Volledig scherm
Reddingswerkers zoeken naar slachtoffers van het treinongeval in het Taiwanese Yilan op 21 oktober. © EPA

Japanse ramptrein had ontwerpfout

De Japanse fabrikant van de trein die in oktober in Taiwan ontspoorde heeft gezegd dat er een ontwerpfout is ontdekt bij de trein. Door de fout, die waarschijnlijk lag in de bedrading, is het centrale controlesysteem niet gewaarschuwd nadat de machinist een automatische veiligheidsfunctie had uitgeschakeld.

De machinist van de trein bekende in een Taiwanese rechtbank dat hij het snelheidscontrolesysteem eigenhandig had uitgeschakeld. Een medewerker van treinbouwer Nippon Sharyo zei dat er geen probleem is met het automatische veiligheidssysteem zelf. Dat systeem is ontworpen om automatisch te remmen wanneer de trein de maximumsnelheid overschrijdt.

Bij het ongeluk op 21 oktober kwamen achttien mensen om het leven en raakten 187 personen gewond. Er waren 366 passagiers aan boord van de trein. Het voertuig had volgens onderzoekers een snelheid van ongeveer 140 kilometer per uur, op een plek waar zo'n 70 kilometer per uur was toegestaan.

Volledig scherm
Yu Cheng-chung (midden), de machinist van de Puyuma Express die op 21 oktober ontspoorde, knielt samen met enkele familieleden van slachtoffers neer tijdens een herdenkingsdienst. © AFP