Zwijndrechts bedrijf mag ‘alleskunner’ onder de baggerschepen bouwen
Kooiman Marine Group werkt de komende tijd aan een alleskunner onder de baggerschepen: de Hegemann V. Het Zwijndrechtse bedrijf heeft daarvoor een opdracht gekregen van Detlef Hegemann Aktiengesellschaft uit het Duitse Bremen. Kooiman wil met de opdracht haar aandeel in de ‘baggermarkt’ uitbreiden.
Met een lengte van ruim 75 meter behoort het nieuw te bouwen schip niet tot de grootsten der aarde. Dat is ook niet de bedoeling omdat het Duitse bedrijf het baggerschip ook wil kunnen gebruiken voor het werk in havens en smallere, ondiepe vaarwegen. Twee roerpropellers om snel mee te kunnen manoeuvreren moeten dat mogelijk maken, legt projectleider Peter Vrolijk van Kooiman Engeneering uit.
Door de opdracht aan te nemen hoopt Kooiman ook haar aandeel in de Europese baggermarkt te vergroten. Het bedrijf neemt jaarlijks veel opdrachten aan in allerlei sectoren van de scheepvaartindustrie, maar kan nu ook laten zien dat het in staat is om maatwerk te leveren voor baggerbedrijven. Volgens Vrolijk past het schip, dat door Kooiman is ontworpen én wordt gebouwd, ‘precies in het doosje’. ,,Het is alsof het een uitgekristalliseerd ontwerp is voor een standaard- of seriebouw van een baggerschip.’’
Champagne
Maar voordat er proefgevaren kan worden en er een fles champagne mag worden stukgeslagen op de romp om de oplevering te vieren moet er nog veel gebeuren, zegt de projectleider. Eerst moet het ontwerp namelijk nog verder afgemaakt worden en kan de interieurbouw én afbouw van de Hegemann V op een van de drie werven van Kooiman Marine Group gebeuren. ,,Pas dan kunnen we proefvaren.’’
De Hegemann V moet ingezet kunnen worden voor meerdere typen baggerwerk. De ‘alleskunner’ wordt daarom niet alleen voorzien van een grote zuigbuis om slib en zand mee naar boven te halen, ook komt er een binnenboordse baggerpomp. In het ruim moet het schip 1500 kubieke meter ‘zeebodem’ kunnen opslaan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ondanks grote brand geen schade aan schip in Dordrecht, oorzaak lijkt bekend: ‘Wél vervelend’
Dordrecht -
PREMIUM
Voormalig politiebureau in Papendrecht wordt misschien noodopvanglocatie voor 85 asielzoekers
Het voormalige politiebureau in Papendrecht wordt misschien omgebouwd tot opvanglocatie voor asielzoekers. Als het doorgaat, trekken 85 mensen voor anderhalf jaar in het gebouw aan de Poldermolen.Papendrecht -
Damen Shipyards bouwt eerste volledig elektrische baggerschip
Damen Shipyards Group heeft zijn eerste elektrische baggerschip gebouwd. De snijkopzuiger is met de elektrische motoren een stuk stiller dan zijn conventionele broertje. Hierdoor is het schip geschikt voor projecten in dichtbevolkte en milieugevoelige gebieden. -
PREMIUMEnergierekening
Hans woont op 28 vierkante meter en heeft laag gasverbruik: ‘Merk wel dat alles duurder is’
Hans de Vries (40) uit Amsterdam woont in een studio en is op sommige vlakken afhankelijk van zijn VvE. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
PREMIUM
Filosoof over de kunst van het uitstellen: ‘Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn’
De meeste mensen stellen dat wat ze moeten doen uit en voelen zich daar dan schuldig over. Vooral niet doen, legt filosoof John Perry uit aan journalist en notoire uitsteller Saskia Smith. Een gestructureerde uitsteller krijgt volgens hem juist een heleboel voor elkaar omdat ze die andere dingen niet doen.
-
PREMIUMBINNENKIJKEN
Kitty en Janos wonen in hartje Dordrecht: ‘Echt een beleving met Big Rivers en de boekenmarkt’
Dordrecht -
-
-
PREMIUMVIDEO
Dit Dordtse bedrijf restaureert de grootste en zwaarste scheepsschroeven ooit in Nederland
Dymphina Jooren heeft in haar werkzame leven al veel gezien, maar van de scheepsschroeven die nu in de slijphal in Dordrecht staan gaat zelfs haar hart sneller kloppen. Groter dan de bijna twee meter hoge ‘zilveren reuzen’ zijn er in Nederland nog niet gerestaureerd. -
PREMIUMGeldvraag
Banken vragen geld voor betaalrekening, maar bieden nauwelijks spaarrente: zo zit het
Elke maand gaan er een paar euro’s naar je bank voor het gebruik van een betaalrekening. Op jaarbasis kan dat best aantikken. ‘Waarom zijn de kosten van mijn bankrekening zo hoog’, vraagt lezer Jos Couwenberg zich af. In deze rubriek leggen we elke week een lezersvraag over geld voor aan een deskundige.