Volledig scherm
© AFP

Alle toestellen Jet Airways aan de ketting

De Indiase luchtvaartmaatschappij Jet Airways heeft alle vluchten geschrapt. Dat gebeurde nadat het niet gelukt was om noodkrediet los te krijgen. Daardoor kon Jet Airways onder meer de brandstofkosten niet meer betalen.

Het doek valt nog niet definitief volgens Jet Airways, dat spreekt van het ‘tijdelijk’ staken van zijn vluchten. Het bedrijf geeft aan zo snel mogelijk weer te willen vliegen. Van een faillissementsaanvraag is nog geen sprake, aangezien er achter de schermen nog steeds wordt onderhandeld met potentiële investeerders. Of die gesprekken nog op tijd komen om Jet Airways te redden is de vraag.

Het noodlijdende bedrijf is een partner van Air France-KLM. Passagiers die met Air France of KLM naar India vlogen, konden daardoor op Jet-vliegtuigen worden geboekt. Toen Jet Airways vorige week al de internationale vluchten staakten, gaf KLM al aan dat klanten op een andere manier naar hun eindbestemming zouden worden geholpen.

Jet Airways kampt al geruime tijd met grote financiële problemen. Volgens de Britse publieke omroep heeft de Indiase luchtvaartmaatschappij ruim 765 miljoen pond (884 miljoen euro) aan schulden. De Indiase luchtvaartmaatschappij heeft zo’n 23.000 mensen in dienst en vliegt op 600 binnenlandse en 380 internationale bestemmingen. Om die laatste vluchten te mogen uitvoeren, moeten luchtvaartmaatschappijen in India beschikken over minstens 20 vliegtuigen. Jet Airways heeft officieel een vloot van ruim 100 toestellen maar volgens Indiase media zijn er nog slechts zestien operationeel.

Problemen luchtvaart 

Jet Airways is niet de enige luchtvaartmaatschappij die het zwaar heeft. Onlangs ging Wow Air al onderuit. Daarvoor moesten het Belgische VLM, het Duitse Germania en de Britse Flybmi moesten de deuren sluiten. Ook Norwegian, dat tegen stuntprijzen vliegt tussen Schiphol en de VS, zou in zwaar verkeren.

Vorig jaar oktober ging het IJslandse Primera Air over de kop. Het Cypriotische Cobalt Aero zakte eveneens door zijn hoeven. Een jaar eerder, in 2017, werd de stekker al getrokken uit Air Berlin en het Britse Monarch. De felle concurrentie in de luchtvaartsector en de stijgende kerosineprijs eisen hun tol. Het verschil met grote luchtvaartmaatschappijen is dat die hun brandstofbehoefte vooraf inkopen, wat ze minder kwetsbaar maakt voor prijsschommelingen.

  1. Flinke domper voor verpleegkundigen: 'gratis vliegticket-actie' loopt niet volgens plan

    Flinke domper voor verpleeg­kun­di­gen: 'gratis vliegtic­ket-ac­tie' loopt niet volgens plan

    Een gezamenlijke actie van KLM en beroepsvereniging V&VN om verpleegkundigen en verzorgenden te bedanken voor hun harde werk tijdens de coronacrisis is niet helemaal volgens plan verlopen. Hulpverleners die behoefte hebben aan vakantie konden zich verspreid over drie dagen opgeven om kans te maken op een gratis vliegticket. Maar door de overweldigende belangstelling moesten twee inschrijfmomenten op het laatste moment worden geschrapt. Verpleegkundigen reageren teleurgesteld.
  2. KLM in de fout: extra schadevergoeding voor ontslagen begeleidster van vips

    KLM in de fout: extra schadever­goe­ding voor ontslagen begeleid­ster van vips

    Luchtvaartmaatschappij KLM moet een ervaren werkneemster die beroemde artiesten en pornosterren begeleidde bij vertrek en aankomst op Schiphol een extra schadevergoeding ter waarde van 75.000 euro betalen. De vrouw, die als vip-begeleidster werkte, werd begin vorig jaar als gevolg van een arbeidsconflict ontslagen. Haar werkgever heeft daarbij ‘ernstig verwijtbaar’ gehandeld, oordeelde het Amsterdamse gerechtshof gisteren in hoger beroep.