Volledig scherm
Arrivabussen op het NS-station van Breda. © Arriva Nederland

Studenten als buschauffeur en dorpen beter bereikbaar houden: Arriva denkt met Buas mee over beter ov

BREDA - Terwijl stadslijn 325 zich weer vast rijdt in de vroege spits op de Claudius Prinsenlaan in Breda, tekenen bestuursvoorzitter Anne Hettinga van Arriva en zijn evenknie Elizabeth Minneman van de Breda University of Applied Sciences (Buas) een overeenkomst om samen op zoek te gaan naar ‘nieuwe mobiliteitsoplossingen voor het openbaar vervoer van de toekomst’.

Quote

Onze studenten hebben overal hun voelsprie­ten.

Elizabeth Minneman, Bestuursvoorzitter Breda University of Applied Sciences

Dat klinkt behoorlijk abstract, maar op termijn kan het betekenen dat studenten van wat tot voor kort de NHTV was een manier vinden om buslijnen naar kleine dorpen tóch overeind te houden. Dat Arriva daarbij de samenwerking met de Bredase hogeschool zoekt is logisch, zegt Arrivabaas Hettinga: ,,Studenten zijn dan ook ervaringsdeskundigen. Zij stellen de relevante vragen voor de toekomst.’’

,,Onze studenten hebben overal hun voelsprieten en bezitten bovendien een innovatieve spirit. Daar wordt de consument op termijn beter van’’, zegt Buas-voorzitter Minneman.

Hoog tijd

Volledig scherm
Anne Hettinga van Arriva en Elizabeth Minneman van de Breda University of Applied Sciences bij het tekenen van hun samenwerkingsovereenkomst. © BN DeStem

Het wordt hoog tijd om na te denken over nieuwe manieren van vervoer. Zowel Arriva als Buas zijn er van overtuigd dat de balans tussen werk, studie en privé in combinatie met intensief gebruik van sociale media en een stijgende welvaart ‘nieuwe uitdagingen’ met zich meebrengen. Daarom gaan vervoerder en school op zoek naar manieren waarop trein, bus, fiets en auto op elkaar aangesloten kunnen worden. 

Het moet ook weer niet te moeilijk worden: een geniaal stukje maatwerk voor de experts moet voor de doorsnee-busreiziger ook te begrijpen zijn.

Daarom is Hettinga blij met de bijdrage van de Buas-studenten, Hij hoopt dat ze niet alleen in hun studie gaan nadenken over de toekomst van het openbaar vervoer: ,,We hebben te maken met dagelijkse problemen, zoals een gebrek aan chauffeurs. Nu tappen studenten als bijbaan nog een biertje in het weekeinde, maar ze kunnen ook op de bus aan de slag. Dan zien ze meteen waar we dagelijks tegenaan lopen en kunnen ze nadenken over een oplossing.’’

Ook meerijden

De provincie Brabant is op dit moment ook bezig met het opstellen van een nieuw openbaar vervoersbeleid. Dat beperkt zich niet tot het laten rijden van bussen. Ook meerijd-diensten en deelauto’s en -fietsen worden onderdeel van het aanbod. Bovendien moet Arriva binnenkort weer het gevecht aan om de ‘concessie’ West-Brabant te behouden. Dan kan de vervoerder maar beter goed beslagen ten ijs komen. Overigens zegt Hettinga dat deze aanbesteding van het busvervoer in West-Brabant zeker geen reden is om samenwerking te zoeken met de Buas: ,,Zeker niet. Dat is een foute invalshoek.’’

In samenwerking met indebuurt Breda