Volledig scherm
Bezoekers van de Luchtmachtdagen kunnen altijd parkeren op het land van boeren in de nabije omgeving van de vliegbasis Volkel. © Van Assendelft fotografie

Luchtmachtdagen op Volkel: Defensie betaalt, de regio profiteert

Defensie is weer op adem gekomen. Dus kunnen de Luchtmachtdagen voor het eerst in drie jaar gewoon doorgaan. Kosten? 1,9 miljoen euro. Voor de regio is het allang best: laat die mensen én vooral ook euro’s maar komen.

Nee, met geldgebrek had het schrappen van de Luchtmachtdagen niets te maken, stelde Defensie in 2017. Dat de luchtmacht na een reeks missies uren en mensen tekort kwam, was de voornaamste reden dat Volkel één, en later ook nog een tweede jaar, geduld moest hebben. Het was de langste pauze sinds 1983, sindsdien werden de Luchtmachtdagen vrijwel ieder jaar gehouden. 

Hoe dan ook: je hoeft geen doorgewinterde econoom te zijn om te bedenken dat de organisatie van een groot evenement als de Luchtmachtdagen veel geld kost. Denk alleen al aan het eten en onderdak van al die buitenlandse gasten. Een groot aantal hotelkamers in de regio werd al in een heel vroeg stadium gereserveerd. En dan is er nog de inzet van het eigen personeel. Zo zijn er in totaal liefst 2.500 mensen van Defensie in meer of mindere mate betrokken bij de voorbereiding en het evenement zelf.

1,9 miljoen euro

Quote

Een reguliere wervings­cam­pag­ne kan ook in de tonnen, soms in miljoenen lopen

André Bongers, Defensie

De kosten voor organisatie van de Luchtmachtdagen op Volkel worden door Defensie begroot op 1,9 miljoen euro. ,,Het kost geld, laat ik dat voorop stellen”, zegt voorlichter André Bongers. ,,Maar dat is wel in balans. We laten aan de mensen zien hoe we over de hele wereld voor vrede en veiligheid zorgen. En je hebt het wervingsaspect. Al is niet in harde cijfers aan te geven wat dit ons oplevert. Kijk, een jong mannetje kan de komende dagen hier rondlopen, maar weet hij dat ook nog als hij 15 jaar later gaat solliciteren? Een reguliere wervingscampagne kan ook in de tonnen, soms in miljoenen lopen. En nog los daarvan: er is ontzettend veel vraag naar deze dagen. Toen het in 2017 niet doorging, kregen we ontzettend veel commentaar van de mensen.”

De gemeente Uden, ook zijdelings betrokken, is niet al te happig om inzage te geven in de kosten die met de organisatie van de Luchtmachtdagen gemoeid zijn. ,,Wij hebben deze uren niet in beeld”, zegt een woordvoerder. ,,De organisatie van de Luchtmachtdagen is in handen van de vliegbasis Volkel. Zij doen bijna alles in eigen beheer. De gemeente is wel betrokken bij de voorbereiding, onder andere op het gebied van veiligheid en verkeer.” Daar laat de gemeente het bij. Ter indicatie: de Luchtmachtdagen in Leeuwarden van 2016 ‘kostte’ de gemeente 1.200 uren aan ambtelijke inzet.

Tekst gaat verder onder foto

Volledig scherm
F35’s in ‘actie’ tijdens de Luchtmachtdagen in Leeuwarden 2016. © ANP

Profiteren

Waar Defensie en gemeente geld toeleggen, profiteert de regio juist volop. Zes ‘luchtmachtdagloze’ jaren op Volkel, dat hebben ze gevoeld bij de verenigingen. Morgen en zaterdag kan het grote innen beginnen. Het geld dat de clubs verdienen met het parkeren, mogen ze van Defensie namelijk houden. ,,Verenigingen beginnen nu wel te merken dat de laatste Luchtmachtdagen in Volkel al zes jaar geleden zijn. Het liefst zouden ze de Luchtmachtdagen iedere drie jaar terugzien hier. De clubs hebben dit geld keihard nodig”, stelt Willie Wijnen, zeg maar de ‘chef parkeren’, die namens de verenigingen de hele organisatie coördineert.

Dat is nogal een klus. Al weet Wijnen van wanten, het is al zijn negende (!) keer. Als de boeren hem zien aankomen, weten ze al hoe laat het is. Vijf agrariërs in de buurt van de vliegbasis hebben (een deel van) hun land ter beschikking gesteld, motorrijders kunnen bij RKSV Odiliapeel terecht. ,,Het was in een ochtendje geregeld, met contracten en al. We komen eigenlijk altijd bij dezelfde mensen uit. Die weten ook dat we het netjes regelen. Zowel financieel als met afhandeling van eventuele schade.”

Quote

De clubs hebben dit geld keihard nodig

Willie Wijnen, ‘Chef’ parkeren

Extra grond

Ten opzichte van 2013 heeft Wijnen heel wat extra grond losgeweekt bij de boeren. Destijds stokte de teller bij 65 hectare, nu 100. Dat komt neer op zo’n 80.000 parkeerplaatsen. ,,We zaten zes jaar geleden echt tegen het randje aan. Op het drukste punt waren bijna alle parkeerplaatsen bezet. We zitten nu een stuk ruimer, met het risico dat we straks moeten betalen voor ruimte die we niet nodig hadden. Maar liever zo dan we tijdens de Luchtmachtdagen zitten te stressen.”

De prijzen voor het parkeren liggen tussen de 5 euro (op een halfuur lopen van de basis) en 10 euro (aan de overkant van de weg). Twee dagen, 80.000 parkeerplaatsen: tel uit je winst. Daar gaat nog wel iets van af. De boeren krijgen een bepaald bedrag per hectare parkeerterrein, Wijnen wil niet zeggen hoeveel precies. Dan zijn er nog de kosten voor de inhuur van 20 pinautomaten (en 0,18 cent per pintransactie). Wat netto overblijft, wordt verdeeld onder de verenigingen die vrijwilligers leveren. Daarbij geldt: hoe meer ‘diensten’ een club draait, hoe meer geld de club int. Dat loopt al snel tot in de duizenden euro’s per club. In totaal zijn er namens 24 verenigingen uit Odiliapeel en Volkel 700 mensen in touw om het parkeren in goede banen te leiden.

Tekst gaat verder onder foto

Volledig scherm
Het Van der Valk hotel in Nuland. © Google streetview

Hotels

Tot zover de clubs. Ook overnachtingsaccommodaties in de regio, en inmiddels ook ver daarbuiten, spinnen garen bij de Luchtmachtdagen. Welk hotel je in een cirkel van pakweg 30 kilometer rondom de vliegbasis ook benadert: er is  al maanden geen bed meer te vinden voor overnachting tussen 13 en 15 juni. Deze regio telt toch zo’n 750 hotelkamers. De link met de Luchtmachtdagen is zonder meer te leggen. Voor de rest van het jaar zijn er op vrijwel iedere dag nog kamers beschikbaar.

De enige overnachtingsplek op loopafstand van de Volkelse vliegbasis is de Brabantse Hoeve. Op de dag dat bekend werd dat Luchtmachtdagen weer naar Volkel kwamen (17 juli vorig jaar), liep het direct storm. ,,We hebben wel 500 aanvragen gehad”, zegt eigenaar Hugo van Zutphen, die slechts voor 5 van hen goed nieuws had. ,,Van collega’s, bijvoorbeeld van Van der Valk in Uden en Nuland, hoorde ik precies hetzelfde. Zij moesten al snel doorverwijzen naar hotels in Eindhoven en Helmond.”