Volledig scherm
Goederentreinen rijden nu door de stad. © Richard van Hoek Fotografie

Deze oplossingen heeft Dordrecht om toch te kunnen bouwen langs het spoor

De bouw van 6000 tot 9000 nieuwe woningen langs het spoor in Dordrecht en Zwijndrecht wordt nu nog ernstig belemmerd door treinen met gevaarlijke stoffen. Momenteel rijden er jaarlijks alleen al 14.000 wagons met het brand- en ontplofbare lpg door de bebouwde kom. Ook rijden er treinen met zeer brandbare vloeistoffen, toxische gassen en vloeistoffen.

Voor de problemen die treinen met gevaarlijke stoffen veroorzaken voor de bouw van woningen in de Spoorzone in Dordrecht heeft de gemeente enkele oplossingen.

Dordrecht wil dat de nieuwe verbinding van de Betuweroute bij Meteren snel wordt aangelegd, dat de lpg-terminal van Vlissingen naar Rotterdam wordt verplaatst of het gas per buisleiding of binnenvaartschip naar de Rotterdamse haven wordt vervoerd, niet over het spoor. Dat blijkt uit de eerste plannen voor de Spoorzone die Dordrecht heeft gepresenteerd.

Vanwege het lawaai, de luchtvervuiling en het gevaar voor ongelukken en rampen mag er binnen 30 meter van het spoor niet gebouwd worden en mogen er binnen 200 meter geen gebouwen als ziekenhuizen, scholen of verzorgingstehuizen staan.

Quote

We willen het vervoer van gevaarlij­ke stoffen door de stad hoger op de agenda zetten, maar daar heb je brede steun voor nodig

Wethouder Piet Sleeking

Als de Betuweroute bij Meteren een aansluiting krijgt op de Brabantroute, hoeven treinen met gevaarlijke stoffen niet langer door Dordrecht. Dit kan echter nog jaren duren. Als de lpg-terminal in Vlissingen naar Rotterdam verhuist kan ook die stof via de Betuweroute vervoerd worden. Dat kost volgens onderzoek 120 miljoen euro. Als de terminal niet verhuist, wil Dordrecht dat lpg via water of leidingen wordt getransporteerd.

Om zoveel woningen te bouwen moet het spoor in de Drechtsteden vooral gericht zijn op personenvervoer, niet op goederen of gevaarlijke stoffen, stelt de gemeente. Die wil het probleem samen met andere grote steden aankaarten bij het rijk. Daarom heeft Dordrecht zich aangesloten bij de alliantie van gemeenten die aan de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht liggen.

Het verhaal gaat onder de foto verder.

Volledig scherm
Wethouder Piet Sleeking. © Richard van Hoek

Kleine raampjes

,,We willen het vervoer van gevaarlijke stoffen door de stad hoger op de agenda zetten, maar daar heb je brede steun voor nodig’’, legt wethouder Piet Sleeking uit. Dordrecht bouwde in 2007 al huurwoningen vlak langs het spoor. Dat was in de Jan Schaeferhof in Crabbehof. Die woningen kregen extra sterke achtergevels met kleine raampjes. ,,Je moet goed kijken welke functies je direct aan het spoor wilt. Vaak zijn hier nieuwe oplossingen voor’’, aldus Sleeking.

Volgens portefeuilledirecteur Hans Goossensen kan de gemeente geen 6000 tot 9000 woningen bouwen met de huidige normen voor gevarenzones. ,,Daarom verwachten we dat de staatssecretaris het Basisnet Spoor gaat herzien. Binnen een jaar wordt duidelijk of we onze plannen kunnen uitrollen. We hebben al wel een reality check laten doen. Daaruit blijkt dat we bijvoorbeeld 4000 tot 5000 woningen kunnen bouwen als we 200 meter van het spoor af blijven’’, zegt Sleeking.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!