Volledig scherm
Nivana Rampersad met de post die zij op de trap voor haar huis vond. Tweederde van de stapel heeft ze bezorgd voordat ze bedacht dat het de verantwoordelijkheid van PostNL was. Tussen de brieven de zit o.a. een verkeersboete, maar ook post van DigiD, de huisartenpost en zorgverzekeringen. © Pix4Profs/Joyce van Belkom

Waarom haalt PostNL gedumpte Bredase post niet op?

BREDA -  Nivana Rampersad en haar vriend Armando vonden zaterdag een stapel met post in hun portiek in de wijk de Kievietsloop. Ongeveer 25 brieven die niet voor hen bedoeld waren. Tussen de brieven: enveloppen waarin duidelijk een bankpasje zit maar bijvoorbeeld ook een DigiD-code. 

Sinds zaterdag belt het stel al met PostNL om de boel opgehaald te krijgen. Maar dat gebeurde niet tot dinsdagmiddag. ,,En dat in deze tijd van fraude met persoonsgegevens.”

Inmiddels is dinsdagmiddag de post door een medewerker van PostNL opgehaald en bezorgd. 

,,We hebben niets geopend’’, vertelde Nivana, die sinds zaterdag al aan het bellen is met PostNL. Ondanks deze pogingen werd er eerder niets opgehaald. Armando: ‘Ik schrik er enorm van dat het op deze wijze wordt achtergelaten. Ik had dus een bankpas van iemand in huis en een DigiDcode. En dat in deze tijd van fraude met persoonsgegevens.” Zaterdag werd al beloofd door PostNL dat de brieven werden opgehaald.

De post voor de buren in hun eigen portiek hebben Nivana en Armando zelf rondgebracht. ,,Maar ik ga niet alles naar de rest van de straat brengen. Dat zijn wel 60 adressen.’’ De twee hebben dinsdagochtend opnieuw naar PostNL gebeld. 

Personeelstekort

Dagna Hoogkamer, woordvoeder PostNL, geeft meteen aan dat dit incident met de gedumpte post niets te maken heeft met de fusie tussen Sandd en PostNL of mogelijke onrust bij bezorgers daardoor: “Net als veel andere bedrijven kampen we ook bij PostNL met een personeelstekort.” Na intern onderzoek blijkt dat de klacht van het stel uit de Haagse Beemden niet goed is opgepikt bij PostNL. ,,De melding is niet goed opgepikt en per ongeluk bij een verkeerde afdeling van onze klantenservice terechtgekomen. Alles is vanmiddag alsnog opgelost door een van onze medewerkers.” PostNL gaat ervan uit dat alle post vanaf nu weer goed bezorgd wordt in de buurt.

Ook Brabantpark 

Twee maanden geleden hadden bewoners van de Bredase Teteringsedijk en omgeving al last van bezorgproblemen in hun postcodegebied (4817). Daar kwam de post een paar weken met flinke vertraging aan. PostNL gaf destijds aan dat dit ook door een tekort aan mankracht kwam.

In samenwerking met indebuurt Breda