Volledig scherm
Coffeelicious opende onlangs een vierde vestiging in Nederland, aan de Ginnekenweg in Breda. Foto Edwin Wiekens © EDWIN WIEKEKENS

Markt en liefde voor koffie groeit

BREDA - In en rond het centrum van Breda komen steeds komen er steeds meer koffiezaken bij. ,,Een kop koffie is altijd oké."

Het gaat goed met de koffiezaken in Breda. De een na de andere zaak wordt er in en rondom de binnenstad geopend. Zo verhuist Koffie bij Teun dit voorjaar nog van de Lange Brugstraat naar de vernieuwde Barones, is aan het Stationsplein onlangs Coffee-Fellows geopend en begint Nespresso in mei een zaak aan de Ridderstraat.

Waarom het koffiemerk voor Breda kiest? ,,Breda is als winkelgebied volop in ontwikkeling. Dit in combinatie met het feit dat er in Breda behoefte is aan een fysieke Nespresso- boutique, maakt Breda tot een aantrekkelijke stad om ons te vestigen", aldus Nina Boot van communicatiebureau Ketchum.

De moderne koffieconcepten, die gericht zijn op kwalitatief hoogstaande koffie, zijn dan ook aan het groeien. Althans als we horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners mogen geloven. In 2016 telde Nederland 358 van zulke zaken waarvan 47 in en rondom Breda. Dat het goed gaat met de koffieconcepten is ook te merken aan de prijs. In 2000 betaalden we omgerekend 1,18 euro voor een kopje koffie. Vorig jaar betaalden we daar 1,05 euro meer voor, namelijk gemiddeld 2,23 euro voor een kopje koffie.

Moment voor jezelf

Toch kunnen we het bakkie pleur niet laten staan. Dat weet ook Fiona Stöger. Zij opende onlangs een vierde vestiging van Coffeelicious in Nederland, namelijk aan de Ginnekenweg in Breda. Ontbijt, lunch en gebak kun je er krijgen, maar de meeste mensen komen er toch wel voor de koffie. Stöger eindigt namelijk al jaren hoog in de AD Koffietest en won in 2014 de Misset Horeca Koffie Top 100. ,,Je merkt dat voor veel mensen een kop koffie drinken een momentje voor henzelf is. Een taartje eten doe je eigenlijk niet dagelijks, maar een kopje koffie is altijd oké."

Ze heeft voor Breda gekozen, omdat er veel Bredanaars in de zaak in Dordrecht komen. Begin maart is de zaak geopend in het voormalige pand van Willemsen Mode. ,,Wij merken dat mensen doelgericht naar ons komen dus midden in het centrum hoeven wij niet te zitten. En dit vind ik een waanzinnig leuk stukje, in een karakteristiek pand." Op de vraag of Stöger merkt dat het drinken van koffie populairder is geworden, heeft ze een duidelijk antwoord. ,,Vroeger werd er standaard om tien uur 's morgens een kop Douwe Egberts koffie gedronken met een koekje erbij. Dat verschuift nu naar buiten. Mensen gaan vaker een kop koffie buiten de deur drinken. In Amerika gebeurt dit al langer."

Third wave

Stöger heeft het dan over het fenomeen 'third wave coffee'. De eerste 'golf' is de groeiende consumptie van koffie, met de tweede golf wordt het genot van een speciaal kopje koffie bedoeld en de derde golf betekent de aankoop van koffie gebaseerd op de herkomst en de ambachtelijke productiemethoden. Zo ziet Stöger zelf dat tijdens de tweede golf vooral koffie uit bekers van bijvoorbeeld Starbucks werden gedronken. ,,De 'third wave' zie ik als de opkomst van koffiespeciaalzaken. Klanten zijn nu eenmaal kritischer geworden, ze verwachten meer van een kop koffie. Dat vind ik goed."

Volledig scherm
Marjon de Bruijn van KoffieTenTje in de Boschstraat in Breda © Nicole Roelands

Marjon de Bruijn van KoffieTenTje in de Boschstraat merkt ook dat mensen steeds vaker buiten de deur koffie drinken. ,,We zijn verwend, want we willen goede koffie. Daarom drinken we vaker buiten de deur een kop. En we drinken nu eenmaal in verhouding veel koffie."

Binnenkort viert ze het tweejarig bestaan van haar zaakje. Want dat is het, een zaakje. ,,Dat kleinschalige vind ik juist leuk, want ik ken bijna alle klanten. Er komen veel mensen uit de buurt, maar ook zakenmensen, studenten en passanten. Het is een leuke mix die vaak met elkaar aan de praat raakt."

Voldoening

De Bruijn is van oorsprong fiscalist, maar haalt meer voldoening uit tevreden klanten die met een glimlach haar zaak verlaten. Zelf noemt ze het een koffiecafé, want de muziek staat er net iets harder en er hangt een gezellige huiskamersfeer. ,,Ik zet niet alleen koffie, maar ben ook dj", grapt de eigenaresse. Ze ziet dan ook vaak dat mensen een bezoek brengen aan KoffieTenTje om even buiten de deur te zijn of met vrienden bij te kletsen. ,,Mensen willen een 'break' en komen dan even langs."

Of ze gevaar ziet in de vele concurrentie in de stad? ,,Toen ik begon, waren er nog niet zoveel koffiezaakjes. Maar ik geloof erin dat de markt en de liefde voor koffie blijft groeien."

Volledig scherm
Bakkie koffie © thinkstock
BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Breda