Volledig scherm
Nieuwbouw langs het spoor in Breda. © RAMON MANGOLD

ProRail: beperk bouwen langs spoor in Brabant

BREDA - Voorkomen is beter dan genezen. Daarom vraagt ProRail aan de provincie en de gemeenten in Brabant om bij het maken van bouwplannen meer ruimte vrij te houden langs het spoor. En als het toch niet anders kan, investeer dan in trillingswerende wanden of in aanpassingen in de fundering van nieuwe woningen.

Dat staat in een brief die Wendy de Wild, directeur ProRail regio Zuid, heeft gestuurd aan Provinciale Staten in Den Bosch.

De ProRail-directeur brengt twee onderwerpen onder de aandacht. Om te beginnen wil ze het aantal spoorwegovergangen verminderen, onder het motto: ‘de beste overweg is géén overweg’. Voor het zo ver is moet wel een aantal knelpunten worden opgelost. Dat kan alleen in overleg met provincie en gemeenten.

Quote

Omwonenden vinden het spoor een plezierige buur als ze zelf vaak de trein nemen.

Wendy de Wild, Directeur ProRail regio Zuid

Het is De Wild opgevallen dat de Brabantse steden grote woningbouwambities hebben. Zo wil Breda in vier jaar tijd zesduizend woningen bouwen. Een groot deel daarvan komt terecht in spoorzones. Aantrekkelijke locaties, zegt de ProRail-directeur: ,,Omwonenden vinden het spoor een plezierige buur als ze zelf vaak de trein nemen. Maar ze ervaren ook overlast en maken zich zorgen over het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor.’’

Gezamenlijke puzzel

Ook wijst ze op trillingen van passerende treinen: ,,Meer bebouwing langs het spoor en meer treinen, leidt tot meer overlast bij bestaande en nieuwe ‘buren’. Dat is een gezamenlijke puzzel.’’

Er moeten ‘bewuste keuzes’ worden gemaakt, meldt de ProRail-topvrouw. Onder meer door meer ruimte vrij te houden langs het spoor.

In samenwerking met indebuurt Breda

Poll

'NAC moet met trainer Ruud Brood doorgaan in de eerste divisie'

'NAC moet met trainer Ruud Brood doorgaan in de eerste divisie'

  • Eens (80%)
  • Oneens (20%)
8072 stemmen