Familie overleden Mohamed klaagt Belgische supermarkt aan: ‘Mondmasker zou angst opwekken’

De nabestaanden van de 32-jarige Mohamed Nahi, die vorige week overleed aan de gevolgen van het coronavirus, hebben twee advocaten in de arm genomen. De familie gaat juridische stappen ondernemen tegen Colruyt omdat de Belgische winkelketen volgens hen het slachtoffer niet voldoende heeft beschermd. ,,Volgens zijn ploegbaas was het niet nodig om een mondmasker te dragen vanwege zijn jonge leeftijd.”

Mohamed Nahi, die sinds 2009 bij Colruyt werkte stierf in de nacht van 2 april aan de gevolgen van het coronavirus. Volgens zijn zwager Hatim Doghmi had Colruyt zijn werknemer beter moeten beschermen tegen het virus. 

,,Dit is een schandalige situatie”, meent Hatim. ,,Sinds 13 maart zit ons land in quarantaine. Iedereen kent de risico’s, en ook Mohamed kende die. De enige twee plekken waar hij nog aanwezig was, waren z’n werk en zijn woning.”

Geen reden

Mohamed Nahi (32)
Volledig scherm
Mohamed Nahi (32) © DH/Photo News

Daags na de ingevoerde maatregelen vroeg Mohamed aan de verantwoordelijke of het mogelijk was een masker te dragen, meent Hatim. ,,Maar die weigerde dit meteen, want een mondmasker dragen zou bij de klanten enkel angst opwekken. Volgens hem was er geen enkele reden om een masker te dragen aangezien hij nog jong was en dus geen risico zou lopen.”

,,Enkele dagen later voelde Mohamed zich niet goed en testte hij positief. Bij het onderzoek zagen ze dat zijn longcapaciteit maar voor 10 procent was aangetast, dus lieten de artsen hem vanzelfsprekend thuis uitzieken. Elke dag had hij een lichaamstemperatuur van tussen de 38 en 40 graden.”

Na alle media-aandacht die het overlijden van Mohamed kreeg, werd Hatim naar eigen zeggen gecontacteerd door verschillende werknemers van over het hele land die eveneens vertelden dat ze in hun winkel te weinig beschermd worden. ,,In totaal zitten we nu aan zo’n 27 getuigenissen die op dit moment door onze advocaten verzameld worden.”

De familie eist een schadevergoeding. ,,En indien Colruyt niet rond de tafel wil zitten, zullen we met de zaak naar de rechtbank trekken. Door de lakse houding van Colruyt is mijn zwager er nu niet meer.” 

Mensgericht bedrijf

,,We hebben inderdaad eind deze week de spijtige bevestiging gekregen dat een collega uit onze Colruyt-winkel in Vorst thuis in zijn slaap is overleden”, bevestigt woordvoerster Silja Decock van Colruyt. ,,Eerst en vooral gaan onze gedachten uit naar de familie, vrienden en naaste collega’s van het slachtoffer. We zijn hier allemaal erg door aangedaan en zorgen ervoor dat de nodige omkadering en ondersteuning geregeld wordt voor de mensen die nauw met het slachtoffer samenwerkten.”

,,We kunnen alleen maar benadrukken dat we een mensgericht bedrijf zijn en steeds alle maatregelen nauwgezet hebben opgevolgd die de overheid voorschrijft. We zijn op verschillende vlakken verder gegaan dan wat de overheid adviseert en hebben de voorbije weken ook extra maatregelen genomen.”

De winkel heeft tot op heden nog geen officiële klacht ontvangen van de familie. Verder laat Colruyt weten dat ze het winkelpersoneel erg dankbaar is en dat ze er alles aan doet om een zo veilig mogelijk kader te scheppen. ,,Mondmaskers worden ter beschikking gesteld voor de medewerkers die er gebruik van willen maken.”

Bekijk hieronder al onze video's over het coronavirus:

  1. Traangas en rubberkogels bij protesten tegen Braziliaanse president

    Traangas en rubberko­gels bij protesten tegen Braziliaan­se president

    In Brazilië zijn zondag voor het eerst sinds de coronamaatregelen van kracht zijn, groepen mensen de straat op gegaan om te protesteren tegen het regeringsbeleid van president Jair Bolsonaro. Daarbij kwam het in São Paulo en Rio de Janeiro tot confrontaties met aanhangers van de president en met de politie. In São Paulo trad de mobiele eenheid op met traangas en rubberkogels om de rivaliserende groepen uiteen te drijven.