Fee geeft jeugd een stem: ‘Het is zó belangrijk dat zij in de krant staan’
achter de schermenMet rode wangen je mening geven over het nieuws. Je zal maar jong zijn en door de krant geïnterviewd worden! De rivaliteit tussen dorpen, de wens om ooit in een grote stad te gaan wonen en de sores die alle jongeren ondervinden. Dat lees je allemaal terug in de rubriek Jong In.
Delen per e-mail
Al twee jaar lang heeft de rubriek een vaste plek in de zaterdagkrant. ,,Het is zó belangrijk dat jongeren zichzelf terugzien in de krant”, vertelt coördinator Fee Buurmans.
In de ogen van veel tieners is de krant echt iets voor oude mensen. Om het tegendeel te bewijzen, maakten de jongere journalisten van BN DeStem in 2018 een bijlage voor, door en over jongeren van 14 tot en met 20 jaar oud. Dat creëerde de behoefte om jongeren structureel een plek in de krant te bieden. Na wat overleg werd ‘Jong In’ geboren, vanaf het begin af aan gecoördineerd door Buurmans.
Flapuit
Serieuze onderwerpen worden in de rubriek aangesneden, zoals veiligheid in steden en het effect van de coronacrisis, maar er worden vaak ook grappige antwoorden gegeven. ,,Jongeren flappen er veel sneller iets uit. Zeker als ze wat jonger zijn. Op een bepaald moment worden jongeren wat voorzichtiger met wat ze zeggen”, vertelt Buurmans. ,,Uiteraard gaan we bij flapuits zorgvuldig en voorzichtig met hun antwoorden om.”
Jongeren flappen er veel sneller iets uit
Er zit veel verschil in hoe jongeren reageren op vragen. ,,Dat maakt het ook een rubriek vol afwisseling. Zo noemde een jongen ooit de prijs van frikandelbroodjes op het station in Breda een reden om nooit in een stad te gaan wonen, omdat ze bij de supermarkt in Zevenbergen veel goedkoper zijn. Dat zijn van die dingen die wij zelf ook ooit ontdekt hebben. Het is mooi om dat te kunnen vangen, opschrijven en bewaren. Zo was er iemand die graag een treinstation in Klundert wilde. Dat vind ik geweldig. Een volwassene zou dat niet zeggen, omdat die weet dat het onrealistisch is. Dat jongeren dat wel zeggen, is erg verfrissend.”
Chillen met vrienden
Het leed van jongeren in lockdown is hartverscheurend. Dat wordt onderschat
Wat vaak terugkomt: het openbaar vervoer en bereikbaarheid is iets waar veel jongeren in de serie waarde aan hechten. Ook een plek om met leeftijdsgenoten samen te komen, vinden ze vaak belangrijk. ,,Dat is een rode draad door bijna alle verhalen. Ze willen gewoon een plek om samen te komen. Als ze op straat gaan hangen, worden ze meteen weggezet als hangjongeren.”
Buurmans voelt mee met de jongeren in coronatijd. ,,Het is eigenlijk heel sneu dat ze geen plek hebben om te chillen, want dat willen ze het liefste. Zeker nu ze in lockdown zitten. Dat is hartverscheurend om te zien en ik denk dat hun leed onderschat wordt. Vrienden bepalen wie je bent en hoe je je ontwikkelt als persoon. Hobby’s, vrienden en verenigingen, daar hechten de jongeren heel veel waarde aan.”
Jongeren horen in de krant
Jongeren wordt gevraagd hun favoriete plek in hun woonplaats te noemen zodat ze daar op de foto kunnen en vragen als ‘Wat mist jouw dorp?’ of ‘Valt hier eigenlijk wel wat te beleven?’ komen in elke aflevering terug. ,,Die vragen bedachten we om herkenbaarheid te creëren. Elke jongere heeft er een eigen antwoord op. Zo krijg je een idee van hoe jongeren hun woonplaats beleven.”
,,Ik vind het erg belangrijk dat jongeren, wanneer ze op zaterdag de krant openslaan, kunnen lezen waar leeftijdsgenoten mee bezig zijn, dat ze herkenbaarheid vinden in de krant. Jongeren hebben ook gewoon een plek in de samenleving, dus dat moet terug te zien zijn in de krant.”
Jongeren moeten de krant openslaan op zaterdag en leeftijdsgenoten zien
Opvallend vindt Buurmans de (vaak niet al te serieuze) rivaliteit die tussen dorpen heerst. ,,Dat is er altijd al geweest. Het is grappig om te zien dat jongeren dat ook voelen. Ik moet denken aan een jongen uit Geertruidenberg die zijn haar roze had geverfd, ik vroeg of dat wel kan in zijn woonplaats. ‘Hier wel, maar in Raamsdonk, echt zo'n boerendorp, reageren ze daar denk ik wel anders op.’ Dat maakt het ook leuk om te lezen voor dorpsgenoten.”
Bijna 100 keer stond de rubriek al in de krant. Van een gehucht als De Kladde tot een grote stad als Breda: zowat elke woonplaats in het verspreidingsgebied van de krant heeft inmiddels de revue gepasseerd. ,,Je merkt veel verschil tussen jongeren uit een dorp en jongeren uit een stad als Breda. De dorpsbewoners waarderen de natuur en de rust. De jongeren uit steden zijn wat meer op de stad gericht en zijn wat harder. Zo had een van de interviewkandidaten uit Breda het over onveiligheid in de stad, omdat er steekpartijen waren geweest.”
Jongeren interviewen: een speciale interviewtechniek
De rubriek wordt geschreven door Lotte Kepers, Caroline van Schubert en Sandra Moerland. ,,Die doen dat heel goed", zegt Buurmans. ,,Het is niet altijd de makkelijkste doelgroep om te interviewen, zeker niet nu bijna alles telefonisch gaat in verband met corona. Ik weet dat ze soms een antwoord uit een jonge interviewkandidaat moeten trekken en dat ze wat meer geduld moeten hebben. Het is echt een speciale interviewtechniek.”
‘Weet ik veel’, zeggen ze dan met rode wangen
De puberteit is de meest ongemakkelijke tijd van je leven, dus jongeren schamen zich vaak voor alles. ,,Dat merk je ook aan de antwoorden. ‘Weet ik veel’, zeggen ze dan met rode wangen. Dat is alleen maar mooi, elk antwoord zegt iets over jongeren in het algemeen. Of het nou een ingehouden antwoord is met het schaamrood op de kaken, of een antwoord van een flapuit die alweer is vergeten wat de vorige vraag was.”
Lees hier alle afleveringen van de rubriek Jong in.
De coördinatie van de rubriek wordt vanaf 1 maart overgenomen door Anne Jansen. We zoeken nieuwe interviewkandidaten! Ken jij iemand die wel in deze rubriek wil, stuur dan een mailtje naar anne.jansen@persgroep.net
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
achter de schermen
Zij deed verslag vanaf de spoedeisende hulp: ‘Daar besef je pas wat werken is’
BERGEN OP ZOOM - Ze heeft er moeite mee. Als journalist te worden weggezet als onderdeel van het coronacomplot. Net als met corona-ontkenners, mensen die stug volhouden dat het virus niet bestaat. ,,Je moet eens een middag meedraaien op de spoedeisende hulp van het ziekenhuis. Dan praat je wel anders”, zegt journalist Franka van der Rijt. -
van de hoofdredactie
Made in West-Brabant: trots op onze merken
Buys Zoenen, Tomado, Intex, Marlies Dekkers, Hero, Exota en Perfetti Van Melle. Zomaar wat merken waarvan u er ongetwijfeld een aantal kent. Weet u waar ze zijn begonnen? Ja, juist: in West-Brabant. In ons deel van het land. En dat is iets, wat we zeker niet in alle gevallen weten, of onszelf ooit eerder hebben gerealiseerd. -
van de hoofdredactie
U als lezer leek blij met dagelijks een bladzijde meer met sudoku's, kruiswoordraadsels of cryptogrammen
Kort na het begin van de coronacrisis besloten wij bij BN DeStem om dagelijks een extra puzzelpagina in de krant te leggen. Er was minder nieuwsaanbod vanuit de regio, het sportnieuws viel grotendeels weg, het culturele leven kwam stil te liggen, maar we wilden u als lezer nog steeds elke dag een mooi pakket aanbieden. -
Coen schrijft álles over Roosendaal: ‘Ze horen gelijk dat ik uit Bergen op Zoom kom’
Een Bergenaar in hart en nieren. Dat is de 33-jarige Coen Hagenaars, inmiddels woonachtig in Halsteren. Toch doet hij dagelijks verslag van de regio Roosendaal. Daar was hij voordat hij op de Roosendaalse redactie belandde zelfs nog nooit geweest. -
Achter de Schermen
Voetbal bij BN DeStem: voor lezers én kijkers
Menig voetbalsupporter maakt het wel eens mee: tijdens de wedstrijd een drankje halen en nét een doelpunt missen. Dan biedt Goal Alert uitkomst. In de app van BN DeStem kunnen mensen hun favoriete club(s) uit de ere- en eerste divisie aanvinken en binnen enkele minuten krijgen ze op hun telefoon een video met het doelpunt te zien. Dat is niet alleen handig in het stadion, maar ook voor thuis, onderweg of waar dan ook. In 3 stappen geïnstalleerd klik hier
-
van de hoofdredactie
Zeker sinds corona in ons leven is gekomen, is het offensief richting media toegenomen
Indringers in het pand, spandoeken voor het kantoor en een boze massa bij de drukkerij. Zomaar wat voorbeelden waar media dit jaar mee te maken hebben gehad. Gewoon omdat mensen het niet eens waren met de berichtgeving. -
achter de schermen
Deze zomer was het eens géén komkommertijd: ‘Corona is altijd actueel’
Komkommertijd: wanneer zowat iedereen op vakantie is, kan het soms moeilijk zijn om onderwerpen voor de krant te vinden. Want er wordt niks in de gemeenteraad besproken, er zijn geen evenementen en de scholen zijn dicht. Bovendien zijn ook onze lezers op vakantie. In de zomer is het vaak zoeken naar nieuws. -
van de hoofdredactie
We moeten realiseren wat een impact onze berichtgeving heeft
Ruim anderhalve week geleden overlijdt een fietsster bij een tragisch ongeval in Etten-Leur. Dat melden we kort na het ongeval op onze website en een dag later in de krant. Bij een dergelijk ongeluk blijft het daar in de regel bij. Vanwege de enorme impact op nabestaanden en getuigen neemt een wijkagent dit keer initiatief om met getuigen - omwonenden en passanten - in gesprek te gaan.