Europa maakt klimaatsprong: reuzepakket voorstellen moet burgers en bedrijven duurzamer maken
De Europese Commissie onthult onder de noemer Fit for 55 in 2030 vandaag een enorm pakket aan klimaatvoorstellen. De ultieme poging om het klimaat naar een hoger plan te tillen, zal grote gevolgen hebben voor EU-burgers en -bedrijven. Het Europese streven is om in 2050 helemaal ‘klimaatneutraal’ te zijn en daartoe de CO2-uitstoot middels de maatregelen drastisch terug te dringen. De vervuiler betaalt, is de strekking van het pakket. Wie verduurzaamt deelt mee in een groene toekomst.
De Nederlandse Eurocommissaris Frans Timmermans, tweede man van de commissie die het klimaat onder de hoede heeft, presenteert het omvangrijke klimaatplan vandaag. Eerder lekte al uit dat in veel gevallen voor de uitstoot van koolstofdioxide zal moeten worden betaald. In de hoop mensen en bedrijven zo aan te zetten zich duurzamer te gedragen. Een deel van dat geld vloeit terug als subsidie.
Zo moeten ook voor vervoer en gebouwen voortaan uitstootrechten worden gekocht. Verkopen van quota wordt lastiger. De energierekening gaat omhoog en fossiele centrales maken plaats voor bijvoorbeeld zonnepanelen en windmolens. Tanken wordt duurder en brandstofauto’s moeten binnen vijftien jaar in de showroom wijken voor stekkerauto’s. Ook de lucht- en scheepvaart moeten meer betalen voor hun uitstoot.
Jaren onderhandelen
Het pakket aan klimaatplannen - waarover gezien de tegenstand nog jaren onderhandeld zal worden voor het Europarlement ze goedkeurt - voorziet in het terugdringen van de CO2-uitstoot door burgers en bedrijven met minstens 55 procent tegen 2030. IJkpunt daarvoor is het uitstootniveau van 1990. Het halen van die reductie in het komende decennium is cruciaal in de doelstelling om tegen 2050 als eerste continent klimaatneutraal te zijn.
Timmermans noemt de komende tien jaar een breekpunt in de strijd tegen de klimaatcrisis. ,,De Europese Unie heeft zich ambitieuze doelen gesteld en vandaag presenteren we hoe we die kunnen bereiken. Om de nodige veranderingen op weg naar een groene en gezonde toekomst teweeg te brengen, zal iedereen zich moeten inspannen. Europa’s transitie zal eerlijk, groen en competitief zijn.’’
‘Welvarende groene toekomst’
Timmermans’ voorstellen moeten de ‘Europese economie en samenleving transformeren voor een eerlijke, groene en welvarende toekomst’, leest het. Hoofdrollen zijn er verder voor een toename in het gebruik van hernieuwbare energie, efficiënter energiegebruik en een snellere uitrol van emissiearme voertuigen. Ook wordt ingezet op een infrastructuur om die mogelijk te maken. Lees: vier miljoen laadpalen.
Praktische gezien betekent dat dat de burger zijn brandstofauto aan de kant zet en in een elektrische auto stapt. De verkoop van auto's met verbrandingsmotoren zou in 2035 verleden tijd moeten zijn. Maar nu al proberen Duitsland en Frankrijk - de landen met de grootste Europese auto-industrie - om aan die datum te morrelen. Beide landen proberen de introductie van de nieuwe EU-uitstootnormen tegen te houden.
Europese Green Deal
Om de burger niet in het harnas te jagen tegen alle klimaatplannen en -regels wordt er een Sociaal Klimaatfonds van 10 miljard euro per jaar opgetuigd. Dat geld komt er door de verkoop van CO2-rechten aan grote bedrijven. Afzonderlijke EU-landen moeten eenzelfde bedrag jaarlijks vrijmaken om de ‘energiearmoede’ onder de bevolking te bestrijden, in de vorm van subsidie op de verduurzaming van woningen.
,,De economie van fossiele brandstof zit tegen haar grenzen aan’’, sprak EC-voorzitter Ursula von der Leyen over de zogenoemde Europese Green Deal. ,,We willen een gezonde planeet achterlaten voor de volgende generatie, net als goede banen en een groei die de natuur niet schaadt’’. Volgens Von der Leyen is Europa daarmee het eerste werelddeel dat een concreet stappenplan op tafel legt.
‘Zo weinig tijd’
Eurocommissaris Timmermans verzucht tegenover de pers dat ‘we zo weinig tijd’ hebben. ,,Zo ontzettend weinig tijd.’’ Hij verwacht niet dat veel van de plannen gaan sneuvelen. Het klimaatdoel voor 2030 ligt immers vast, de vraag is alleen welke maatregelen Europa daar gaan brengen. ,,We hebben geen keuze. Als iets niet bevalt, dan moet men maar met alternatieven komen’’, klinkt het, doelend op mogelijk verzet bij de industrie.
,,Ik blijf erbij: dit pakket, daar redden we het mee’’, zegt Timmermans. ,,Mijn grootste zorg is of we het met voldoende snelheid allemaal ingevoerd krijgen. Dat vergt ook enige snelheid van de wetgevers, de verantwoordelijke ministers en het Europees Parlement. Enig besef dat de tijd dringt is daarvoor noodzakelijk’’. Dat laatste zal volgen de vicevoorzitter ‘de komende jaren alleen maar toenemen’.
Voor Nederlanders
Het demissionaire kabinet gaat ‘heel goed kijken’wat de klimaatplannen in de praktijk voor Nederlanders betekenen. Dat zegt staatssecretaris Dilan Yeşilgöz-Zegerius (Economische Zaken en Klimaat). ,,Daarbij letten we in het bijzonder op de haalbaarheid en betaalbaarheid van voorstellen.”
Het kabinet komt in september met een uitgebreidere reactie op de plannen. Dan beginnen ook de onderhandelingen tussen de EU-lidstaten over de nadere uitwerking van de voorstellen. ,,Nederland heeft zich altijd hard gemaakt in de EU voor 55 procent CO2-reductie in 2030", zegt Yeşilgöz. Omdat klimaatverandering zich niets aantrekt van landsgrenzen, is volgens haar Europese samenwerking nodig. ,,Iedereen moet een bijdrage leveren.”
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Henry Kissinger 100 jaar: ‘Super K’ of oorlogsmisdadiger?
-
PREMIUMMet video1
Klushuis werd gemiddeld 111.000 euro meer waard, maar is het nu nog de moeite?
Een oud huis kopen, opknappen en vervolgens met veel winst weer doorverkopen. Dat doen onervaren klussers in het nieuwe televisieprogramma De moeite waard?!. Maar is het ‘flippen’ van een huis in deze tijd, met dalende huizenprijzen en hoge rentes, nog wel rendabel? -
PREMIUM
Energiemarkt verandert: ‘Juiste moment om over te stappen heeft met je persoonlijkheid te maken’
Dalende energieprijzen, een hogere opzegboete per 1 juni en na lange tijd bieden energieleveranciers weer vaste contracten aan. De energiemarkt verandert, maar wat is nu wijsheid om te doen? Voor meerdere jaren een vast contract tekenen, of toch even wachten in de hoop dat de prijzen nog verder dalen? Twee experts geven hun advies. ,,Momenteel heb je nog niet heel veel keuze in energiecontracten, maar ik verwacht dat dit vanaf 1 juni wel komt.” -
Peruaanse politie neemt lading ‘nazi’-cocaïne in beslag die onderweg was naar België
De Peruaanse politie heeft tientallen pakketjes van in totaal 58 kilo cocaïne in beslag genomen, die klaar stonden om verscheept te worden naar België. De drugs zaten verpakt in pakjes ter grootte van een baksteen met daarop een nazivlag en het woord Hitler. -
PREMIUM
Allerlaatste dag voor de acceptgiro. Maar je hoeft niet, zoals velen denken, per se online te bankieren
Vandaag is de laatste dag dat banken nog acceptgiro’s verwerken. Vanaf morgen is de betaalmethode definitief verleden tijd. Waarom verdwijnt de acceptgiro en wat zijn andere opties? Dat vragen we aan Berend Jan Beugel van de Betaalvereniging en Jurriën Beerda van ouderenorganisatie ANBO. ,,Veel consumenten realiseren zich niet dat er ook een alternatief is.”
-
Beer die hardloper (26) in Italië doodde voorlopig niet afgemaakt
-
-
-
Waar is Van Goghs beroemde schilderij van 62 miljoen dollar?
Eén van de laatste kunstwerken van Vincent van Gogh werd negen jaar geleden geveild in New York. Maar de koper bleek niet de koper. En het schilderij is spoorloos. -
PREMIUM
Turkse jongeren snakken naar vrijer Turkije: ‘Als Erdogan wint, kan ik hier niet langer blijven’
Turkije maakt zich op voor de finale van de hooggespannen presidentsverkiezingen. Zondag gaan Turken voor de tweede keer naar de stembus. Erdogan heeft de beste papieren om opnieuw te winnen. Maar de oppositie blijft hoop houden. Er hangt veel vanaf, vooral voor jongeren die snakken naar een economisch stabieler en vrijer Turkije.