Architect (86) van Station Etten-Leur: 'Geslaagd gebouwtje’

Serie Station Etten-LeurETTEN-LEUR - Een zomerserie over mensen, treinen en gebouwen. Over het Stationsplein waaraan veel mankeert, maar waar álles gaat veranderen. Afl. 6: de architect.

Natuurlijk weet architect Cees Douma (86 inmiddels) nog hoe het NS-station Etten-Leur eruit ziet. Híj heeft het ontwerp immers gemaakt, begin jaren zestig van de vorige eeuw.

Bungalow

,,Een drie-kamer-bungalow noem ik het. Je hebt een wachtruimte met 24 zitplaatsen en centrale verwarming, een informatiegedeelte met loket en de werkruimte met publiekstoilet. Veel glas, echt open. Verzorgd en presentabel, ook al zeg ik het zelf.”

Quote

Verzorgd en presenta­bel, ook al zeg ik het zelf

Cees Douma, architect

De sinds 1995 gepensioneerde bouwmeester van de NS had in die tijd de pech dat weinig budget beschikbaar was. Veel Nederlanders lieten de trein links liggen en stapten in een auto en ook voor vrachtvervoer werd de snelweg verkozen boven het spoor. Het uitdijende Etten-Leur smeekte al jaren om een eigen station nadat het vorige in 1938 vanwege te weinig inkomsten was gesloten.

(tekst loopt door onder foto)

Volledig scherm
Natuurlijk kwam bij de opening van het nieuwe NS-station Etten-Leur (29 mei 1965) de fanfare opdraven. De notabelen werden per koets aangevoerd om op perron 1 de feestelijkheden bij te wonen. © collectie Marius Broos

Sober

Volledig scherm
Cees Douma (86), de architect van het Etten-Leurse stationsgebouw. © Bureau Spoorbouwmeester / Karen Fotografie.

,,Een paar honderdduizend gulden, meer mocht het in die minne periode niet kosten", herinnert zich de ingenieur die in de jaren zeventig aanzienlijk meer te besteden had en tientallen stations realiseerde. Zoals in Bergen op Zoom en, zijn opus magnum, in Tilburg. Etten-Leur kreeg een sober standaardtype Douma, gekenmerkt door het vierkant metselwerk voorop, de grote klok en de prachtige letters op de luifel die Nederlandse Spoorwegen vormen. 

Letters

,,Gelukkig staan die letters er nog op. Bij de NS leven mensen die vinden dat ze niet meer passen bij de huidige huisstijl, maar die delven gelukkig het onderspit. In Schagen staat een gespiegeld tweelingszusje van dit stationsgebouw en beide zijn tegenwoordig gelukkig gemeentelijk beschermd. Qua ontwerp hebben ze de tand des tijds doorstaan.” 

Volledig scherm
Hypermodern voor die tijd (1965), sober en functioneel, naar een ontwerp van de bouwmeester van de Nederlandse Spoorwegen, ingenieur Cees Douma. © vrij

Broodjes

Al bij al ‘een geslaagd gebouwtje', vindt de in Soest woonachtige Douma. Hij is nog wel eens naar Etten-Leur gespoord en kwam daar zacht gezegd niet helemaal content van terug. ,,Er is een invalidenhelling tegenaan geplakt, dat valt nog wel mee. Maar het loket is gesloopt en in plaats van kaartjes verkopen ze tegenwoordig Turkse broodjes. De omgeving doet betreurenswaardig rommelig aan.” 

  1. Vrijwilligers uit Etten-Leur in het zonnetje gezet

    Vrijwilli­gers uit Et­ten-Leur in het zonnetje gezet

    ETTEN-LEUR - Vrijwilligers in Etten-Leur werden zaterdag gewaardeerd voor hun inzet op de Dag van de Vrijwilliger. Het vrijwilligersplatform Etten-Leurvoorelkaar zette in het Alwelgebouw aan het Stationsplein een uitgebreid programma op, waaraan de gasten konden deelnemen. Verschillende massages, kickboksen, meditaties, selfies maken, nagels lakken, yoga, boekenleggers drukken, er kon van alles. De vrijwilligers konden actief bezig zijn, of zich juist laten verwennen. ‘Voorelkaar’ deed dat namens de gemeente en de vele organisaties waar vrijwilligers actief zijn.