Na jaren van verhitte discussies wordt er eindelijk gewerkt aan het mooiste plekje van Zwijndrecht
Het scheelde weinig, maar na vier jaar wethouderschap ziet de Zwijndrechtse wethouder Jos Huizinga dat er nu echt gewerkt wordt aan een mooier en veiliger Veerplein. Het is een megaklus. ,,Over drie jaar kun je hier flaneren, en dat zonder natte voeten te krijgen.’’
Peter Koster
Het Veerplein is altijd een belangrijke locatie in Zwijndrecht geweest. Tot in de jaren 30 was het de plek waar automobilisten stonden te wachten op de pont naar Dordrecht. De auto’s verdwenen, voetgangers en fietsers bleven overvaren. Er kwamen winkels, die steeds vaker plaatsmaakten voor horeca. Bezoekers hadden en hebben één zekerheid: het uitzicht op de rivier en de Dordtse Dom verveelt nooit.
Maar de afgelopen decennia is de kwaliteit van het gebied, met naast het Veerplein het Maasplein en Kade Zomerlust, in allerlei opzichten verslechterd. Dat begon met de kade zelf, die het alleen dankzij provisorische reparaties nog houdt. Voor die reparaties spoelde de grond eronder vandaan. Dat leidde er zelfs toe dat Veerpleinwinkelier Wilfried de Nobel in 2015 letterlijk de grond onder zijn voeten vandaan voelde zakken. Hij stond plots een halve meter lager.
Afgezien daarvan spoelt het water bij hoge waterstanden ook gewoon over de kade heen, waardoor de parkeerplaats aan het water dan afgesloten moet worden. Dat gebeurde afgelopen maandag nog. Het gebied ophogen is dan ook geen luxe, zeker niet in de wetenschap dat hoog water steeds vaker voorkomt.
Niet alleen de kade en de taluds verdienen een opknapbeurt. De openbare ruimte kan een facelift eveneens goed gebruiken, gaf de gemeenteraad een kleine vier jaar geleden al aan Huizinga mee. Plat gezegd is het er in de loop der jaren gewoon een rommeltje geworden. Te zien zijn onder andere verschillende soorten bestrating, waaronder voor naaldhakken ongeschikte kinderkopjes, verschillende soorten vuilcontainers en straatlantaarns, een afgedankt bushokje dat als hangplek voor ouderen dient en een geïmproviseerd plantsoentje om ervoor te zorgen dat er niemand loopt op plekken waar gaten in de grond kunnen vallen. Kortom: de lijst van verbetermogelijkheden is lang.
Verbeterpunten ook discussiepunten
Het probleem was lange tijd dat de lijst van discussiepunten ongeveer net zo lang was als de lijst van verbetermogelijkheden. Winkeliers en horecaondernemers hadden uiteenlopende belangen, die lang niet altijd strookten met de wensen van de gemeente. ,,Maar de opdracht van de gemeenteraad vier jaar geleden was duidelijk. Het Veerplein moest een gebied voor alle Zwijndrechtenaren worden, waar niet aan het water geparkeerd werd’’, vertellen wethouder Huizinga en projectleider Arend van Grootheest. ,,Alleen over het parkeren zijn we het met een deel van de bewoners niet eens geworden.’’
Dit is de mooiste plek van Zwijndrecht, nee, van de hele regio
Jos Huizinga, Wethouder gemeente Zwijndrecht
Huizinga vindt die wens van de raad ook volkomen logisch: ,,Moet je toch eens kijken. Dit is de mooiste plek van Zwijndrecht, nee, van de hele regio. Die rivier is meer dan scheepvaart alleen en dan heb je ook nog zicht op de mooie monumenten van het oude Dordrecht.’’
De bijna eindeloze discussie leidde uiteindelijk tot een plan van 11 miljoen euro, waarvan 1,5 miljoen betaald wordt door het Rijk. Die kosten worden voor een belangrijk deel veroorzaakt doordat het plan niet alleen omvangrijk, maar ook complex is. Zo bleek de kadeverhoging ingewikkeld omdat de deuren van sommige woningen en het kantoor van Deen Shipping op het laagste niveau van het plein liggen.
Van Grootheest: ,,Bij hevige regen stroomt het water nu gewoon de rivier in, maar dat kan straks niet meer.’’ De oplossing ligt voor de hand: er moet een compleet nieuwe riolering komen.
Een ander lastig punt: de strekdam langs de haven van de Broedertrouw-sleepboten moet verwijderd worden om plaats te maken voor een drijvende steiger. De sleepboten, eentje meer dan nu, mogen straks aan de binnenkant liggen. Aan de rivierkant kan een schip van 135 meter afmeren. Schippers kunnen daar bovendien hun auto’s aan de wal zetten en weer aan boord nemen. Het idee om pleziervaart hier ook te laten wachten op opening van de Dordtse bruggen, is na hevige kritiek van Broedertrouw-eigenaar Van der Wees en schippersvereniging Schuttevaer verlaten.
Nog zo’n ding: vanaf de verhoogde kade bij het ponton van de waterbus blijft de rijweg op dat niveau, om geleidelijk naar dijkniveau te stijgen. Dat is ideaal voor rolstoelers, fietsers en mensen met kinderwagens, vindt Huizinga: ,,Die hoeven straks minder te klimmen.’’ Van Grootheest: ,,Alleen liggen daar ook die laagste woningen, dus daar hebben we een oplossing voor moeten bedenken.’’
Per saldo net zo veel parkeerplaatsen
Als eerste wordt nu gewerkt aan de aanleg van een veel efficiënter ingerichte parkeerplaats bij De Werf. Die keuze was logisch, omdat de bewoners de belofte kregen dat ze evenveel parkeerplaatsen zouden houden. Waar de parkeerplaats daar relatief laag ligt, wordt de verhoogde kade een wandelgebied. De verhoging wordt zo aangelegd, dat auto’s ook echt niet op de kade kunnen komen.
Ook aan de Ringdijk komen er parkeerplaatsen bij. Dat kan pas in april, omdat in de winter niet aan de dijk gewerkt mag worden. En passant wordt de Ringdijk daar ook een 30 kilometerzone en verdwijnt het supersmalle fietspad. Huizinga: ,,Dan kun je de dijk makkelijker oversteken. Als we het plein helemaal af hebben, moeten de mensen er natuurlijk wel kunnen komen.’’
Rest het punt dat Zwijndrechtenaren nog drie jaar geduld moeten hebben voordat het Veerplein, Kade Zomerlust en het Maasplein echt een visitekaartje van hun gemeente zijn. Huizinga en Van Grootheest nemen het na meer dan tien jaar praten graag voor lief: ,,Als je het sneller doet, wordt de overlast voor de omgeving wel erg groot.’’
Onze excuses
Helaas kunnen wij deze social post, liveblog of anders niet tonen omdat het één of meerdere social media-elementen bevat. Aanvaard de social media-cookies om deze inhoud alsnog te tonen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.