T-Mobile scoorde in 2017 dankzij de introductie van voordelige unlimited-internet bundels.
270.000 nieuwe klanten voor T-Mobile dankzij populaire unlimited databundel
T-Mobile heeft afgelopen jaar dankzij zijn onbeperkte internetbundels 270.000 klanten gewonnen. Tegelijkertijd zag de aanbieder de omzet flink teruglopen. Het bedrijf heeft last van de stevige concurrentie met KPN en Vodafone.
David BremmerLaatste update:22-02-18, 07:09
De unlimited bundels slaan ontzettend aan, zien we.
Soren Abildgaard, ceo Nederland T-Mobile
Nadat jarenlang honderdduizenden klanten bij T-Mobile wegliepen, zit de aanbieder sinds twee jaar weer helemaal in de lift. De echte grote groei volgde na de introductie van voordelige onbeperkte mobiele internetbundels begin vorig jaar. Die zijn een dikke hit. De aanbieder won in 2017 liefst 9,1 procent meer klanten.
Eind 2017 telde de aanbieder 3,25 miljoen klanten, precies een jaar eerder waren dat er nog 2,98 miljoen. Dat lukt de aanbieder met name dankzij de voordelige onbeperkt internetbundels. ,,Dat gaat ontzettend goed, we zijn daar heel blij mee," zegt Soren Abildgaard, ceo Nederland. Met het aantal prepaid-klanten meegerekend eindigde T-Mobile op 3,85 miljoen, een groei van 2,8 procent.
Ondanks de klantenwinst daalde de omzet met 3,1 procent. ,,Dat komt doordat de roaming in de EU is verdwenen en het feit dat smartphones boven de 250 euro sinds vorig jaar een koop op afbetaling vormen die onder de regels van de Wet op het Financieel Toezicht vallen," aldus Soren Abildgaard. ,,Meer mensen kopen daardoor hun toestel los, waardoor T-Mobile minder inkomsten binnenhaalt."
Het is lastig om het duopolie van KPN en VodafoneZiggo aan te pakken
Tegelijk heeft het verdwijnen van toestelsubsidies er voor gezorgd dat T-Mobiles winst is gegroeid. Over 2017 verdiende het bedrijf 421 miljoen euro, 63 miljoen meer dan een jaar daarvoor. Abildgaard ziet echter ook forse nadelen van de nieuwe regels. ,,We kunnen klanten daardoor minder goed vast houden. Tegelijkertijd slagen KPN en VodafoneZiggo daar veel beter in."
Sowieso is de Nederlandse telecommarkt zeer competitief, ervaart Abildgaard. Doordat beide operators zowel een vast als mobiel network bezitten kunnen ze klanten lokken en vasthouden door alles-in-één abonnementen met allerlei extra kortingen qua mobiele telefonie. Zo verdubbelt Vodafone databundels van Ziggo-klanten.
Balans
,,Met de overname van Tele2 hopen we dat duopolie aan te kunnen pakken. Maar zelfs dan is het maar een begin. Beiden partijen zijn zó groot. Het is lastig."
Al met al was het een gemengd jaar voor T-Mobile. Toch is de balans over 2017 voor Abildgaard positief, zegt hij. ,,De klanttevredenheid steeg tot ons hoogste niveau ooit en we en het we kregen van testbureau P3 voor het tweede jaar op rij het predikaat beste mobiele netwerk van Nederland."