Volledig scherm
Bezorgers laden pakketten uit een truck in Peking. © AFP

In vijf minuten drie miljard omgezet op Singles Day

Singles Day, de dag waarop Chinezen cadeautjes kopen voor zichzelf en anderen om te vieren dat ze vrijgezel zijn, is spetterend begonnen voor webgigant Alibaba. Het concern zette in de eerste vijf minuten na middernacht drie miljard dollar om, meldt de krant South China Morning Post.

De speciale feestdag werd rond middernacht, plaatselijke tijd, met een grote tv-show afgetrapt. Toen het twaalf uur werd, stroomden de eerste bestellingen binnen. Het ging niet alleen om consumentenelektronica, maar ook om luxe goederen. Volgens de krant werden er zelfs dure auto's gekocht. Vooral producten van Xiaomi, Apple en Dyson waren populair volgens Bloomberg.

25 miljard 

Vorig jaar zette Alibaba op Guanggun Jie, zoals de dag in het Chinees heet, ruim 25 miljard dollar om. Dat was 39 procent meer dan in 2016.
Singles Day werd in de jaren negentig bedacht door vier studenten. Vanaf 2009 is het een koopfestijn op internet geworden. In dat jaar begon Jack Ma, de oprichter van Alibaba, 11 november te gebruiken om mensen naar zijn internetwinkels te lokken met speciale aanbiedingen.