljard euro te veel betaald’
Claimbedrijf Gobaxter wil een massaclaim beginnen tegen energiebedrijven die vorig jaar hun variabele tarieven verhoogden. Volgens Gobaxter hebben 4,7 miljoen huishoudens samen bijna 2 miljard euro te veel betaald voor hun gas en elektriciteit. -
PREMIUM
Met deze bomen heb je snel een koeler terras
De beste remedie tegen een hete zomer? Onze tuinexpert Laurence Machiels weet raad: plant nu nog bomen! Afhankelijk van de grootte van je tuin, legt ze uit welke bomen het best tot hun recht komen en welke genoeg (maar ook niet te veel) schaduw geven. ,,Strooi een mulchlaag van compost of bladaarde onder de boom, dat houdt de verdamping tegen.’’ -
PREMIUMMet video
Statiegeld op blikjes, zo krijg je je geld terug
Na de kleine plastic flesjes zijn nu de blikjes aan de beurt. Vanaf deze week betaal je daar ook 15 cent statiegeld voor. Maar waar is dat goed voor en ook niet onbelangrijk: hoe krijg je je centjes weer terug?
-
PREMIUM
Komst nieuwe hyperstore bewijst: voor speelgoed gaan we weer naar de winkel
De klad in speelgoedland? Komende week opent de Ierse speelgoedgigant Smyths Toys in Amsterdam zijn eerste van twintig megawinkels in ons land. En ook onze eigen speelgoedzaken worden weer gevonden, door kinderen en ‘kidults’, spelende volwassenen. ,,Een cadeau samen uitzoeken is leuker in een echte winkel.”Rotterdam, Amsterdam -
-
-
PREMIUMPensioenprofessor
‘Nieuw pensioenstelsel maakt einde aan geruzie over verdeling pensioenpot tussen jong en oud’
Pensioenen zijn de rode draad in het academisch leven van hoogleraar economie Lans Bovenberg. Hij is een van de architecten van het nieuwe pensioenstelsel en richtte de pensioendenktank Netspar op. Die belangstelling voor de oudedagsvoorziening dankt hij aan zijn grootvader. -
Dit zijn de addertjes onder het gras van private lease
Ooit was er geen hond in geïnteresseerd, maar inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Autorijden zonder zorgen over restwaarde, inruil of onderhoud en met een maandbedrag waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Maar er zitten addertjes onder het gras.