Volledig scherm
© Erik van 't Hullenaar

Zonkracht boven de 8: zo kun je je wapenen tegen de hitte

Tropische temperaturen de komende dagen. Lekkere dagen, vinden velen. Veel te heet, vinden anderen. Of je nou in Den Bosch op de Markt gaat zitten of ligt te badderen aan Staalbergven in Oisterwijk, tegen temperaturen van boven 30 graden moet een mens zich wapenen.

Hoe ga jij de hitte te lijf? App je foto naar ons whatsapp-nummer 06-10141812.

Waarschuwingen en tips bij hitte lijken soms voorspelbaar, maar zijn niet te onderschatten. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) hamert hier altijd weer op als de temperatuur tropische vormen aanneemt. Daarom, hier alvast zeven tips om je te wapenen tegen de hitte. 

ZIE OOK: Hittegolf in de maak in Brabant, hitteplan waarschijnlijk deze week actief

1. Drinken

Volledig scherm
© thinkstock

Zorg ervoor dat je genoeg drinkt, ook als je geen dorst hebt. Je lichaam heeft vocht namelijk nodig om te koelen. Je drinkt te weinig als je minder plast dan gebruikelijk of als de urine donker van kleur is. Bedenk dat je ongemerkt veel vocht verliest door zweten. Wat helpt: matig het gebruik van alcohol. Koffie is ook vocht, maar sportdrank of water is beter. Daar zit een klein beetje suiker en zout in, dat kan je warme, zwetende lijf goed gebruiken.

2. Koelen

Volledig scherm
© Petra van Velzen

Hou je lichaam koel. Dat doe je allereerst door genoeg te drinken - zie tip 1. Hetzelfde geldt voor ijsjes en koude maaltijden. Maar draag ook dunne kleren. En lichte kleuren, wit bijvoorbeeld. Dat weerkaatst zonlicht, dus warmt minder op. En liever geen strakke shirtjes. Zwierige kleren koelen beter. Als je de mogelijkheid hebt, neem van tijd tot tijd een duik in een badje, meertje of de zee.

3. Schaduw

Volledig scherm
© Thinkstock

Lekker hoor die zon, maar blijf op dit soort dagen toch zoveel mogelijk in de schaduw. Ook daar kan je bruin worden. Het belangrijkste: daar warm je niet zo snel op.

4. Rustig aan

Volledig scherm
Sport niet tussen 12.00 en 16.00 uur, maar vroeg in de ochtend of wat later op de dag.

Doe rustig aan: schroef het tempo een tandje terug op het heetst van de dag, tussen 12.00 en 16.00 uur. Sport dus niet op deze uren. Geniet in plaats daarvan van warme avonden. Wat je 's middags aan energie spaart, gooi je er 's avonds uit.

5. Smeren, smeren en nog eens smeren

Volledig scherm

Echt waar, iedereen kan verbranden. Ook de mensen die zo goed tegen de zon kunnen, of die al flink gebruind zijn door een vroege vakantie. Smeer je dus altijd in. De hoge zonkracht de komende dagen maakt het risico op verbranding nog net even iets groter dan normaal.

6. Gordijnen dicht, roosters open

Volledig scherm
Hou de gordijnen dicht tijdens de hitte. © RGBStock

Hou je huis koel, dan kun je altijd binnen afkoelen en lig je 's nachts minder te woelen. Doe daarom de zonwering omlaag, als je die hebt. Sluit anders gordijnen en grote ramen of deuren. Zorg daarbij wel voor goede ventilatie. Hou alle ventilatierooster open, of zet ramen op een kier. Een ventilator of airconditioning helpt natuurlijk ook. Zodra het in de avond buiten afkoelt: zet ramen en deuren weer open.

7. Denk aan oma

Volledig scherm

Zorg voor elkaar: Let bij warm weer extra op mensen in je omgeving die hulp kunnen gebruiken en geef hen op tijd voldoende vocht en verkoeling. Check bijvoorbeeld even of het goed gaat met oma, of met je oude buurvrouw.

poll

Klaag niet over de hitte, maar wees blij dat het eens zomers is in Nederland

  • Eens (76%)
  • Oneens (24%)
2590 stemmen