Rijkswaterstaat wil klapbanden bij truckers voorkomen met een meetdrempel
Rijkswaterstaat verlengt de proef met een meetdrempel voor vrachtwagen op de A16 bij Dordrecht. Doel: voorkomen dat truckers een klapband krijgen en zorgen voor lange files. Projectmanager Jeroen Korving geeft tekst en uitleg.
Delen per e-mail
Wat houdt die meetdrempel voor bandenspanning langs de A16 nou eigenlijk in?
,,In het asfalt van de A16 bij Dordrecht liggen drie meetbalken in het asfalt. Die maken een voetafdruk van de banden en vergelijken die onderling. Een sterk afwijkende voetafdruk geeft aan dat er iets mis is met de band. Het systeem stelt automatisch een rapport op van die afwijkingen. Als het kenteken van de vrachtwagen in kwestie van één van de deelnemers aan de proef is, wordt er een mail met dat rapport naar het bedrijf gestuurd. Dat controleert vervolgens zelf de bandenspanning en neemt actie.’’
Welk doel heeft de proef?
,,Bandenpech en verkeershinder voorkomen. Als een vrachtwagen een klapband krijgt dan heeft dat vaak verkeershinder tot gevolg. Vaak moet een rijstrook worden afgesloten voor het wisselen van een wiel of verslepen van de vrachtwagen. De impact van een gestrande vrachtwagen op filevorming is groter dan die van een personenauto.’’
Een te zachte band is bij een auto niet zo snel een probleem, hooguit kost het je meer brandstof. Is dat bij vrachtwagens anders?
,,De spanning van banden van vrachtwagens is fors hoger dan die van personenauto’s. Een vrachtwagenband zit rond de 8.5 tot 9 bar. Het systeem zoekt naar forse afwijkingen. Denk aan banden die minder dan 6 bar hebben. Die hebben een verhoogd risico op klappen. Het loopvlak van deze banden op de weg is groter waardoor er meer wrijvingswarmte ontstaat en de temperatuur van de banden te hoog kan worden. Of een band klapt, is mede afhankelijk van de duur van de reis, het gewicht dat de band moet dragen en de kwaliteit van de band.’’
Waarom wordt de proef verlengd?
,,De proef wordt verlengd omdat de eerste fase heeft aangetoond dat de aanpak voldoende potentie heeft om succesvol te zijn. Het systeem werkt technisch gezien en de aanpak werkt.’’
Welke concrete resultaten heeft dat gehad?
,,In 173 gevallen is een deelnemer geïnformeerd over een mogelijk afwijking. Deelnemende bedrijven geven zelf aan dat hiermee mogelijk een incident is voorkomen. Elk geval is winst. Om de aanpak nog effectiever te maken is het nodig om nog meer afwijkingen bij deelnemende bedrijven te krijgen. Op dit moment nemen al 80 bedrijven mee met in totaal 15.800 kentekens. Maar we zoeken dus nog meer transportbedrijven om mee te doen. Hoe meer deelnemers, hoe groter het effect van de proef.‘’
Verder in het nieuws
-
Dordtenaren scheiden afval te weinig
Dordrecht blijft achter wat betreft gescheiden afvalinzameling. Al zes jaar is de hoeveelheid restafval gelijk. De hoge afvalstoffenheffing dekt bovendien de kosten niet. -
Petitie: Red Bull moet FC Dordrecht vleugels geven
Red Bull moet FC Dordrecht redden. Dat staat in een petitie die afgelopen weekend opdook. Tommy Kolkman (31) stelde ‘m op. -
Regionale bedrijven onderzoeken bruggen
Drie bedrijven gaan de komende jaren, in opdracht van Rijkswaterstaat, onderzoek doen naar de levensduur van vaste stalen bruggen. Iv-Infra uit Sliedrecht, ProClass uit Dordrecht en het Rotterdamse bedrijf Movares slaan de handen ineen voor het grote project. -
PREMIUM
Mark Rutte opent hypermodern en supergroen pand van scheepsmotorenbedrijf Koedood
,,Als je wilt dat je klanten voorop lopen, moet je dat zelf ook doen.’’ Peter Snijders en de broers Arie en Bert Koedood, verkopen dolgraag hypermoderne, schone scheepsmotoren. Hun nieuwe bedrijfspand is al net zo duurzaam. -
PREMIUM
COLUMN Misschien dat een buitenlands suikeroompje FC Dordrecht nog kan redden
Wie gaat FC Dordrecht redden? De gemeente dus niet en dat is op zich begrijpelijk, want waarom zou je als lokale overheid gemeenschapsgeld stoppen in een bedrijfstak die van opportunisme aan elkaar hangt?
-
Boete voor brandweerman die vuurwerk afsteekt terwijl burgemeester staat te kijken
Als brandweerman weet je best wel dat je alleen vuurwerk af mag steken tijdens de jaarwisseling. Toch kon een brandweerman in Sliedrecht het niet laten om tijdens de korpsavond vuurwerk af te steken én dat komt hem duur te staan. De burgemeester was namelijk ook aanwezig op de jaarlijkse brandweeravond en dus krijgt de brandweerman in kwestie binnenkort een bekeuring. -
Dordtenaren in het zonnetje gezet op Dag van de Vrijwilliger
Van oppassen in een speeltuin tot koffiedrinken met een eenzame oudere: Dordtenaren die vrijwilligerswerk doen, kregen zaterdag op de Dag van de Vrijwilliger een bedankje. -
Scholieren zijn met vuurwerkbril nu al klaar voor oud en nieuw
Sinterklaas is net achter de rug en het moet ook nog kerstmis worden, maar deze kinderen zijn nu al helemaal klaar voor oud en nieuw.