Volledig scherm

'Nederland mag trots zijn op zijn grafisch ontwerp'

BREDA - In Breda start vrijdag het Graphic Design Festival. Tot en met 29 juni is de stad doordrenkt van grafische vormgeving. Midden in die periode, op 11 juni, opent koningin Beatrix in de Boschstraat het Graphic Design Museum Beyerd Breda.

Het enige museum ter wereld dat is gespecialiseerd in dit onderwerp. Een interview met beide directeuren.



Wie?



Dennis Elbers (29) geboren in Leidschendam, zoon van organisator van festivals als Parkpop Den Haag, beeldend kunstenaar, directeur graphic design festival.



Peter Rijntjes (44). Zoon van rayonbeheerder van het koninklijk verbond van grafische ondernemers. Maakte naam met het veranderen van organisaties als het science museum Nemo in Amsterdam. Leerde bij zijn werk voor Den Haag Marketing & Events de vader van Elbers kennen. Rijntjes is interim-directeur Graphic Design Museum.



Wat zijn jullie organisaties?



Rijntjes: "Het Graphic Design Museum is het eerste museum in de wereld dat zich volledig richt op grafische vormgeving. Het laat zien wat het is, geeft een overzicht van de ontwikkeling door de jaren heen en van de actuele stand van zaken. Bovendien toont het de raakvlakken die grafische vormgeving heeft met andere kunstdisciplines."



Elbers: "Het festival is een verzameling van een groot aantal activiteiten op het gebied van de grafische vormgeving die op talloze plaatsen in Breda, zowel op straat als binnen in musea en dergelijke, plaatsvinden. Sommige zaken zijn vijf weken lang te zien, andere duren niet langer dan vijf minuten. Met het festival laten we inwoners en bezoekers van Breda kennis maken met zoveel mogelijk facetten van de grafische vormgeving."



Wat is grafische vormgeving?



Elbers: "Je staat ermee op en je gaat ermee naar bed. Van de display van je wekker tot de krant tot de bewegwijzering die het mogelijk maakt dat je van a naar b komt. Alles is grafisch vormgegeven. Het is visuele communicatie die je overal bereikt."



Rijntjes: "Met graphic design wordt doelbewust een boodschap overgebracht waarvan de maker wil dat iedereen hem op eenzelfde manier opvat. Dat is het verschil met kunst. Die streeft juist na dat iets op meerdere manieren is te interpreteren. Maar grafische vormgeving wil dat iedereen weet: dit is een pak melk of hier bouwt die en die. Zonder grafische vormgeving verlies je je houvast. Producten in de supermarkt worden niet meer herkend, de weg naar een bepaalde straat niet meer gevonden. "



Waarom is het al die aandacht waard?



Rijntjes: "Over het algemeen is goed grafisch ontwerp iets dat je ongemerkt dat optimale houvast biedt. Pas als het geïsoleerd wordt gepresenteerd, zie je de schoonheid. Neem de bewegwijzering op Schiphol van Paul Mijksenaar. Heel effectief, onopgemerkt, maar als je er eens goed naar kijkt zie je hoe mooi het is."



Elbers: "Bovendien is het enorm divers. We hebben oud-studenten van Sint Joostdocent en ontwerper Henk Cornelissen gevraagd om een affiche te maken voor zijn expositie in de Stadsgalerij. Het heeft zo'n tweehonderd verschillende posters opgeleverd van mensen die allemaal dezelfde boodschap uitdragen. Dat is fascinerend."



Waarom graphic design in Breda?



Rijntjes: "Voor de komst van het museum zijn meer redenen. Allereerst is Nederland wereldberoemd met zijn Dutch Design. Daarnaast verdienen de iconen van dat design het om zelfstandig in hun context te worden gepresenteerd. Komt bij dat in deze regio van oudsher veel grafische industrie aanwezig is, dat er bovendien een gerenommeerde opleiding in is en dan is er ook nog een gemeentebestuur dat zo moedig is geweest om een aantal jaren geleden te kiezen om kunsthal De Beyerd om te turnen tot een in grafische vormgeving gespecialiseerd museum. Eén die, zo weten we inmiddels uit reacties uit heel de wereld, kan rekenen op flink wat toeloop. Van ons wordt verwacht dat we 40.000 bezoekers per jaar ontvangen. Ik denk dat het er minstens 60.000 zijn."



Elbers: "Het festival heeft alles te maken met het museum. Toen de gemeente de knoop had doorgehakt, werd onmiddellijk besloten dat Breda zich wilde profileren met zijn beeldcultuur. Aan mij de vraag hoe dat kon. Met het festival koppelen we dat wat in het museum gebeurt met de stad en zijn lokale identiteit. Graphic Design is in de weken rond de opening van het museum letterlijk overal op straat te zien. Zo laten we inwoners en bezoekers van Breda zien wat het is en wat het voor hen kan betekenen."



Wat dan?



Rijntjes: "Wat we al eerder meldden, maar meer. Zowel in het museum als bij het festival kunnen mensen zelf ontdekken hoe effectief de communicatie via grafische vormgeving eigenlijk is. Neem een affiche dat Anthon Beeke in 1981 ontwierp voor een voorstelling van Globe. Een poster die shockeerde, maar die heel duidelijk onmiddellijk helder maakte of het theaterstuk iets voor iemand was, of niet."



Wat mogen bezoekers zeker niet missen?



Rijntjes: "Als ik een tip mag geven voor het festival: ga dan absoluut naar Henk Cornelissen. Zijn toevalsproject is uniek."



Elbers: "Ik vind het geweldig hoe het museum ervoor koos om Teun Castelein bij de opening de hele gevel vol te laten hangen met vlaggen. Een heel gewaagde keuze, waarbij geen concessie is gedaan aan de schoonheid van een monumentaal pand dat net een ingrijpende verbouwing achter de rug heeft."



Tot slot, wat is opmerkelijk?



Rijntjes: "Dat Nederland zich er nauwelijks van bewust is hoe beroemd ons graphic design is." Elbers: "Dat klopt. Ik heb geen enkele moeite gehad om de grootste ontwerpers uit heel de wereld over te halen gratis een bijdrage te leveren aan ons festival. Iedereen wil in Nederland laten zien wat hij kan." Rijntjes: "Het wordt tijd dat we daar eens een beetje trots op worden."

Volledig scherm

In samenwerking met indebuurt Breda

poll

Kan NAC ondanks de achterstand van vier punten het vege lijf nog redden?

Kan NAC ondanks de achterstand van vier punten het vege lijf nog redden?

  • Nee, NAC degradeert als hekkensluiter (76%)
  • Nee, NAC bereikt play-offs, maar degradeert alsnog (6%)
  • Ja, NAC vecht zich naar lijfsbehoud via de play-offs (18%)
5933 stemmen