Volledig scherm
Arjen Lubach roept in zijn programma dat het tijd is om te stoppen met Facebook, want het bedrijf is volgens hem al lang niet meer te vertrouwen. © VPRO

Nederlanders blijven Facebook trouw

Er heeft geen massale leegloop van Nederlandse Facebookgebruikers plaatsgevonden. Aan de oproep van Arjan Lubach #byebyeFacebook om het socialmediaplatform te verlaten hebben naar schatting 2.000 mensen gehoor gegeven. Dit komt neer op 0,02 procent van alle Nederlandse Facebookgebruikers.

Hoewel Facebook geen dagelijkse cijfers levert over het aantal Nederlandse gebruikers is dit met externe tools wel te schatten. Zo is met de website CrowdTangle te zien hoeveel volgers de grootste Nederlandse nieuwssites op Facebook hebben ingeleverd. Terwijl er gemiddeld 70 nieuwe likes bijkomen op een dag op AD.nl, heeft deze site gisteren 60 likes ingeleverd. Ten opzichte van een gemiddelde dag is de Facebookpagina van het AD 130 likes kwijtgeraakt op een totaal van bijna 460.000 likes. 

Deze trend is ook zichtbaar bij andere Nederlandse nieuwssites op Facebook, die elk honderdduizenden volgers hebben. Gemiddeld verloren de sites 0,01 procent van de likes. Normaal plussen de sites per dag zo'n 0,01 procent, dus dit zou betekenen dat 0,02 procent van alle Nederlandse gebruikers Facebook heeft opgezegd. Op het totaal van 10,8 miljoen Nederlandse gebruikers komt dit uit op iets meer dan 2.000 gebruikers. 

Deze cijfers zijn iets lager dan de steekproeven die NRC en NU.nl hielden onder mensen die zich hadden aangemeld voor de actie van Zondag met Lubach op Facebook.  

Volledig scherm
Aantal paginalikes grootste Nederlandse nieuwssites op Facebook op 12 april 2018. © Crowdtangle