Bouwmarkten: nu nog topomzet, crisis slaat later alsnog toe
Bouwmarkten profiteren nog steeds van de coronacrisis. Volgens Harm-Jan Stoter, topman van Gamma en Karwei, draaien de winkels dit jaar tot nu toe 20 procent meer omzet dan in 2019.
Delen per e-mail
Terwijl de cijfers over vorig jaar ook al rooskleurig waren: Intergamma -moederbedrijf van Gamma en Karwei- zag de omzet in 2019 stijgen naar dik 1,7 miljard euro, 1 procent meer dan in 2018. Het bedrijfsresultaat bedroeg 134 miljoen euro. Klussers bestelden vooral meer online: plus 20 procent, zo blijkt uit de jaarcijfers die het bedrijf naar buiten heeft gebracht.
Ceo Stoter is blij met het bedrijfsresultaat, maar waarschuwt alvast voor een mindere periode. ,,Het aantal klanten is sinds maart ongelofelijk toegenomen en we zien dat de drukte nog niet voorbij is. Maar de effecten van de crisis gaan wij ongetwijfeld ook merken. Mensen komen zonder werk thuis te zitten en hebben minder uit te geven. De huizenmarkt zal ook klappen krijgen. Ook dat heeft gevolgen voor de verkoop van vloeren, verf, gordijnen en andere artikelen om woningen in te richten.’’
Structureel
Stoter verwacht dat de genomen coronamaatregelen in de winkels zeker nog een jaar en misschien zelfs twee jaar van kracht blijven. ,,We zijn bezig om sommige maatregelen ook structureel in te passen. Voorbeeld is bijvoorbeeld de flesjes desinfecterende gel die eerst op een tafeltje bij de ingang stonden. Die hebben we vervangen door zogeheten zeepzuilen, dat oogt een stuk professioneler.’’
Medewerkers van de 385 Gamma's en Karwei-bouwmarkten in Nederland en België hebben volgens Stoter een zeer bijzonder half jaar achter de rug. ,,Op het gebied van veiligheid, logistiek en inkoop moesten we heel snel handelen om alles onder controle te houden. Daarnaast was het van belang de extra bezoekers letterlijk in goede banen te leiden. Veiligheid voor zowel personeel als klant blijft voorop staan. Tot nu toe moest één winkel kort sluiten vanwege te veel zieke medewerkers.’’
Mannelijk en vrouwelijk
Intergamma zet dit jaar in op de groei van e-commerce en vernieuwde winkelformules. ,,Grofweg richten onze Karwei-winkels zich meer op woningdecoratie en de Gamma's op de grote en kleine klussen. Vroeger zou je zeggen dat Gamma meer op mannen is gericht en Karwei op vrouwen, maar dat mag geloof ik niet meer’’, lacht Stoter. Ook duurzaamheid speelt een belangrijke rol bij de bouwketens, voorbeelden zijn het laten plaatsen van zonnepanelen of voorzien in volledige woningisolatie.
Bekijk hier onze populairst nieuwsvideo's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarde landbouwexport ondanks corona naar recordhoogte
De totale waarde van de Nederlandse landbouwexport is in 2020 naar een recordhoogte gegroeid, ondanks de coronacrisis. De groei is te danken aan een stijging van de prijzen en de wederuitvoer, qua volume werd wat minder geëxporteerd. Dat melden Wageningen Economic Research (WUR) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). -
PREMIUM
Welkom 2021 Klaas Knot: ‘Pas als de economie weer op het oude niveau is, moet de overheid iets aan het tekort gaan doen’
De president van De Nederlandsche Bank gaf in januari 2020 de Nederlandse economie nog het cijfer 9. Zes weken later belandde die economie in de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog. ,,Ik denk dat we in het eerste kwartaal van 2021 de grootste klap zullen zien’’, zegt Klaas Knot. -
Mogelijk 757 miljoen uit EU-brexitfonds voor Nederland
Nederland kan mogelijk aanspraak maken op 757,4 miljoen euro van de Europese Unie voor de schade die de brexit heeft aangericht. Alleen Ierland krijgt meer, volgens het voorstel waarover de EU-landen en het Europees Parlement het eens proberen te worden. -
Shell schrapt circa 900 banen in Nederland
Shell schrapt circa 900 banen in Nederland als onderdeel van de eerder aangekondigde grote reorganisatie bij het olie- en gasconcern. Dat komt neer op ongeveer een tiende van het totale Nederlandse personeelsbestand. -
#NLStartOp Klusepidemie: ‘Bouwmarkten vervullen een maatschappelijke verantwoordelijkheid’
Vakantiegeld konden we niet aan een trip uitgeven dus werkte Nederland aan de verfraaiing van het huis. Twee linkerhanden geen bezwaar... De doe-het-zelfketens hebben het geweten.
-
PostNL bezorgt recordaantal pakketten: 337 miljoen
PostNL heeft afgelopen jaar een recordaantal van 337 miljoen pakketten bezorgd. Die stijging werd veroorzaakt door de coronacrisis. Het postbedrijf schat in dat er zo’n 25 miljoen incidenteel waren als gevolg van het virus. Vooral na het ingaan van de tweede lockdown, die samenviel met de kerstperiode, was het ‘uitzonderlijk druk’. -
DHL opent pakketpunten in 250 Hema-winkels
Hema en DHL openen morgen in ruim 250 winkels een DHL-pakketpunt om de toenemende druk op de pakketdienst te verlichten. Sinds de lockdown wordt er extreem veel online besteld, waardoor er ook meer pakketpunten nodig zijn om de toegenomen vraag aan te kunnen. -
Reisbureaus D-reizen van Duitse weer over in Nederlandse handen
Reisbureauketen D-reizen komt weer in Nederlandse handen. Topman Jan Henne De Dijn neemt de onderneming samen met zijn zakenpartner Marije Haeck over van het Duitse reisconcern RT/Raiffeisen Touristik Group. D-reizen is goed voor honderden reisbureaus in Nederland. Alle medewerkers gaan mee naar de nieuwe eigenaar.