Volledig scherm
© ANP

EU: Telecommarkt is wereld van bedrog

Het online aanbod voor vaste en mobiele telefonie, internet en audio- en videostreaming is een wereld van bedrog. Uit een screening van 207 in deze sector actieve websites blijkt volgens de Europese Commissie dat maar liefst 163 daarvan mogelijk inbreuken plegen op het EU-consumentenrecht.

In de helft van de gevallen gaat het om zogenaamd gratis of in prijs verlaagde diensten binnen een pakket, terwijl het in feite om een bundel gaat. In andere gevallen ontbreekt een regeling voor geschillenbeslechting of kunnen de online aanbieders de contractuele voorwaarden eenzijdig veranderen, zonder dit te motiveren of zelfs maar aan de consument te melden. Of het gaat om combinaties van gebreken. 

,,De screening bevestigt dat websites de consument misleiden met reclame voor nepaanbiedingen en door informatie die nodig is om een bewuste keuze te maken achter te houden. Ik ga ervan uit dat de foute en misleidende informatie zo snel mogelijk wordt gecorrigeerd en de sector de consumentenregels volledig in acht neemt”, aldus Eurocommissaris voor Consumentenzaken Vera Jourová. 

De informatielacunes waarover zij klaagt, betreffen bijvoorbeeld automatische contractverlengingen en regels voor compensatie of terugbetaling als de dienst niet voldoet aan wat is overeen gekomen.

Grote schoonmaak

Jourová wil snel een grote schoonmaak, omdat consumenten hun mobiele telefoon en internet dagelijks gebruiken en dus de aanbieders moeten kunnen vertrouwen. Dat is nu niet het geval. Aan onjuiste informatie bijvoorbeeld over gratis of in prijs verlaagde diensten maakt één op elke twee aanbieders zich schuldig. Uit eerder onderzoek twee jaar geleden bleek al dat consumenten nergens zoveel problemen en nadeel ondervinden als op de telecommarkt.

De nationale instanties voor consumentenbescherming die met de Commissie dit onderzoek deden, lopen de komende tijd de 163 ‘foute’ websites na om hen, zoals Jourová dat noemt, ‘weer in het gareel’ te brengen. De Commissie en de nationale diensten kwamen tot hun bevindingen na een zogenaamde ‘bezemactie’, een EU-brede screening van websites waarvan ze er elk jaar één doen.

Bij vorige gelegenheden zijn onder meer vergelijkingswebsites in de reissector, de online ticketverkoop en waarborgen voor elektronica onder de loep genomen.