Verkeer op de zuidelijke rondweg.
Volledig scherm
Verkeer op de zuidelijke rondweg. © Ralph van Wolffelaar

Over 5 tot 10 jaar opnieuw file op zuidelijke rondweg Breda

vragen en antwoordenBREDA - De beoogde maatregelen aan de zuidelijke rondweg in Breda zorgen voor de komende vijf tot tien jaar voor een betere doorstroming. Na die tijd zijn er waarschijnlijk nieuwe maatregelen nodig. Dat is donderdag door B en W bekendgemaakt. Het dossier is zwaar beladen.

Het derde debat over de zuidelijke rondweg liet donderdagavond wederom zien dat de politiek kritisch is en bewoners, die eerder al met de rechter dreigden, zich blijven verzetten. 

Het verkeer op de 'stedelijke ontsluitingsroute' groeit 1,5 procent per jaar. Er rijden nu 36.000 auto's per etmaal, dat gaat naar 44.000 voertuigen in 2030. Met maatregelen ter hoogte van de kruispunten Baronielaan en Fatimaplein met opstel- en invoegstroken (drie miljoen euro) wordt voorkomen dat de wachtrijen bij de tunnelbak jaarlijks met zestig meter groeien en de files nog langer worden, stellen B en W. 

Positief effect

Donderdag werd duidelijk dat het effect van betrekkelijk korte duur is. ,,De verwachting is dat de maatregelen voor vijf tot tien jaar een positief effect hebben. Na deze periode zullen er weer (te) lange wachtrijen in de spitsperiodes gaan ontstaan waardoor het sluipverkeer weer ongewenst zal gaan toenemen'', antwoorden B en W op vragen uit de politiek. 

Wachtrijen

Patrick Smans (D66) gisteravond over het voorstel: ,,Dit is dus een doekje voor het bloeden.'' Wethouder Boaz Adank (VVD) pareerde: de tunnelbak naar vierbaansroute kost 40 miljoen euro en ondertunneling tussen de 200 en 250 miljoen. ,,Dat zijn bedragen die we niet onderzoeken als de wens er niet ligt. We willen de wachtrijen bij de stoplichten terugdringen, de doorstroming verbeteren. We optimaliseren binnen het gestelde budget. Dit zijn de maximale mogelijkheden.'' 

Flessenhals

Caspar Rutten (CDA): ,,Maar hoe wordt de flessenhals bij tunnelbak opgelost?'' Antwoord wethouder: de capaciteit wordt vergroot en er komt een dosseersysteem in de stoplichten om stilstaan in de tunnelbak zoveel mogelijk te voorkomen, voor een betere lucht. Bewoner Lawrence van Woensel, die vreest dat het alleen maar erger wordt met files en luchtvervuiling en geluid, sprak in: ,,Geen antwoorden, geen actueel onderzoek, ook niet naar alternatieven. Feitelijk wordt er omheen gedanst. Doe je hiermee recht aan burgers van Breda?'' Volgende week volgt besluitvorming.

Nieuwsapp
Download de gratis nieuwsapp van BN DeStem en blijf zo altijd en overal op de hoogte van het laatste (sport)nieuws. 24 uur per dag al het nieuws uit uw buurt of stad en het belangrijkste nieuws uit binnen- en buitenland. Gratis, overzichtelijk en snel! Download de app hier voor iOS en hier voor Android!

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Breda