Volledig scherm
737 Max vliegtuigen van de maatschappij Southwest. © AFP

Boeing: fouten in vluchtsimulatiesoftware 737

Vliegtuigmaker Boeing heeft toegegeven dat er fouten zaten in de software voor vluchtsimulaties van de Boeing 737 Max. Piloten die hebben geoefend met de simulatiesoftware zijn daardoor alsnog niet goed voorbereid op vliegen in de het toestel. Vorige week liet Boeing nog weten dat het bedrijf al een jaar voor de crash met de 737 Max 8 in Indonesië wist van problemen met een alarmsysteem in het toestel.

,,Boeing heeft de vluchtsimulatiesoftware verbeterd en exploitanten extra informatie gegeven om er zeker van te zijn dat de ervaring gelijk is aan de verschillende omstandigheden in de lucht”, laat de vliegtuigmaker weten over het meest recente probleem rondom de 737 Max 8. De fouten zijn volgens Boeing inmiddels gecorrigeerd. 

Een woordvoerder van de pilotenvakbond van American Airlines, een maatschappij die eigenaar is van meerdere toestellen, reageerde in de New York Times gepikeerd. ,,Iedere dag is er vers nieuws over iets wat niet is gemeld of is fout gegaan, of niet compleet was”, aldus Dennis Tajer. De machines waarin piloten de gesimuleerde vluchten uitvoeren zijn niet gebouwd door Boeing, maar het bedrijf levert wel aanwijzingen voor de bouw van de cabines, naast de software, zodat oefenvluchten voor piloten zo realistisch mogelijk zijn.

Het falende alarmsysteem wordt volgens Boeing ook aangepakt. Het bedrijf was ervan uitgegaan dat alle afgeleverde vliegtuigen dit systeem hadden gekregen, maar het bleek slechts een standaardvoorziening te zijn in toestellen die een optionele sensor hadden. Deze sensor werd alleen aangebracht als de klant daarom vroeg. Maar liefs 80 procent van de 738 Max 8-toestellen blijkt geen sensor te hebben. Daardoor gaat er geen alarm af als er fouten optreden. Ondanks deze vergissing houdt Boeing vol dat de vliegtuigen veilig waren.

Bij twee ongelukken met de Boeing 737 Max, in Indonesië en Ethiopië, kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Beide ongevallen kwamen door een softwarefout die de punt van het vliegtuig naar beneden bleef drukken. De piloten hadden een alarmlicht moeten zien in de cockpit, maar dat bleek maar bij 20 procent van de toestellen aan te gaan.

400 Boeing 737's staan sinds half maart aan de grond, hetgeen de luchtvaartmaatschappijen die deze toestellen eerder hebben aangeschaft flinke schade oplevert. Zij bezinnen zich op manieren om deze schade op Boeing te verhalen. Ook is het bedrijf aangeklaagd door nabestaanden van de beide vliegrampen.

Bekijk hier de reacties op het tweede ongeluk met de Boeing 737 Max:

  1. Experts: Franse koning Lodewijk IX stierf omdat hij bloedhekel had aan Afrikaans eten

    Experts: Franse koning Lodewijk IX stierf omdat hij bloedhekel had aan Afrikaans eten

    Bijna 750 jaar na zijn overlijden hebben wetenschappers eindelijk vast kunnen stellen waaraan de heilig verklaarde Franse koning Lodewijk IX (de negende) in het jaar 1270 overleed. Volgens een team experts onder leiding van de Franse forensisch patholoog Philippe Charlier stierf de vorst in de tegenwoordige Tunesische hoofdstad Tunis, omdat hij Afrikaans eten haatte, uit principe weinig at en daardoor een extreem vitaminetekort en vervolgens dodelijke scheurbuik ontwikkelde.
  2. Niet gewekte vrouw nacht opgesloten in ijskoud en aardedonker vliegtuig

    Niet gewekte vrouw nacht opgesloten in ijskoud en aardedon­ker vliegtuig

    Een jonge vrouw heeft een nacht opgesloten gezeten in een verlaten vliegtuig op de Canadese luchthaven Toronto Pearson International Airport. Tiffani Adams was in slaap gevallen tijdens een korte vlucht van Québec naar Toronto, maar na de landing zag het personeel aan boord haar over het hoofd. Vervolgens werd het toestel van luchtvaartmaatschappij Air Canada op slot gedraaid, waarna het vliegtuig veranderde in een ijskoude, donkere plek waaruit het lastig ontsnappen bleek.