Meer ouderen, meer ongevallen

INTRO: Het aantal verkeerdoden neemt toe, vooral onder ouderen. Door de vergrijzing is het eind daarvan niet in zicht. Wetenschappers pleiten voor meer voorlichting en infrastructurele maatregelen.   

Door Geert Nijland

Breda - Het gaat niet goed met de veiligheid op de weg. Al jaren is sprake van een stijgend aantal verkeersslachtoffers. Ouderen hebben er een belangrijk aandeel in (zie kader). In deze regio vonden de afgelopen weken meerdere ernstige ongevallen plaats waarbij in Ulvenhout een dode viel te betreuren. Daar reed een 84-jarige automobilist een fietsster dood.  Afgelopen weekeinde werd het rijbewijs van een 87-jarige man uit Teteringen ingenomen na een ongeval op de A16. Het was zijn derde ongeluk in anderhalf jaar.      

Vooral in de groep van 90 jaar of ouder neemt het aantal verkeersdoden  snel toe. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) hebben ouderen vanwege hun fysieke kwetsbaarheid 'een relatief hoog overlijdensrisico' en gelet op de vergrijzing zal het aantal verkeersdoden onder ouderen verder toenemen. De SWOV adviseert de overheid daarom  meer educatieve maatregelen te nemen, de infrastructuur aan te passen en datzelfde te doen met voertuigen die door ouderen gebruikt worden.  

Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet oudere chauffeurs als 'defensieve rijders'. Roekeloos rijgedrag komt nauwelijks voor. Dat is het positieve nieuws. Het slechte nieuws is dat de doorgaans verslechterende gezondheid voor ongelukken zorgt. Woordvoerster Cindy Esseling van VVN: ''In Nederland wordt de medische situatie van ouderen van 70 jaar om de vijf jaar gecontroleerd."

Die termijn van vijf jaar vindt VVN niet te lang. "Het klopt dat het met de gezondheid plotsklaps bergafwaarts kan gaan, maar daarom adviseren wij chauffeurs en hun familie om de medische toestand goed in de gaten te houden. Rijtesten zijn niet verplicht, maar die bieden wij wel gratis aan. Daarnaast zijn er opfriscursussen voor de theorie. We zien dat ouderen vaak een achterhaalde kennis hebben van de verkeersregels. Vooral met de voorrangsregels hebben ze moeite."

De vijfjarige controles worden afgenomen door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Woordvoerster Nathalie Dingeldein: "Het rijbewijs is vanaf 75 jaar nog maar vijf jaar geldig. De mensen moeten zelf een vragenlijst invullen en een arts een screening laten verrichten. Daarbij wordt vooral gelet op het zicht en alertheid. Een rijtest is pas nodig als er sprake is van een aandoening."   

In samenwerking met indebuurt Breda