‘Belegger die bewust risico’s neemt, moet niet klagen’
Een consument die willens en wetens belegt in onbetrouwbare financiële producten en uiteindelijk zijn geld verliest, heeft dat aan zichzelf te wijten. Dat oordeelt de geschillencommissie van het klachteninstituut Kifid.
Delen per e-mail
De zaak was aangespannen door een gedupeerde belegger die via twee internationale handelsplatformen belegde in zogeheten binaire opties. Die staan te boek als zeer risicovol; de consumentenwaakhond AFM waarschuwde bijvoorbeeld al vaker dat het welhaast onmogelijk is om met die producten op langere termijn winst te maken.
De klager kwam er op een bepaald moment achter dat beide handelsplatformen niet meer beschikbaar en bereikbaar waren. Volgens hem had zijn creditcardmaatschappij ICS op de hoogte moeten zijn van een uitgedane waarschuwing van een buitenlandse toezichthouder over een van de twee handelsplatformen en had zij met die kennis de betalingsopdrachten moeten tegenhouden.
Bij het Kifid deed de consument zijn beklag in de hoop zijn inleg van 23.500 euro terug te krijgen. In diens redenering ging het klachtenloket duidelijk niet mee. De consument had willens en wetens opdracht gegeven voor alle betalingen; van ongebruikelijke transacties was geen sprake, stelt het Kifid. Voor de creditcardmaatschappij was bovendien niet zichtbaar dat de betalingen naar buitenlandse bankrekeningen bedoeld waren voor de handel in binaire opties.
Rekening
‘Er is geen sprake van schending van de zorgplicht en de financiële schade komt voor rekening van de consument zelf’, schrijft het Kifid in de vandaag gepubliceerde uitspraak. Bij het klachteninstituut liggen meer soortgelijke zaken te wachten. Ook voor die klagers komt het heel waarschijnlijk neer op eigen schuld, dikke bult.
In het bericht op de site schrijft de Geschillencommissie vast te zullen houden aan de uiteengezette lijn. Wel voegt zij toe: ‘Vanzelfsprekend wordt iedere klacht op zijn eigen merites beoordeeld en kunnen specifieke omstandigheden ertoe leiden dat een uitspraak afwijkt.’
Verder in het nieuws
-
PREMIUM
column ‘Politiek doet beschamend weinig om arme kinderen te helpen’
Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons economisch gedrag. -
Gasvoordeeltje voor Noorden verdwijnt, één gastarief vanaf januari
Energiebedrijven mogen Nederlandse huishoudens die ver van de de gasbel in Groningen wonen niet langer een hogere toeslag voor hun gasverbruik in rekening brengen. Dankzij de ACM komt op 1 januari een einde aan deze al decennia geldende praktijk. -
PREMIUM
‘Waar blijft al m’n geld?’ Je huishoudboekje weet het
Zit je aan het einde van de maand regelmatig krap bij kas en heb je geen idee waar je zuurverdiende centen precies zijn gebleven? De oplossing is simpel: zorg dat je weet wat je uitgeeft. -
ACM Inval bij Vattenfall in onderzoek naar foute verkooppraktijken
Toezichthouder ACM is bezig met een inval bij het kantoor van Vattenfall (voorheen Nuon) Sales Force in Weesp. Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf. De waakhond verzamelt bewijs in het onderzoek naar foute verkooppraktijken door energieleveranciers. -
20.000 claims SGR na faillissement Thomas Cook
Meer dan 20.000 Nederlandse toeristen hebben een claim ingediend bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) na het faillissement van reisorganisatie Thomas Cook. Er wordt tussen de 20 en 25 miljoen euro uitgekeerd, zegt een woordvoerder.
-
Miljoenenboete voor bedrijf om wissen appjes
Een bedrijf moet de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete van ruim 1,8 miljoen euro betalen, omdat medewerkers chats in WhatsApp hebben verwijderd of verlaten. -
PREMIUM
Zorgt blokkeeractie boeren voor karige kerstmaaltijd? ‘Gebruik vooral je diepvries’
Moeten we bang zijn voor een karige kerstmaaltijd nu de boeren volgende week woensdag opnieuw actie gaan voeren tegen het stikstofbeleid? Ze zeggen nog niet wat ze precies gaan doen, maar de kans bestaat dat de bevoorrading van onder meer supermarkten minimaal een dag wordt gedwarsboomd. ,,Een tip: ga lekker uit eten tijdens de kerst.’’ -
PREMIUM
Betaalden 130.000 Nuon-klanten te veel voor hun energie? Rechter buigt zich over die kwestie
130.000 Nuon-klanten hebben een half jaar lang te veel voor hun energie betaald, oordeelt toezichthouder ACM. Nuon stortte het geld terug, maar vecht de claim over deze ‘onredelijke tarieven’ in 2017 wel aan bij de rechter. Vanmiddag diende de zaak. ‘Dit is stemmingmakerij’.