Volledig scherm

SP vraagt om actie geluidsoverlast Breda

BREDA - De SP-fractie in Breda vindt dat B en W best een 'signaal' aan Den Haag mogen afgeven over de geluidsoverlast die de HSL in combinatie met de A16 maakt. De partij vraagt of het college de conclusies onderschrijft van een onderzoek van de Universiteit Gent, dat in opdracht van Geen Gehoor Regio Breda is uitgevoerd.

Op zes plekken aan het spoor, in Overa, Effen, Princenhage, Prinsenbeek en de Haagse Beemden, maakt de Thalys samen met het verkeer op de A16 te veel lawaai. De inrichting van de verkeersbundel deugt volgens Geen Gehoor niet.De schermen zijn soms te laag, staan naar buiten gekeerd en niet naar binnen, zijn niet voorzien van absorberend materiaal en bij Effen en Overa staan de schermen door de A16 te ver van het spoor. De flitstrein rijdt trouwens niet op kiezelspoor, zoals in het Tracébesluit staat, maar op een betonnen plaat, wat volgens Geen Gehoor extra geluid en trillingen veroorzaakt.

De SP in de Tweede Kamer vraagt op haar beurt, naar aanleiding van het onderzoek, eveneens uitleg van het kabinet. De geluidwering op de bundel HSL/A16 is afgestemd op, zoals dat heet, de meest constante geluidsbron, dat is de A16. Maar volgens de nieuwe geluidswet Swung moet afzonderlijk naar geluidsbronnen gekeken worden, naar trein en autoverkeer.

Bewoners op nogal wat locaties in het land ondervinden volgens de SP ernstige overlast van een optelsom van geluid en 'onwettig' verkeerslawaai. Wethouder Wilbert Willems laat weten de beantwoording in de Tweede Kamer af te wachten alvorens met een reactie te komen. Intussen heeft Geen Gehoor de Technische Universiteit Delft gevraagd nader onderzoek te doen naar de inrichting van de bundel HSL/A16.

In samenwerking met indebuurt Breda