Volledig scherm
Lichtsculptuur in de centrale hal van Signify op de High Tech Campus in Eindhoven. © Signify

Bij Philips gaat licht nu echt uit: Aandelen Signify in Eindhoven te koop

Een historisch moment: Philips neemt afscheid van licht. Dinsdag worden de banden tussen Philips en de verzelfstandigde lichtdivisie definitief doorgesneden. Het bedrijf verkoopt alle aandelen Signify.

Op de lampen in de winkelschappen blijft Philips staan. Maar daarmee is dan ook alles gezegd. Want Philips verkoopt volgende week het nog resterende deel in Signify, de voormalige lichttak van het concern. Het is geen verrassing maar het is ontegenzeggelijk een historisch moment. Voor Philips. Voor Eindhoven. Want zonder gloeilamp was er geen Philips geweest en zonder Philips zou Eindhoven nooit de Lichtstad zijn geworden.

Philips bracht de lichtdivisie in mei 2016 naar de beurs. Toen nog gewoon als Philips Lighting, sinds vorig jaar is er een nieuwe naam voor het Eindhovense lichtbedrijf: Signify. Aanvankelijk hield Philips een vinger in de pap. Als aandeelhouder bleef het concern vanuit de raad van commissarissen ook toezien op de gang van zaken bij de verzelfstandigde onderneming. Maar sindsdien werd het belang steeds verder verkleind.

Effectenbeurs

Philips heeft daar ook nooit een geheim van gemaakt. Het concern heeft altijd gezegd op den duur alle aandelen te verkopen. En dat gebeurt nu. Aanstaande dinsdag is het resterende belang van 10,7 procent helemaal verkocht, meldde Philips gisteren na het sluiten van de Amsterdamse effectenbeurs. Het gaat om bijna veertien miljoen aandelen met een totale opbrengst voor Philips van 357 miljoen euro.

Na ruim 128 jaar neemt Philips dus afscheid van waarmee het allemaal begon: lampen. De fabriek werd opgestart door Gerard Philips in 1891. Het eerste volledige boekjaar produceerde het lampenfabriekje 11.000 lampen. Om zijn oudste broer Gerard te helpen kwam Anton Philips begin 1895 naar Eindhoven als commercieel brein. Uit het fabriekje vloeiden later de radiolamp en röntgenlamp voort. De gloeilamp, de radio en de televisie zetten Eindhoven op de kaart.

Kwakkelend

Sinds de beursgang van de lichttak ruim drie jaar geleden is het aandeel dik twintig procent in waarde gestegen, al is het bij tijd en wijle een kwakkelend aandeel. Tussen 2015 en 2018 daalde de omzet bij Signify van tegen de 7,5 miljard euro naar bijna 6,4 miljard euro. De winst steeg van 240 naar ruim 260 miljoen euro.

Het hoofdkantoor van Signify staat op de High Tech Campus, daar waar ook veel onderzoek en ontwikkeling wordt gedaan. Signify blijft zijn verlichtingsproducten onder het Philips-merk verkopen, net zoals er ook nog steeds Philips-tv's worden verkocht. Ook die maakt Philips niet meer zelf.