Volledig scherm
Fietsers en ook voetgangers hebben voorrang op het zebrapad op de kruising Willemstraat/Academiesingel. Toch gebeuren er ongelukken. Volgens de Fietsersbond omdat automobilisten niet in de gaten hebben hoe de voorrangssituatie in elkaar steekt op die locatie. © Edwin Wiekens info#photed.com

Onveilig gevoel Bredase fietsers verklaard: ‘Breda is van oudsher een autostad’

BREDA - 29 procent van de Bredase fietsers voelt zich niet veilig als ze door hun stad fietsen, zo blijkt uit ANWB-onderzoek. Ruud Hornman, docent Dynamisch Verkeersmanagement aan de Bredase hogeschool NHTV, kan zich dat wel voorstellen en noemt ook een oorzaak. ,,Breda is van oudsher toch wel een autostad. De gemeente is nu wel druk bezig met een transitie, maar het doet nog wel even pijn.’’

Quote

Als je serieus vermijd­baar autover­keer buiten de stad wilt houden, dan moet je parkeer­plaat­sen buiten de singels maken.

Ruud Hornman, NHTV Breda

Voorbeelden van transitie noemt hij de aanleg van fietsstraten, zoals in de Bosstraat. ,,Dat is meestal rood asfalt of klinkers, met in het midden een licht verhoogde scheidingsstrook. Daar heeft de fietser voorrang, de automobilist is gast.’’

Pijnpunten

Quote

Ik denk dat een Amsterdam­mer die je in Breda laat fietsen een zucht van verlich­ting slaakt.

Ruud Hornman, NHTV Breda

De pijnpunten voor het fietsverkeer zitten volgens Hornman in en om de singels. ,,Daar komen nog steeds heel veel automobilisten. Als je serieus vermijdbaar autoverkeer buiten de stad wilt houden, dan moet je parkeerplaatsen buiten de singels maken. Den Bosch doet het ook, met transferia buiten de stad. Die gaan bijna ten onder aan z’n succes, want ze staan propvol.’’

Hornman zet wel een kanttekening bij het ANWB-onderzoek. ,,Er wordt in het onderzoek naar het gevoel gevraagd, en gevoel is moeilijk te objectiveren.’’ Bovendien is het ook relatief, zegt hij. ,,Ik denk dat een Amsterdammer die je in Breda laat fietsen een zucht van verlichting slaakt.’’

Horde scholieren

Quote

De Fellenoord­straat is de gevaarlijk­ste straat van Breda.

Piet Brosens, Fietsersbond Breda

De Bredase Fietsersbond zit zo’n drie keer per jaar aan tafel met gemeenteambtenaren om de fietsveiligheid te bespreken. Heel tevreden over dat contact, lepelt woordvoerder Piet Brosens zó een aantal pijnpunten voor fietsers op. ,,Het fietspad bij het viaduct aan de Doornboslaan is een eenrichtingsfietspad. Daar kunnen ze beter een tweerichtingsfietspad van maken. Ook bij school De Nassau zouden ze dat moeten doen. Die school heeft twee locaties. Leerlingen fietsen altijd aan een kant van de weg heen en weer tussen de locaties, over een eenrichtingsfietspad. Mensen schrikken soms als ze zo’n horde scholieren op zich af zien komen. We roepen al vijftien jaar dat de gemeente daar beter een tweerichtingsfietspad van kan maken.’’ 

Grootste doorn in zijn oog is echter de Fellenoordstraat. ,,De Fellenoordstraat is de gevaarlijkste straat van Breda. De auto’s mogen daar gewoon 50 kilometer per uur rijden en er is geen fietspad, alleen maar een fietsstrook.’’

Geen echte fietsstad 

Net als Hornman is Brosens van mening dat de oorzaak van het gevoel van onveiligheid ligt in het feit dat Breda nooit een echte fietsstad is geweest. ,,Als je kijkt naar Nijmegen of Tilburg, die hebben veel eerder aan de weg getimmerd. Breda heeft altijd op twee paarden gewed. Automobilisten zijn welkom in de binnenstad, te zien aan de hoeveelheid parkeergarages binnen de singels.’’ Met Hornman pleit Brosens voor parkeerplekken buiten de singels ‘met een buslijntje naar het centrum’’.

Quote

Fietsers en voetgan­gers hebben voorrang, maar er zijn nog steeds automobi­lis­ten die het niet in de gaten hebben.

Piet Brosens, Fietserbond Breda over zebrapad Willemstraat/Academiesingel

Toch staan fietsvriendelijke aanpassingen niet altijd garant voor meer veiligheid. Zoals het punt waar de Willemstraat de Academiesingel kruist en waar een mega-zebrapad op de weg is aangebracht. Brosens: ,,Dat is pas ingericht, dat kan niet beter. Toch gebeuren er ongelukken. Fietsers en voetgangers hebben voorrang, maar er zijn nog steeds automobilisten die het niet in de gaten hebben.’’

Onderzoek

De ANWB onderzocht het gevoel van veiligheid bij fietsers in 28 gemeenten. Gemiddeld voelde 27 procent van de fietsers zich niet veilig. In Breda lag dat percentage met 29 procent iets hoger.

De Bredase PvdA-fractie heeft inmiddels vragen gesteld over de fietsverkeersveiligheid in de stad.

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Breda