Volledig scherm
De tijdelijke spoorbrug over de spoorlijnen die leidt naar de Willemstraat. foto Ron Magielse/het fotoburo

Sprint bouwers station Breda om planning te halen

BREDA - De bouw van het station heeft behoorlijk last van de aanhoudende vorst.

Dat meldt woordvoerder René Vegter van Prorail. Bepaalde werkzaamheden hebben vertraging opgelopen. Om de planning te kunnen halen, heeft de aannemer een sprint ingezet. Voor het werk aan het nieuwe station zijn harde afspraken gemaakt met vervoerder NS. Die heeft er de laatste maanden spoor 8 voor vrij gehouden. Zo kon er veilig worden gewerkt aan de noordzijde van het bouwterrein dat grenst aan perron en rails.

Om een spoor vrij te kunnen maken, worden lang tevoren afspraken gemaakt. Die moeten, om het treinverkeer (landelijk) in goede banen te kunnen leiden, nauwgezet worden nagekomen. Afspraak is dat in Breda spoor 8 precies op 20 mei weer kan worden gebruikt. Het werk moet dan klaar zijn. Om dat voor elkaar te krijgen zijn de werktijden verlengt van 07.00 uur in de ochtend tot 19.00 uur in de avond. Ook wordt er op sommige zaterdagen gewerkt. En een enkele keer is het zelfs noodzakelijk om door te gaan tot de zon volledig onder is.

Dat geldt bijvoorbeeld voor het storten van vloeren. Dat is werkt, vertelt Vegter, dat in één keer moet gebeuren. "Je kunt het niet even laten liggen om er de volgende dag mee door te gaan." Dan worden de vloeren niet egaal. Vanavond al kan het zijn dat de aannemer daarom het werk na 19.00 uur laat doorgaan. De gehele planning is niet in gevaar. Het station wordt, als alles goed gaat, in 2016 opgeleverd.

Meer in ons dossier Station Breda

In samenwerking met indebuurt Breda