Treinreizigers tussen Breda, Tilburg en Boxtel zijn de komende drie maanden iets langer onderweg.
Volledig scherm
Treinreizigers tussen Breda, Tilburg en Boxtel zijn de komende drie maanden iets langer onderweg. © ANP

Reizigersorganisatie Rover baalt van langzamer rijdende intercity's als maatregel tegen trillingen

De treinen tussen Breda, Tilburg en Boxtel rijden sinds kort langzamer door een proef van de NS om trillingshinder tegen te gaan. Tot ongenoegen van reizigersorganisatie Rover.

De snelheid van de treinen is teruggebracht van 140 naar 115 km/uur. Hiermee wil NS bekijken of de klachten over trillingshinder onder bewoners in Oisterwijk, Dorst en Rijen afnemen. De proef duurt minimaal 3 maanden. Maar Rover vreest echter dat de snelheidsverlaging langer kan duren omdat de trillingshinder wordt verweten aan de locomotieven voor de treinen. Die worden pas vanaf 2021 vervangen door nieuwe intercity’s. Rover sluit niet uit dat tot die tijd er langzamer gereden zal blijven worden.  

Door de proef vertrekken de intercity’s op het traject Eindhoven - Den Haag, waar de treinen tussen Breda, Tilburg en Boxtel onderdeel van uitmaken, één minuut eerder uit Eindhoven en komen de intercity’s uit Den Haag Centraal een minuut later aan. Volgens Rover is daardoor de aansluiting in Eindhoven op de intercity’s van en naar Venlo korter en daarmee extra kwetsbaar. Bovendien, zo stelt de reizigersorganisatie, ,,wordt de reistijd voor duizenden reizigers per dag tussen Brabant en de westelijke Randstad hierdoor langer.‘’

Op verzoek van Rover heeft NS wel toegezegd dat machinisten bij vertraging wel 140 km/uur mogen rijden om de vertraging in te lopen.

In samenwerking met indebuurt Breda