Volledig scherm
De N214 in Papendrecht. © Google Maps

Provincie belooft: N214 wordt geen sluiproute na reconstructie

De N214 tussen Papendrecht en Meerkerk wordt niet nóg drukker met sluipverkeer, na de geplande grootschalige reconstructie van de provinciale weg. Dat belooft de provincie Zuid-Holland, als reactie op zorgen van omwonenden.

Inwoners van verschillende dorpen in de Alblasserwaard vrezen dat meer automobilisten en vrachtwagenchauffeurs de N214 gaan gebruiken als ‘binnendoorweg’, wanneer de doorstroming wordt verbeterd. Dat blijkt uit de verzamelde reacties na infoavonden over het project. ,,Het is uitgangspunt is dat de N214 niet aartrekkelijker wordt als alternatieve route tussen de A15 en A27 én vice versa’’, stelt de provincie daarop nu als reactie. 

Sluiproute

,,Tegelijkertijd loopt bij Rijkswaterstaat de voorbereiding van de verbreding van de A27 en wordt gestudeerd op de verbreding van de A15 tussen Sliedrecht en Gorinchem. Dit zal ertoe moeten leiden dat verkeer in de toekomst gebruik kan blijven maken van de rijkswegen, en minder snel geneigd zal zijn om de N214 en het lokale wegennet te gebruiken als sluiproute.’’

Quote

Een oplossing voor de hoge kruising viel af omdat er een ‘te snelle’ route zou zijn.

Provincie Zuid-Holland

Het plan is om de provinciale weg tussen 2021 en 2023 over de gehele lengte aan te pakken. Zo wordt de rotonde bij Oud-Alblas met afslag naar de N481 een dubbele ‘turborotonde’ en komt daar een nieuw fietspad. Ook worden alle bermen versterkt, verandert de aansluiting met de A27 bij Minkeloos en komen er nieuwe rotondes bij Noordeloos en Hoornaar. De drukke, ‘hoge’ kruising met stoplichten bij Ottoland wordt breder en krijgt uit elke richting vier voorsoorteervakken.

,,Er is een studie uitgevoerd waarbij ook een turborotonde en ongelijkvloerse kruising zijn bekeken’’, zegt de provincie over het punt, waar het verkeer dagelijks vastloopt, vooral in de spits. ,,De turborotonde is afgevallen omdat de capaciteit dan te klein zou zijn. Het grootste nadeel van de ongelijkvloerse kruising is dat de doorstroming zo sterk verbetert dat de N214 een snellere route zou worden dan de A15/A27 en meer verkeer binnendoor gaat rijden. Dit effect moet voorkomen worden.’’

In het najaar wordt een definitief besluit genomen over de reconstructie van de N214. De provincie sleutelt tot die tijd verder aan de plannen. Zo is recent besloten om ook de kruising met het ‘t Laantje bij Noordeloos aan te pakken.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Papendrecht en omstreken? Schrijf je hier in! Voor nieuws uit Meerkerk en omstreken, schrijf je hier in.