Serious Request levert Breda 8,7 miljoen euro op

BREDA - Breda heeft volop geprofiteerd van 3FM Serious Request in de binnenstad afgelopen december. In totaal leverden de 560.000 bezoeken aan het evenement 8,7 miljoen euro op voor de lokale economie. Opvallend: dat is nagenoeg hetzelfde bedrag dat werd opgehaald voor het goede doel.

Volledig scherm
20161223 - Breda - Foto: Ramon Mangold/ Pix4Profs - 3FM, Serious Request 2016, Glazen Huis - Drukte op de Grote Markt bij het Glazen Huis. © Foto: Ramon Mangold

Het Glazen Huis van 3FM stond van 18 tot en met 24 december 2016 op de Grote Markt in Breda. Daarbij werd 8.744.131 euro opgehaald voor de bestrijding van longontsteking bij kinderen. Gedurende die periode heeft de gemeente Breda in samenwerking met de NHTV onderzoek gedaan naar de economische impact van het evenement. Een jaar eerder, in 2015, stond het Glazen Huis in Heerlen.

Dit zijn de belangrijkste cijfers van 7 dagen Serious Request in Breda:

Bezoekers
- 559.255 bezoeken aan de Bredase binnenstad (Heerlen 2015: 638.000)
- 353.879 unieke bezoekers aan de binnenstad (Heerlen 2015: 360.100)
- 33,5 jaar was de gemiddelde leeftijd
- 57,5 procent was vrouw, 42,5 procent man
- 65,7 procent kwam uit Breda, 34,3 procent kwam van buiten Breda

Bestedingen
- 8.653.025 euro werd in totaal door alle bezoekers in de binnenstad besteed (Heerlen 2015: 4,2 miljoen)
- 36,65 euro werd per dag per bezoeker in de binnenstad besteed
- daarvan is 17,80 euro besteed aan horeca, 14,20 euro aan retail en 4,65 euro aan parkeren

Waardering
- 7,9 was het gemiddelde rapportcijfer dat de bezoekers het evenement gaven
- 8,3 was het gemiddelde rapportcijfer dat de bezoekers de sfeer in de binnenstad gaven

Communicatie grootste verbeterpunt

Wethouder Boaz Adank (VVD) is verheugd met de opbrengst voor de stad, uitgaven die zonder het evenement niet waar gedaan. De 8,7 miljoen euro aan economische impact is flink hoger dan de editie van Serious Request in Heerlen, een jaar eerder. Daar leverden iets meer bezoekers een bedrag  van 4,2 miljoen euro op voor de stad. 

Maar hij ziet in de evaluatie ook belangrijke verbeterpunten: ,,De communicatie naar bewoners toe moet absoluut beter. We wilden alle informatie in één keer communiceren, met als gevolg dat betrokkenen vaak pas op het laatste moment geïnformeerd werden. Dat kan anders door tussentijds met berichtgeving te komen. Hierin moeten echt stappen ondernomen. Dit nemen we dan ook zeker mee in het vaststellen van de nieuwe evenementennota.''

Volledig scherm
2016-12-24 22:31:30 BREDA - Domien Verschuuren, Tijn en Frank van der Lende vieren feest. 3FM djs Domien Verschuuren en Frank van der Lende tonen het opgehaalde eindbedrag op het podium bij het Glazen Huis, waar ze de afgelopen zes dagen live radio hebben gemaakt en geld hebben opgehaald voor Serious Request. ANP KIPPA SANDER KONING © ANP

Veiligheidskosten flink hoger

Tegenover de opbrengst van 8,7 miljoen staat een kostenpost van 850.000 euro voor de veiligheid, bereikbaarheid en organisatie van het evenement. Bijna drie keer zoveel dan de gemeente vooraf had begroot (300.000). Hoe kan dat? ,,We zitten er inderdaad flink overheen'', zegt Adank. ,,Maar als je het relateert aan de veranderingen in de wereld, onder meer door terroristische aanslagen (de aanslag in Berlijn vond plaats op het moment dat het Glazen Huis in Breda stond), dan relativeert het weer. De komst van de koning kostte de gemeente Tilburg 1 miljoen euro aan veiligheidskosten. Als je ziet wat wij als Breda dan kwijt zijn aan een meerdaags evenement, dan valt dat alles mee.''

,,Daarnaast,'' vervolgt de wethouder, ,,was de evaluatie van Serious Request in Heerlen 2015 nog niet gereed toen wij de kosten raamden. Daar waren de veiligheidskosten rond 7,5 ton, zo bleek. Ook in het marktaandeel van 3FM als radiozender is snel afgenomen. Dat bewijst het belang van een evaluatie.''

Geen 100.000 bezoekers per dag

Aan de hand van de informatie die de organisatie van Serious Request de gemeente Breda voorschotelde, werd geschat dat 100.000 bezoekers per dag naar Breda zouden komen. Dat aantal is bij lange na niet gehaald. Adank: ,,Die schatting was te hoog, had beter omstreeks de 50.000 kunnen zitten. Daarin zit nog een leerpunt voor ons: we moeten beter controleren of daadwerkelijk klopt wat er staat in de informatie die we krijgen. Daar zijn we nu te makkelijk van uitgegaan.'' 

Als het bezoekersaantal lager was ingeschat, had Adank sommige zaken anders aangepakt. ,,Het parkeren bijvoorbeeld, dat hadden we dan in eigen hand gehouden.'' Of de bezoekersaantallen lager uitvielen doordat Serious Request dit jaar niet plaatsvond in de kerstvakantie, zoals in de jaren daarvoor, laat hij in het midden. ,,Die vraag is aan 3FM om te beantwoorden.'' 

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Als wel ergens de burgemeester persoon van het jaar is, dan is het in Oosterhout
    PREMIUM
    Column

    Als wel ergens de burgemees­ter persoon van het jaar is, dan is het in Oosterhout

    Als wel ergens de burgemeester ‘persoon van het jaar‘ is, dan is het in Oosterhout. Marcel Fränzel ontpopte zich daar in zijn tien maanden als waarnemend burgemeester tot kameraad van alle inwoners. Iemand die uit oprechte belangstelling een praatje met je maakt in het zwembad of tijdens carnaval. Dat altijd vriendelijke maatje hadden de mensen wel nodig. Want de stad trok begin dit jaar vooral negatieve aandacht, nadat bleek dat Stefan Huisman als burgemeester handtastelijk was richting vrouwen en bacootjes als koffie dronk. Uiteraard moest Huisman het veld ruimen.

In samenwerking met indebuurt Breda