Volledig scherm
Stockfoto © Pim Mul

Omvergereden verkeersregelaar uit Breda teleurgesteld over 'te lage straf'

BREDA - De 58-jarige automobilist uit Breda die op 25 oktober een verkeersregelaar omver reed, kreeg daarvoor donderdag van de rechtbank in Breda 15 dagen gevangenisstraf, een boete van 700 euro en een taakstraf van 100 uur. De officier van justitie had zes maanden cel geëist, waarvan drie maanden voorwaardelijk.

De rechter achtte poging tot zware mishandeling bewezen, maar legde een minder zware straf op omdat het geen frontale aanrijding betrof, geen sprake was van hoge snelheid en niet gericht op de regelaar werd ingereden. Ook bood de verdachte tijdens de zitting zijn excuses aan het slachtoffer aan en betaalde hij hem direct schadevergoeding. 

Wat voor straf staat er op inrijden op een verkeersregelaar?

Op poging tot zware mishandeling door inrijding op een persoon met licht letsel als gevolg, staat een maximale gevangenisstraf van 16 weken. Die loopt op tot 5 maanden als het al een keer eerder is gebeurd en 7 maanden als het vaker is voorgekomen.

Rijdt iemand in op een gezagsdrager, zoals een verkeersregelaar, dan kan er 200 procent bovenop de normale straf worden gezet.

'Nogal groot'

Quote

Waarschijn­lijk heeft in zijn voordeel gesproken dat hij aan het begin van de zitting zei dat hij de geleden schade wilde vergoeden, ook als hij niet zou worden veroor­deeld

Elke Kool, woordvoerder Openbaar Ministerie

Het Openbaar Ministerie (OM) vindt het verschil tussen eis en opgelegde straf ‘nogal groot’, meldt woordvoerder Elke Kool. ,,Ook omdat het om een verkeersregelaar ging en omdat de rechtbank heeft geoordeeld dat hij opzet had om de verkeersregelaar te raken. Maar waarschijnlijk heeft in zijn voordeel gesproken dat hij aan het begin van de zitting zei dat hij de geleden schade wilde vergoeden, ook als hij niet zou worden veroordeeld. Hij had het geld contant bij zich.’’ Het OM weet nog niet of het in hoger beroep gaat. ,,Daar hebben we nog overleg over’’, aldus Kool. ,,Het zal er vanaf hangen hoe groot we de kans inschatten dat er in hoger beroep iets anders uitkomt.’’

De advocaat van de man, Jasper van Rijsbergen, had om vrijspraak gevraagd. ,,Mijn cliënt heeft vanaf het begin van de zaak spijt betuigd.’’ Dat de rechter niet meeging in de eis van de officier komt volgens Van Rijsbergen omdat de rechter heeft meegewogen dat het de afgelopen jaren heel goed ging met zijn cliënt. ,,De rechter ziet dit als een misstap.’’

Quote

We hadden gehoopt op drie maanden cel. Dit voorval heeft veel gevolgen. Dat valt niet met 700 euro te vergoeden.

Jeroen van Loon, werkgever verkeersregelaar

Teleurgesteld

Het slachtoffer, beroepsverkeersregelaar Sven van Reusel, en zijn werkgever, Jeroen van Loon van VLC Traffic in Roosendaal, zijn teleurgesteld over het vonnis. Van Loon, na afloop van de zitting: ,,Wij vinden de straf te laag. We hadden gehoopt op drie maanden cel. Dit voorval heeft veel gevolgen. Dat valt niet met 700 euro te vergoeden. Hij is in het verleden al vaker met justitie in aanraking gekomen wegens verkeersdelicten en mishandeling, vaak van geüniformeerd gezag. Hij heeft een dossier bij reclassering. De laatste jaren ging het goed, maar nu ging hij weer de fout in.’’ Een woordvoerder van de rechtbank liet weten dat het strafblad van de dader niet zwaar heeft meegewogen, omdat die feiten voornamelijk voortkwamen uit zijn verleden als alcoholverslaafde. Die problematiek zou de man inmiddels al jarenlang achter zich hebben gelaten.

Volgens Van Loon zei de man tijdens de zitting ‘enorm veel spijt’ te hebben van het gebeurde. Het zou zijn gebeurd omdat hij veel tegenslagen achter de rug had en het hem te veel werd op het moment dat verkeersregelaar Van Reusel hem een stopteken gaf. Van Reusel hield aan het ongeval een gekneusde heup over. Of de verkeersregelaar in hoger beroep gaat tegen de uitspraak, is nog niet duidelijk. Hij en zijn werkgever beraden zich daar nog over.

De doorrijder is inmiddels vrijgelaten, omdat hij zijn gevangenisstraf in voorarrest al heeft uitgezeten.

Goede opleiding essentieel voor veiligheid verkeersregelaars

ROTTERDAM/ETTEN-LEUR - De LBV (Landelijke Belangen Vereniging) maakt zich sterk voor een goede opleiding voor verkeersregelaars. Tot 2009 regelde de politie zelf het verkeer en werden agenten daarvoor ook opgeleid.

Sinds in 2009 verkeersregelaars die taak overnamen, is de situatie rondom opleidingen erg onoverzichtelijk geworden volgens de LBV. ,,De Stichting Verkeersregelaars Nederland geeft pasjes uit aan degenen die de opleiding tot verkeersregelaar hebben gedaan, een officiële, gecertificeerde opleiding’’, zegt LBV-woordvoerder Amy de Bruijn. ,,Maar er is geen controle op die pasjes. Verkeersregelaars werken zonder pas, met een verlopen pas of met een pas van iemand anders. Er is een wildgroei ontstaan.’’

Een goede opleiding is cruciaal voor de veiligheid van verkeersregelaars, aldus De Bruijn. ,,We zien nog heel vaak dat verkeersregelaars een online cursusje krijgen en dan hun werk moeten doen. Maar dat is lang niet voldoende om goed te leren omgaan met boze automobilisten, daarvoor heb je een gedegen opleiding nodig.’’ De LBV is bezig met het opzetten van een cao, waarvan veiligheid een groot onderdeel uitmaakt. ,,Wij denken dat als we een cao kunnen realiseren waarin eisen vaststaan voor opleiding en controle, de veiligheid van verkeersregelaars toeneemt. Dan staat er iemand op de weg die weet wat hij moet doen.’’

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Breda