De treinstellen op de MerwedeLingeLijn zijn verouderd, maar moeten nog minimaal tot 2038 mee.
Volledig scherm
PREMIUM
De treinstellen op de MerwedeLingeLijn zijn verouderd, maar moeten nog minimaal tot 2038 mee. © Cor de Kock

Aanschaf nieuwe treinen op MerwedeLingelijn van de baan: ‘Investering gaat ten koste van het hele ov’

De aanschaf van nieuwe treinstellen op de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen gaat vrijwel zeker niet door. Volgens Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland vormen de financiële consequenties simpelweg een te grote barrière; het betekent een kapitaalvernietiging van tientallen miljoenen euro’s. ‘Verbeteringen in het hele openbaar vervoer in de provincie komen dan tot stilstand.’

  1. Reacties op verplaatsing van weekmarkt en afvalpasjes: ‘Te idioot voor woorden. Mag wat kosten’
    lezersbrieven

    Reacties op verplaat­sing van weekmarkt en afvalpas­jes: ‘Te idioot voor woorden. Mag wat kosten’

    Ik lees de column van Kees Thies over het verplaatsen van de vrijdag en zaterdagmarkt van Statenplein naar Grote Markt. Dat is een mooie gedachte, maar het werkt niet. Waar laat je geparkeerde auto’s - bewoners aan de Grote Markt willen niet - en aan- en afvoer met vrachtwagens en bestelbussen? En de opbouwers van de kramen beginnen op donderdag tegen 17.00 uur en dan moet de Grote Markt autovrij zijn tot zaterdagavond 20.00 uur. De ruimte is te klein daar. En niet naar vroeger kijken, toen waren het echt kramen, nu zijn het verplaatsbare winkels. Het is gewoon geduld hebben, de markt verdwijnt vanzelf omdat staangeld duurder wordt en inkomsten lager. Voordat er in Dordrecht echt iets verandert, ben je op ambtelijk niveau vijf tot tien jaar verder. L. de Koning Vaals
    Dordrecht
  2. ‘Luchtcirculatie in cabines treinen MerwedeLingelijn zo slecht dat machinisten er ziek van worden’
    PREMIUM

    ‘Luchtcir­cu­la­tie in cabines treinen MerwedeLin­ge­lijn zo slecht dat machinis­ten er ziek van worden’

    De luchtcirculatie in cabines van treinen op de MerwedeLingelijn is zo slecht dat machinisten er ziek van worden. Dat zegt het Zuid-Hollandse SP-Statenlid Lies van Aelst, die gesprekken voerde met machinisten en stewards op de lijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Ondertussen lijkt zich een politieke meerderheid af te tekenen voor een miljoeneninvestering om de treinen te vervangen.