Onveilig gevoel Bredase fietsers verklaard: ‘Breda is van oudsher een autostad’
BREDA - 29 procent van de Bredase fietsers voelt zich niet veilig als ze door hun stad fietsen, zo blijkt uit ANWB-onderzoek. Ruud Hornman, docent Dynamisch Verkeersmanagement aan de Bredase hogeschool NHTV, kan zich dat wel voorstellen en noemt ook een oorzaak. ,,Breda is van oudsher toch wel een autostad. De gemeente is nu wel druk bezig met een transitie, maar het doet nog wel even pijn.’’
Als je serieus vermijdbaar autoverkeer buiten de stad wilt houden, dan moet je parkeerplaatsen buiten de singels maken.
Voorbeelden van transitie noemt hij de aanleg van fietsstraten, zoals in de Bosstraat. ,,Dat is meestal rood asfalt of klinkers, met in het midden een licht verhoogde scheidingsstrook. Daar heeft de fietser voorrang, de automobilist is gast.’’
Pijnpunten
Ik denk dat een Amsterdammer die je in Breda laat fietsen een zucht van verlichting slaakt.
De pijnpunten voor het fietsverkeer zitten volgens Hornman in en om de singels. ,,Daar komen nog steeds heel veel automobilisten. Als je serieus vermijdbaar autoverkeer buiten de stad wilt houden, dan moet je parkeerplaatsen buiten de singels maken. Den Bosch doet het ook, met transferia buiten de stad. Die gaan bijna ten onder aan z’n succes, want ze staan propvol.’’
Hornman zet wel een kanttekening bij het ANWB-onderzoek. ,,Er wordt in het onderzoek naar het gevoel gevraagd, en gevoel is moeilijk te objectiveren.’’ Bovendien is het ook relatief, zegt hij. ,,Ik denk dat een Amsterdammer die je in Breda laat fietsen een zucht van verlichting slaakt.’’
Horde scholieren
De Fellenoordstraat is de gevaarlijkste straat van Breda.
De Bredase Fietsersbond zit zo’n drie keer per jaar aan tafel met gemeenteambtenaren om de fietsveiligheid te bespreken. Heel tevreden over dat contact, lepelt woordvoerder Piet Brosens zó een aantal pijnpunten voor fietsers op. ,,Het fietspad bij het viaduct aan de Doornboslaan is een eenrichtingsfietspad. Daar kunnen ze beter een tweerichtingsfietspad van maken. Ook bij school De Nassau zouden ze dat moeten doen. Die school heeft twee locaties. Leerlingen fietsen altijd aan een kant van de weg heen en weer tussen de locaties, over een eenrichtingsfietspad. Mensen schrikken soms als ze zo’n horde scholieren op zich af zien komen. We roepen al vijftien jaar dat de gemeente daar beter een tweerichtingsfietspad van kan maken.’’
Grootste doorn in zijn oog is echter de Fellenoordstraat. ,,De Fellenoordstraat is de gevaarlijkste straat van Breda. De auto’s mogen daar gewoon 50 kilometer per uur rijden en er is geen fietspad, alleen maar een fietsstrook.’’
Geen echte fietsstad
Net als Hornman is Brosens van mening dat de oorzaak van het gevoel van onveiligheid ligt in het feit dat Breda nooit een echte fietsstad is geweest. ,,Als je kijkt naar Nijmegen of Tilburg, die hebben veel eerder aan de weg getimmerd. Breda heeft altijd op twee paarden gewed. Automobilisten zijn welkom in de binnenstad, te zien aan de hoeveelheid parkeergarages binnen de singels.’’ Met Hornman pleit Brosens voor parkeerplekken buiten de singels ‘met een buslijntje naar het centrum’’.
Fietsers en voetgangers hebben voorrang, maar er zijn nog steeds automobilisten die het niet in de gaten hebben.
Toch staan fietsvriendelijke aanpassingen niet altijd garant voor meer veiligheid. Zoals het punt waar de Willemstraat de Academiesingel kruist en waar een mega-zebrapad op de weg is aangebracht. Brosens: ,,Dat is pas ingericht, dat kan niet beter. Toch gebeuren er ongelukken. Fietsers en voetgangers hebben voorrang, maar er zijn nog steeds automobilisten die het niet in de gaten hebben.’’
Onderzoek
De ANWB onderzocht het gevoel van veiligheid bij fietsers in 28 gemeenten. Gemiddeld voelde 27 procent van de fietsers zich niet veilig. In Breda lag dat percentage met 29 procent iets hoger.
De Bredase PvdA-fractie heeft inmiddels vragen gesteld over de fietsverkeersveiligheid in de stad.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
ANWB: Fietspad moet veiliger, het is tijd voor een wake-upcall
De ANWB wil dat gemeenten gaan zorgen voor veiliger fietspaden. Per gemeente moet volgens ANWB-baas Frits van Bruggen ook bekeken worden of er meer 30-kilometerzones bij kunnen komen. -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
PREMIUMMet video
Indrukwekkend afscheid van gezin Van den Elshout: ‘De enige troost is dat waar ze ook zijn, ze samen zijn’
BREDA - Onder grote belangstelling is maandag afscheid genomen van Rens (46), Michelle (46), Laurens (13) en Sophie (10) van den Elshout. Het gezin uit Raamsdonksveer kwam om het leven op 10 maart bij een ernstig ongeval op de A59.Breda -
PREMIUM
Na 175 jaar stopt Bredase bloemist Van Gurp: ‘Het knaagt wel een beetje’
BREDA - Van Gurp Bloemen, een begrip in Breda, sluit na precies 175 jaar de deuren. Florent, de zoon van bloemist François van Gurp, ziet voor zichzelf een andere toekomst weggelegd en neemt het bedrijf niet over. ‘Er is meer in het leven dan alleen maar de winkel.’Breda -
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk.
-
Lintje voor Bredaas echtpaar Clemens en Willy van de Rijke
BREDA - Clemens en Willy van de Rijke uit Breda zijn benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Ze krijgen de onderscheiding omdat ze aan de wieg hebben gestaan van ‘Blijf Actief’, een activiteit voor mensen met dementie.Breda -
-
-
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
PREMIUM
Jachtpiloot Evert ‘Ace’ (86) kwam een paar keer heel goed weg: ‘De grens tussen leven en dood is soms heel erg dun’
ULVENHOUT - Evert ‘Ace’ Motshagen (86) uit Ulvenhout stond dertig jaar paraat om ons land te verdedigen tegen de Russen. De voormalig jachtvlieger schreef een indrukwekkend relaas over zijn tijd bij de luchtmacht. ,,Een prachtig leven, maar wel met een zwart randje.”Ulvenhout
In samenwerking met indebuurt Breda
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer