Brieven, opinies, meningen: zo gaat de opinieredacteur te werk
Achter het verhaalMeerdere keren per dag krijgt eindredacteur Susanne den Boer, die onder meer verantwoordelijk is voor de Meningenpagina’s in BN DeStem, mail binnen van betrokken lezers. Ze gaan vaak in op actuele kwesties. Of over hoe de krant het nieuws brengt. Een selectie van deze hersenspinsels is op woensdag en/of zaterdag te lezen in de brievenrubriek. ,,Die betrokkenheid is fijn. Het houdt ons als redactie scherp.”
Delen per e-mail
Over Susanne den Boer
Susanne den Boer (42) is ruim negentien jaar in dienst bij BN DeStem. In 1998 kwam zij tijdens haar opleiding Journalistiek in Tilburg als stagiair op de redactie terecht. Ze liep stage op de redacties in Terneuzen, Breda en Oosterhout en op de sportredactie. Sinds mei 2000 is zij in vaste dienst. Zij werkte onder meer als regioverslaggeefster in Breda, Etten-Leur en Drimmelen en op de sportredactie. Ook maakte zij enkele jaren de voormalige jongerenpagina’s van de krant: ’t Wilde Westen en Gutz. Sinds 2012 is zij onderdeel van de eindredactie van BN DeStem.
Lezers maken gretig gebruik van de mogelijkheid hun mening te kunnen ventileren. Ze steken hun visie over actuele kwesties of over de berichtgeving in de krant niet onder stoelen of banken. Als eindredacteur maakt Susanne den Boer een selectie uit al die meningen, van lezersbrieven tot gastopinies.
Het delen van een mening over een bepaald onderwerp in opinievorm is in BN DeStem alleen weggelegd voor lezers of deskundigen van buitenaf, niet voor de eigen journalisten. Een bewuste keuze. Er worden enkel gastopinies geplaatst, legt Den Boer uit.
In een column of commentaar hebben journalisten wel de ruimte hun mening te ventileren
,,In een opinie neemt de schrijver een standpunt in over een actueel onderwerp, en probeert de lezer vervolgens door middel van argumenten van dat standpunt te overtuigen. Als krant wil je in eerste instantie onafhankelijkheid uitstralen. Met een opinie geef je richting en dat willen we als redactie niet. In een column of commentaar hebben journalisten wel de ruimte hun mening te ventileren, maar dat zijn nadrukkelijk andere journalistieke vormen. Bij BN DeStem is gekozen voor duidelijk onderscheid daarin.”
Voormalig hoofdredactrice Hille van der Kaa heeft dat besluit enkele jaren geleden genomen, tijdens de herinvoering van de opiniepagina’s. Alleen buitenstaanders met een achtergrond die aansluit bij het onderwerp waarover zij een gastopinie schrijven, krijgen daarvoor de ruimte.
Experts
In haar opiniestukken geeft Elisah bijvoorbeeld tips hoe je ervoor zorgt dat je minder afval genereert
Eén van die experts, is mediacoach Barry Kuijpers uit Zevenbergschen Hoek. Hij stond jarenlang voor de klas en geeft nu trainingen aan leerkrachten en ouders over hoe je het best kunt omgaan met sociale media en hypes zoals de computergame Fortnite.
Of gastopinieschrijfster Elisah Pals, van Zero Waste Nederland. Regelmatig werpt de Bredase in BN DeStem een blik op afval, over hoe we duurzamer kunnen leven. Zelf leeft ze inmiddels ruim drie jaar nagenoeg zonder afval. ,,In haar opiniestukken geeft Elisah bijvoorbeeld tips hoe je ervoor zorgt dat je minder afval genereert.”
In de gevallen van zowel Kuijpers als Pals heeft Den Boer hen persoonlijk benaderd met het verzoek af en toe een gastopinie voor BN DeStem te schrijven. Maar er komen soms ook spontaan gastopinies binnen via de mail, die Den Boer dan leest en beoordeelt of ze geschikt zijn voor plaatsing.
Lezersbrieven
Enkele lezers schrijven zes tot acht brieven per week
Daarnaast heeft Den Boer de taak om uit de dagelijkse mailstroom aan lezersbrieven de meest relevante inzendingen te selecteren. ,,Wij hebben een aantal voorwaarden gesteld waaraan een lezersbrief moet voldoen. De kern van het verhaal moet duidelijk en in nette taal verwoord zijn, in maximaal 200 woorden. Als redactie hebben wij de vrijheid lezersbrieven in te korten, dat staat ook vermeld in de standaardmail die briefschrijvers terugkrijgen als ze een mail gestuurd hebben naar onze meningen-mailbak (meningen@bndestem.nl). We proberen verschillende briefschrijvers aan bod te laten komen. Enkele lezers schrijven zes tot acht brieven per week. Die zetten we natuurlijk niet allemaal in de krant.”
Volgens Den Boer is de publieke opinie een absolute meerwaarde voor de krant. ,,We hebben het een aantal jaren zonder opinie gedaan. Dat was toch een gemis. Als krant vinden we het belangrijk in contact te staan met onze lezers. Te peilen wat er leeft. Zie het als een soort klantenbinding. Tegelijkertijd is het een spiegel voor de redactie. Want hoe ervaren lezers de manier waarop wij nieuws brengen? Dat is voor de redactie relevante informatie. We staan open voor kritiek, dat hoort er nu eenmaal bij, daar kunnen we van leren. En soms leiden lezersbrieven ook tot nieuwsverhalen in de krant, omdat er tips in staan.”
Als krant vinden we het belangrijk in contact te staan met onze lezers. Te peilen wat er leeft
Kijkt Den Boer naar de toekomst, dan zou zij het liefst nog vaker samenwerken met experts uit de regio West-Brabant. ,,Er zit genoeg kennis in West-Brabant waar we nog geen gebruik van maken, daarvan ben ik overtuigd. Als krant bieden wij experts graag een platform. Niets mooier dan een deskundige uit je eigen regio die schrijft over actuele zaken, zoals het klimaatakkoord, het oplopende lerarentekort of actuele problemen in de zorgsector. Maar het mogen ook grote regionale onderwerpen zijn, zoals het gesteggel over knooppunt Hooipolder of de samenvoeging van de ziekenhuizen in Bergen op Zoom en Roosendaal.”
Goed Nieuws en Lezer helpen lezers
Hier staan onze lezers centraal
Naast opiniestukken is Den Boer ook druk met verhalen over mensen. Zij is tevens verantwoordelijk voor de zogeheten themapagina’s in BN DeStem: Goed Nieuws op dinsdag en Buiten op donderdag. Op dinsdag verschijnt daarnaast de rubriek In Liefdevolle Herinnering, waarin wordt teruggeblikt op het leven van een overleden dierbare. ,,Dat zijn altijd mooie, persoonlijke verhalen.”
In de rubriek Lezers helpen lezers Extra, wordt wekelijks uitgebreider ingegaan op een lezersoproepje. De een zoekt oud-klasgenoten voor een reünie, de ander een theekopje om het servies van oma compleet te maken. ,,Sommige oproepjes die we binnenkrijgen voor de dagelijkse Lezers helpen lezers-rubriek vragen om een uitgebreider verhaal. Daarvoor hebben we wekelijks onze Goed Nieuws-pagina. Hierop staan onze lezers centraal. Zij kunnen er ook hun goede nieuws over jubilea, huwelijken, geboortes, dierbare vriendschappen of diploma-uitreikingen op delen (goednieuws@bndestem.nl). Zo hebben we elke week een pagina van de lezers voor de lezers.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
achter de schermen De belangrijkste info over corona is voor iedereen beschikbaar
Beste lezer, -
5 vragen aan Verslaggever Mariëtte sprak West-Brabant achter glas: ‘Iedereen probeert de situatie positief in te zien’
Van hoofdredactie tot bezorger, ook bij het maken van de krant heeft de coronacrisis voor iedereen gevolgen. In 5 vragen aan geven we een inkijkje in hun werk in deze crisis. Vandaag Mariëtte den Engelse, verslaggever Bergen op Zoom, die bovendien met de rubriek Achter Glas de stemming in geïsoleerd Brabant peilde. -
Even voorstellen Hij brengt jou iedere dag het nieuws uit de gemeente Oosterhout: ‘Ik ken het gebied goed’
Hoe meer geheimen rond een dossier, hoe liever Sjoerd Marcelissen (32) uit Raamsdonksveer ermee aan de slag gaat. Ook verslaat hij graag raadsvergaderingen van de gemeente Oosterhout. ,,Ik krijg er zelfs een kick van om een vergadering van drie uur samen te vatten in een duidelijk artikel.” -
Een dag uit het leven van een video-journalist
Heel Nederland moet zoveel mogelijk binnenblijven. Ruud Ritzen, camjo van BN De Stem, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad, is juist elke dag op straat te vinden. -
achter de schermen Majda krijgt betaald om uit eten te gaan voor een recensie: zo gaat ze te werk
De app van de Rabobank liegt niet. Twaalf keer uiteten deze maand. Voor een bedrag dat de gemiddelde Brabander neertelt aan hypotheek. Culinair recensent Majda Ouhajji (31) moet de schade van afgelopen maanden even inhalen. De Bredase houdt van lekker eten. Voor iets speciaals vliegt ze zelfs naar Nice of Girona. In een kijkje achter de schermen vertelt ze hoe ze te werk gaat.
-
Onze verslaggevers zagen deze week tranen bij inwoners van Roosendaal
Als we in het vervolg nog eens een Midden-Oostencorrespondent nodig hebben, meld ik me bij dezen aan, appt verslaggever Freek Verhulst mij met een knipoog nadat ik kort contact met hem heb over zijn werk de avond ervoor in Roosendaal. Een berichtje van hem dus met een knipoog, maar dat het serieus raak is in Roosendaal mag duidelijk zijn. -
van de hoofdredactie Made in West-Brabant: trots op onze merken
Buys Zoenen, Tomado, Intex, Marlies Dekkers, Hero, Exota en Perfetti Van Melle. Zomaar wat merken waarvan u er ongetwijfeld een aantal kent. Weet u waar ze zijn begonnen? Ja, juist: in West-Brabant. In ons deel van het land. En dat is iets, wat we zeker niet in alle gevallen weten, of onszelf ooit eerder hebben gerealiseerd. -
PREMIUM
column Gezocht: verrassend nieuws voor in de krant
Opmerkelijk: bijna iedereen denkt dat journalisten in deze tijd thuis duimen zit te draaien. Omdat de wereld stilstaat, of zoiets. Dan is er toch niets om over te schrijven?