Zuidelijke rondweg in Breda ondertunnelen of 'pappen en nathouden'? Het spant erom
Wat doet de stad met de zuidelijke rondweg? Valt donderdag een besluit over een investering van 3 miljoen om op de koppen van de tunnelbak de doorstroming te verbeteren? Bewoners zeggen nee en willen ondertunneling onderzocht zien. De politiek twijfelt. Een beschouwing.
De politiek
Krijgt wethouder Boaz Adank (VVD) een meerderheid achter zich? Adank schermt ermee dat andere opties voor betere doorstroming veel en veel duurder zijn. De in de jaren zestig gebouwde tunnelbak, die dertig jaar geleden nog 'de kankerweg' heette en met de aanleg van de A58 werd afgewaardeerd van vierbaans- naar tweebaansroute, terug opwaarderen naar vierbaansweg kost volgens hem 40 miljoen euro.
Als je dat al zou willen. Een tunnel (1.4 km) kost grof geschat 200 tot 250 miljoen euro. Veel partijen zijn kritisch en twijfelen aan de uitleg. Caspar Rutten (CDA) bijvoorbeeld wil alternatieven, zoals een tunnel, beter onderzocht zien. Partijgenoot Lambert van Nistelrooij, Europarlementariër, komt maandag naar Breda: ,,Dan kijken we naar Europese subsidie voor een tunnel.''
De verkeersdeskundige
Ruud Hornman, verkeersdeskundige aan de NHTV in Breda over wat voorligt: ,,Dit lijkt op pappen en nathouden. Ik voel met iedereen mee die zegt dat dit een lapmiddeltje is.''
Een tunnel? ,,Er is nu wel de gelegenheid de ellende op een efficiënte manier op te lossen. Overkappen, ventileren, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.'' 200 tot 250 miljoen? ,,Ik vind dat lastig in te schatten. De vraag is: vind je private partijen die er belang bij hebben mee te doen? Op de noordelijke rondweg zit veel bedrijvigheid, daar zou dat makkelijker gaan.
De zuidelijke rondweg gaat door bewoond gebied. Je moet een mogelijke bron van inkomsten zoeken. Private partijen die zeggen, die locatie trekt ons aan. Dat zou zeker een onderzoek waard zijn. Voor een groep studenten zou dit een heel leuke casus zijn. Wat zijn de kosten en zijn private partijen te vinden?''
De bezwaarmakers
Er zijn zo'n 150 protesthandtekeningen verzameld aan de rondweg, er wordt gedreigd met de rechter. Want helpen de maatregelen? Nee, zeggen de mensen stellig. Ze vrezen voor meer vastlopers bij de tunnelbak, die twee keer eenbaans blijft. Een flessenhals. Meer luchtvervuiling en geluid.
,,Modellen, aannames. Het druipt er vanaf. Het is een lapmiddel. Zijn alternatieven onderzocht? Kom met een visie, denk na over een betere oplossing, bijvoorbeeld ondertunneling'', zegt Lawrence van Woensel, woordvoerder van bewoners. Schrikbeeld: terug naar de jaren tachtig, naar 'de kankerweg'. ,,Gaan we daar straks over vijf jaar weer naar terug, als blijkt dat het allemaal niet helpt. Naar vier rijbanen?''
De tunnelbouwer
Leo van Tol van ingenieursbureau Bovon Breda heeft zich gemeld bij de gemeente. De 82-jarige Van Tol werkte in de tunnelbouw (Ballast Nedam) en is bedenker van het Bovon-systeem: een machine die zichzelf door de grond trekt. Hij heeft principe-opdrachten in Alkmaar en Wateringen. ,,Verzonken wegen met kap erop, onderdoorgangen. Breda is ideaal, zandgrond, drie meter boven het grondwater.''
Een route onder de Baronielaan (en Mark) en Fatimaplein door kost respectievelijk 8 tot 10 en 4 miljoen euro, berekent Van Tol. ,,Ieder 150 meter, langer moet je voldoen aan de Tunnelwet, met beveiliging en ventilatoren. Dan wordt het duurder.'' Een onderdoorgang van 1.4 kilometer, twee keer eenbaans? ,,Die kosten moet ik nog berekenen, ik denk aan 30, 40 miljoen euro. Maar ook in dat geval zijn onderbrekingen mogelijk.'' Woningbouw en groen erop? ,,Dat kan, eventueel met een private partij, zoals bij wel meer tunnels gebeurt.'' 250 miljoen? ,,Dan praat je over een boortunnel, zo'n tunnelinstallatie maakt het ontzettend duur.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
vragen en antwoorden
Over 5 tot 10 jaar opnieuw file op zuidelijke rondweg Breda
BREDA - De beoogde maatregelen aan de zuidelijke rondweg in Breda zorgen voor de komende vijf tot tien jaar voor een betere doorstroming. Na die tijd zijn er waarschijnlijk nieuwe maatregelen nodig. Dat is donderdag door B en W bekendgemaakt. Het dossier is zwaar beladen. -
met video
Vaten drugsafval gedumpt in hartje Bavel
BAVEL - Nu eens een keer niet in het buitengebied, in een bos, maar middenin een dorp. Vrijdagochtend vroeg is op het parkeerterrein aan de Lange Vore in Bavel gedumpt drugsafval gevonden. Vlakbij twee basisscholen. -
PREMIUM
Vrees is waarheid geworden: NAC weken zonder aanvalsleider
Zijn slechte voorgevoel was niet zonder reden. De tegen Jong AZ uitgevallen Jort van der Sande zei te vrezen de mooiste wedstrijden van het seizoen te moeten missen en heeft daarin gelijk gekregen.
-
PREMIUM
Acteur Peter Vandemeulebroecke met verbluffende deegcapriolen in thuisstad Breda
Meelstof en deegklodders vliegen in het rond bij de fenomenale theaterperformance ‘Deeg’. De in Breda woonachtige acteur Peter Vandemeulebroecke en kompaan Jef Van gestel vervullen een heldenrol. Te zien in Tilburg en Breda. -
-
-
Aanpak zuidelijke rondweg Breda blijft onderwerp van gesprek
BREDA - Het debat over de aanpassing van de zuidelijke rondweg voor een betere doorstroming gaat komende donderdag, 18 januari, door. Er is twee uur vrijgemaakt om vragen van politieke partijen te beantwoorden. Volgende week donderdag volgt dan nog een debat met bewoners aan de route. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen?
In samenwerking met indebuurt Breda
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer