Alle toestellen Jet Airways aan de ketting
De Indiase luchtvaartmaatschappij Jet Airways heeft alle vluchten geschrapt. Dat gebeurde nadat het niet gelukt was om noodkrediet los te krijgen. Daardoor kon Jet Airways onder meer de brandstofkosten niet meer betalen.
Het doek valt nog niet definitief volgens Jet Airways, dat spreekt van het ‘tijdelijk’ staken van zijn vluchten. Het bedrijf geeft aan zo snel mogelijk weer te willen vliegen. Van een faillissementsaanvraag is nog geen sprake, aangezien er achter de schermen nog steeds wordt onderhandeld met potentiële investeerders. Of die gesprekken nog op tijd komen om Jet Airways te redden is de vraag.
Het noodlijdende bedrijf is een partner van Air France-KLM. Passagiers die met Air France of KLM naar India vlogen, konden daardoor op Jet-vliegtuigen worden geboekt. Toen Jet Airways vorige week al de internationale vluchten staakten, gaf KLM al aan dat klanten op een andere manier naar hun eindbestemming zouden worden geholpen.
Jet Airways kampt al geruime tijd met grote financiële problemen. Volgens de Britse publieke omroep heeft de Indiase luchtvaartmaatschappij ruim 765 miljoen pond (884 miljoen euro) aan schulden. De Indiase luchtvaartmaatschappij heeft zo’n 23.000 mensen in dienst en vliegt op 600 binnenlandse en 380 internationale bestemmingen. Om die laatste vluchten te mogen uitvoeren, moeten luchtvaartmaatschappijen in India beschikken over minstens 20 vliegtuigen. Jet Airways heeft officieel een vloot van ruim 100 toestellen maar volgens Indiase media zijn er nog slechts zestien operationeel.
Problemen luchtvaart
Jet Airways is niet de enige luchtvaartmaatschappij die het zwaar heeft. Onlangs ging Wow Air al onderuit. Daarvoor moesten het Belgische VLM, het Duitse Germania en de Britse Flybmi moesten de deuren sluiten. Ook Norwegian, dat tegen stuntprijzen vliegt tussen Schiphol en de VS, zou in zwaar verkeren.
Vorig jaar oktober ging het IJslandse Primera Air over de kop. Het Cypriotische Cobalt Aero zakte eveneens door zijn hoeven. Een jaar eerder, in 2017, werd de stekker al getrokken uit Air Berlin en het Britse Monarch. De felle concurrentie in de luchtvaartsector en de stijgende kerosineprijs eisen hun tol. Het verschil met grote luchtvaartmaatschappijen is dat die hun brandstofbehoefte vooraf inkopen, wat ze minder kwetsbaar maakt voor prijsschommelingen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
PREMIUM
Allerrijksten nog rijker dankzij corona en oorlog in Oekraïne: ‘Arm zijn was nog nooit zo duur’
Deze week komen de rijken der aarde voor het eerst in drie jaar weer bij elkaar op het World Economic Forum in Davos. Ongetwijfeld een feestelijk weerzien, want de rijken zijn de afgelopen jaren duizenden miljarden rijker geworden door corona en de oorlog in Oekraïne. -
Aandeelhouders Philips stemmen tegen bonussen directie
De aandeelhouders van Philips hebben hun ongenoegen geuit over het beleid van het medisch technologiebedrijf door een bonusvoorstel voor de directie weg te stemmen. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden?
-
Minder groei en meer inflatie door oorlog, maar Europese recessie lijkt vermeden
Europese landen moeten rekenen op minder groei en meer inflatie dan eerder voorspeld. Maar een recessie lijkt te worden vermeden, zegt Brussel in zijn nieuwste groeivooruitzichten. -
Recordgroei voor detailhandel, terwijl roep om personeel toeneemt
De Nederlandse detailhandel kende in het eerste kwartaal een recordomzetgroei. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is de enorme groei vooral te danken aan het feit dat er in de vergelijkbare periode vorig jaar nog sprake was van een lockdown waarin veel winkels de deuren tijdelijk gesloten moesten houden. Intussen kampen winkeliers door het toenemende gebrek aan personeel wel weer met nieuwe problemen. -
met video
Arbeidsmarkt is nóg krapper geworden: recordaantal vacatures open
De spanning op de arbeidsmarkt is in het eerste kwartaal verder toegenomen. Stonden er in het laatste kwartaal van 2021 nog 106 vacatures tegenover elke 100 werklozen, een kwartaal later is dat opgelopen tot 133 per 100. Zo blijkt uit de jongste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).